|
|
|
|---|---|
|
Jag har köpt en Business-CD på skroten till min 523 -97. Den har samma "knapplayout" på fronten som bandaren (dvs. bara "tone" och "eject"), så därför antog jag att den skulle passa. ......... men NEJ!..........anslutningarna på baksidan är helt olika. Har BMW någon typ av adapter som konverterar mellan olika system? Originalstereon är alltså en Professional med separat Kassettdel, Radio/Volym-del (ni fattar) och CD-växlare i bagagen. Kan lägga in foton om någon vill och kan hjälpa mig. | |
|
En sån här är det, fast "tone"-knappen är till vänster om kassettluckan. Länk |
|
| Vet det finns adapter. För förra ägaren till min bil byte från Professional till Business-CD. Tyvärr vet jag inte var han köpte den. | |
|
Tack, Dr_foppa! Är det någon som vet var man kan få fatt i adaptrarna, så är jag tacksam för hjälp. BMW, kanske....................? Kassettenheten har runda stift, som på beskrivningen i "Generellt om BMW elsystem" i Mekartipsforumet, medan CD-spelaren har flatstiftanslutningar som ser ut som den här: Länk |
|
|
Hej, Det krävs ingen adapter för byte mellan professional och business. Dock krävs det adapter om man har en bil som är äldre än 2001-2002 och önskar sätta i en stereo från de nyare årgångarna. BMW har sånna i lager, dock bör ni vara medvetna om att chansen är stor att man även måste byta antenndiversitets styrningen mm eftersom dessa fungerar olika på senare modeller. Adaptern kostar ca 500 på BMW. Ni behöver även en adapter för cdväxlaren samt för antennsladden: Totalpris blir ca 1000:-. På ebay kan man dock hitta adaptrarna något billigare. Min rekommendation är att ni jagar en äldre CD. /Andy |
|
|
Som Beolink skriver: Det beror på att du lyckats få tag på "för ny" CD-enhet, man bytte standard på uttag osv efter -01 FP |
|
|
Tack för hjälpen allihop! CDn är returnerad. På det igen // Henrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.