|
|
|
|---|---|
|
Tjena, med tanke på hur dåligt tidiga M5 E39 motorer håller osv så undrar jag hur det verkar stå sig på E36 fronten?Då tänker jag på både S50B30 och S50B32. Milslukare eller tätservade otacksamma plågor? // MVH Jocke | |
| Det är mekaniskt mycket hållbara maskiner. Det finns ju vissa vanosproblem på S50B32 men i övrigt så är det kanonmotorer. | |
|
Okej, jao då är det likt 325orna angående vanosen... Hört att det fanns två olika vanostillverkare och att just en av dem skulle vara mer hållbar? Eller har jag fått något om bakfoten? // MVH Jocke |
|
Gemini__ |
RR är originalmonterad, utbytesvanos är från Sachs. Mvh: Thomas |
|
Och är det någon av dem som ska ha sämre hållbarhet? // MVH Jocke |
|
|
Vanosproblemen är lika uppförstorade som brösten på NATACHA PEYRE vågar jag påstå. Under förustättning att allt underhåll skötts så är motorerna hållbara oavsett 3,0, 3,2 |
|
|
grymma motorer.... vanos visst köper ja hellre en me sachs men vadå rr brukar funka de e ju som wingard säger de e så uppstorat mvh pezen Länk |
|
|
Läste en mycket intressant artikel om S50b32 i en engelsk tidning. De beskriver blocket som extremt robust men motorn som väldigt tung, i samma klass som en av Bmw:s tolvor, minns inte vilken. Motorn är tydligen väldigt strytålig OM den inte kallvarvas och om oljan inte byts som den ska. Då kan det tvärtom gå fort... Detta är ju självklart för vissa av oss men kanske ännu viktigare på dessa motorer... Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Ja men då är ni snälla att tar det lugnt vid kallstarter och bytar oljor flitigt på era M3or! Men jag menar, har man den sådan bil så vill jag nästan tro att man är någon form av entusiast och åtminstonde håller sig till det? ...Så vi köpare sedan kan äga dem bekymmerfritt ett par år till =) // MVH Jocke |
|
|
Och en fråga, om motorerna är så tunga hur är det med balansen... Blir det inte lite väl understyrt i långa kurvor eller "snabba" rondeller? Har en 4a i min och E36orna kan upplevas ganska understyrda om man inte är aggresiv nog med gasen. // MVH Jocke |
|
|
Balansen är snudd på 50/50 ;-) Diffbromsen hjälper även till i kurvor då den motverkar just understyrning... Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
BBB har rätt....kanonfin balans i M3:an, kan visserligen understyra lite vid bankörnigne etc ( går att bota ), men det föredrar jag framför abnorm överstyrning ! __ mvh ///M artin |
|
|
Okej grabbar, låter fint ! M-Divisionen vet nog ifs vad de håller på med ;) // MVH Jocke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.