AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.828

Har ni tagit bort reservhjulet?

Visa användare
233
Magirus
Z3 2,8 -97
Jag funderar på att göra det - jag tycker helt enkelt att det (eller kåpan runt)syns för mycket! Skulle gärna vilja veta hur ni andra resonerat...... bortsett från det praktiska bekymret om man skulle lyckas få punka. Skämmer det bilen eller inte?
Inte för att jag har en Z men jag har inger resevhjul, har en flask "reservhjul på burk" och en 12v kompressor.

Jag tyckte utrymmet kunde användas till bättre saker, och jag har aldrig behövt ngt resevdäck på de snart 20 år och många mil jag har kört bil.
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Men när det händer då är det enklare att sätta på ett hjul och bara kunna köra därifrån, det beror på hur mycket man värderar bekvämligheten än att bli stående, då kanske inte det gör så mycket om det syns lite under bilen
mvh Uffe/bildock
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Jag instämmer med bildock, det känns bra mycket tryggare att ha med sig reservhjulet. Jag tycker visserligen inte heller att den svarta baljan stör estetiken bakifrån.
Ett tips är att då och då plocka ner reservhjulet och baljan och tvätta dem, det samlas väldigt snabbt grus och damm där.

/Masten

Besök gärna min blogg! Länk
gu
219
gunsnroses
Z3 3.0 Coupe -02
Nej, behåll reservdäcket. Så mycket syns det inte! Det är inte så att bilen bakom hade lagt märkte till den eller något sådant, finns så mycket annat att titta på.
Hmm, visst det är ju säkert bekvämare att ha ett reservdäck när det behövs, men om frekvensen inte ens är en gång på 20 år så kan jag nog tom kosta på mig en bärgare den gång det händer....
Visa användare
886
bildock
så kan man också resonera!! varför fråga?
Visa användare
233
Magirus
Z3 2,8 -97
Jag undrade för att jag var intresserad av om andra Z3-ägare funderat som jag. Är kanske inte så värst intresserad av allmänt tyckande - mer om man gjort slag i saken och tagit bort det. Verkar som att ni som åker Z valt att behålla det och tycker att det inte syns värst mycket, så jag tror jag behåller det, iaf tills vidare! Litar gunsnroses.....det är nog inte det första man tittar på!
Visa användare
886
bildock
mitt svar blev lite fel, hade för bråttom och inte läste ordentligt, svaret var ägnat till Mikael Holmyrs inlägg och han frågade ju inte ens, mitt svar var inte riktat till dig Magirus jag blandade ihop sign.
mvh Uffe/bildock
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Jag har ju inget reservdäck i min orginal och får inte plats med det heller, har ju M-mobility systemet istället som är reservhjul på burk principen. Det känns såklart inte jättebra om man skulle riva upp ett hål i däcket eller så, men då får det väl bli bärgaren...

Nu till frågan, Syns verkligen reservhjulsbaljan bakifrån? Är det om man ligger på knä och kikar på bilen?
Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Hej! När jag montera mitt Eisenmann så åkte reservhjulet automatisk och visst Magirus tycker inte heller det var vackert syndes...nu blir det ett par flaskor punkaspray ocgh en 12V kompressor istället..Mvh Kent.

Min bil 2007
Länk
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Jag har tagit bort mitt reservhjul pga Eisenmann. Jag har skaffat M-mobility systemet istället.

Mvh Henrik
Ev
120
Evotek
123d Coupé-09 (Pärlan)
2002-75 (I dvala)
V40 2,0T-99 (Bruksen)
Elise S1 111S-00 (banan)
Samma som ovan inlägg(soda)....

Min Coupé
Länk
Är det en enkel process att demontera reservhjulet och "baljan"? Funderar själv på att göra detta eftersom det samlas mest grus och lilknande där.
gu
219
gunsnroses
Z3 3.0 Coupe -02
Det är väldigt enkelt. Man låssar två skruvar, en med en nyckel som finns där bak och en med det här "nedsänkningshandtaget". Sedan är det bara att hissa ner däcket och dra ut. Jag ska sätta på störe fälgar nu så reservhjulet åker bort då jag längre inte har någon nytta utav den, storleksskillnad.
Hej.
Vad har ni i stället för reservhjulet i bilen?
Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Passa då på att ta bort den fula ställningen undertill, hålen som blir efter demonteringen 2st stora, jag gjorde 2st stora brickor i rostfritt tätade med gummi som jag klippte till både under och i bagageutrymmet, och använde M8 bult och låsmuttrar med nyloninlägg då slipper dra så hårt samtidigt är det ingen risk de lossar. Passa på att "tectyla" innan montage av brickorna. Istället för det fula reservhjulet har jag en 12V kompressor samt en burk med punkaspray. Z3 hälsningar Kent.

Min bil 2007
Länk
Tack så mycket z3kent!
Snygg bil Z3kent!
Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Tack Katzi! Mvh Kent

Min bil 2007
Länk
Reservhjulets vara eller icke vara:

Var själv tveksam t "run-flat" däck när jag beställde min Coupe men vid lite eftertanke ändrade jag åsikt. För några år skulle jag byta fr sommardäck t vinterdäck på farsans V70. Han hade lättmetallfälgar som var monterade på däckverkstad. GUD I HELVETE vad jag fick slita för att få av hjulen. Skulle inte vilja stå med röven ut mot E4:an och försöka få loss ett punkat lättmetallhjul en mörk novembernatt. Aldrig. Det är inte ens säkert att man får loss hjulet manuellt. Även om det var normala däck på 325 Coupén skulle jag hyva reservdäcket och skaffa nån punkafix på burk.

Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.