AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
1.476

Kapa fjädrarna på en Z3 ..

Sida 1 av 2
Ma
55
MailMaN
Z3 M-Coupe -98
Hade tänkt sänka min Z3 och jag har inte så mycket kunskap om hur man gör detta.. Sitter fjädrarna och dämparna för sig eller? Och är det bara att spänna ihop fjädrarna och sedan kapa av så mycket man behöver eller?.. Skulle uppskatta lite seriös hjälp..

//Stefan
Fl
1.526
Flayer
318 Cabrio - m50b25
om du nu har råd att köpa en z3:a så kan du väl investera i ett par riktiga sänkfjädrar... jag är ganska säker på att de sitter innanför fjädern... du behöver 2 st fjäderspännare det är inte så svårt kolla på manualen hur man byter fjädrar...

Mvh/ Daniel
Håller med Flayer, köp riktiga fjädrar, om du kapar orginalfjädrarna blir dessa för mjuka i förhållande till sin längd, och bilen kommer med stor sannolikhet gå på islagsgummina då och då.

En riktig sänkningsfjäder är inte bara kortare utan oxå hårdare.

Bor du i närheten av Laholm får du gärna komma över för en åktur i min sänkta Z3'a.

Fredrik M - Z3 2.8
Ma
55
MailMaN
Z3 M-Coupe -98
Jo jag var lite rädd för att det skulle bli så att det går i om man sänker för mycket, så det får bli att köpa sportfjädrar.

Är det någon som vet hur mycket man kan sänka (har 17" 235/40) på nu. Och var man kan köpa bra och billiga sportfjädringar.

//Stefan
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Stefan, när du ändå byter fjädrar - byt även till hårdare dämpare. Om du inte gör detta kommer du dels att få en sämre väghållning eftersom fjädrarnas egenskaper och dämparnas inte kommer att fungera så bra ihop. Dels kommer du att slita ut dina standarddämpare ganska snabbt eftersom de inte är dimensionerade att tygla krafterna i de hårdare fjädrarna. Det finns således en uppenbar risk att du därför tvingas riva isär allt igen och byta dämpare ändå.
Jag körde själv en sänkt e36 med ställbara Koni-dämpare förut och den var jäkligt kul att köra på kurviga vägar, den låg som det omtalade "strykjärnet" på vägen. Jag anlitade "Stötdämparexperten" i Stockholm när jag bytte och de var ganska billiga men framförallt proffsiga, kan rekommenderas!

Lycka till!
Min bil är rätt brutalt sänkt, tror jag, tyvärr vet jag inte hur mycket. Men jag kan ju mäta avståndet från backen till frontspoilern, så kan vi jämföra. Jag har 255/35 18 därbak, så en likadan sänkning borde rimligtvis fungera på din bil.

Återkommer med mått efter lunch. =)

Fredrik M - Z3 2.8
Ma
55
MailMaN
Z3 M-Coupe -98
Skulle vara schysst om du gjorde det.. Är väldigt inne på att sänka den nu.. Men jag behöver bara köpa sprotfjädrar då eller?

//Stefan
Jag har 15 cm från marken till undersidan av frontspoilern, vet inte vad orginal mått är. Jag får då precis in fingrarna (Har väldigt smala fingrar) mellan däck och skärmkant fram, har 215/45 18. Som blir lite större än 225/45 17 som är orginal. Så med 17" hjul borde det gå att sänka lite till, men det blir väldigt lågt, jag har lite problem att ta mig fram ibland.

Det räcker med sportfjädrar, men som Johan B säger kommer slitaget att öka på dämparna, men har inte bilen gått jättelångt är det ingen fara.

Fredrik M - Z3 2.8
om du inte bryr dig om att spara dom gamla fjädrarna så kan man ju göra som du säger, kapa lite och testa sig fram vilket man tycker om bäst, sen är det ju bara att köpa dom fjädrarna du vill ha.

men att köra med kapade fjädrar på en Z3 tycker jag låter välldigt löjligt, det gör man ju bara på bilar man inte tycker det är värt att lägga pengarna på.

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
Ma
55
MailMaN
Z3 M-Coupe -98
Jo jag köper nog ett par sportfjädrar.. Ska mäta och se hur mycket det blir..

Min bil har gått 5500 mil, är det då lungt med dämparna eller ?

//Stefan
Är nog ingen fara, har hört att om bilen gått 10.000 mil eller mer, bör man byta dämparna.
Finns ju sänkningssatser som är avsedda att användas med orginal fjäder oxå.

Jag hade Eibach fjädrar ihop med orginal dämpare på min A4'a, fungerade kanon, den blev t.om. rolig att köra med vinterdäck.

Jag rekommenderar Eibach å det varmaste.

Fredrik M - Z3 2.8
som används med orginal dämpare menade du nog...
fjädern måste ju alltid bytas.

men det beror på hur mycket du sänker, sänker man mycket kan man behöva en kortare dämpare, annars ligger fjädern löst när bilen är upphissad.... inte godkänt.

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
Eeeh, hoppsan orginal dämpare skall det givetvis vara.
Sorry!
Jo givetvis går det inte att brutalsänka och behålla dämparna, och att sätta läderremmar om översta varvet på fjädern så den inte trillar ur läge när bilen är upphissad, som en kompis gjorde på sin superlåga bagge, är nog inte att rekommendera. =)

Den sänkningssats jag hade på Audin sänkte 40mm fram och 30 bak, och funkade som sagt fint med orginal dämpare, dock har jag ingen aning om hur länge dämparna kommer att hålla när man gör på det viset.

Fredrik M - Z3 2.8
Stefan, hur har det gått, har du hunnit mäta avståndet mellan backen och underkant på frontspoilern ännu?

Kunde vara roligt att veta hur mycket min är sänkt, eller om det bara sitter stora hjul på, hjulhusen är iallafall välfyllda.

Fredrik M - Z3 2.8
Skruvade upp min bil 1.5 cm igår, blev en helt annan bil att köra, nu sväljer den gupp och annat istället för att studsa över dem.

Att ha hjulen i luften ger inte bra väghållning...

Fredrik M - Z3 2.8
kebabtralle
Fredrik M: Hvilket senkningssett har du på bilen din?
Ma
55
MailMaN
Z3 M-Coupe -98
Jag köpte en GRYMT bra och VÄLDIGT låg sänkningsats av www.mh-gtr.com.. K&W tror jag det var..

------
"the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A.P.D

//Stefan
kebabtralle: tyvärr är jag inte riktigt säker på vilket fabrikat jag har på mina fjädrar/dämpare, de satt på bilen vid köpet, och jag hittar inga namn på grejorna.

Men kolla hos MH-GTR, han har bra grejor.

Fredrik M - Z3 2.8
Länk
kebabtralle
Ja. Jeg har sett der nå og har kanskje funnet det jeg er på jakt etter. Er det forresten noen som vet om jeg må justere "toe in" eller "toe out" på bilen når jeg senker den?

Takk for svaret forresten :-)
Du bör alltid justera framvagnen efter montering av sänkningssats, annars lär du slita ut dina nya fina däck väldigt snabbt.

Fredrik M - Z3 2.8
Länk
kebabtralle: Jag hittade namnet på mina fjädrar/dämpare i fredags när bilen var upphissad hos däckhandlaren, de heter F&K Gewindefahrwerk, tyvärr hittar jag inte mycket om dem på nätet.

Någon som vet en sida där de säljs?

Fredrik M - Z3 2.8
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.