|
|
|
|---|---|
| Hej jag uindrar ifall man kan byta alla bussningar i bakvagnen utom (silentblock) utan större problem hemma på på uppfarten?, måste man lyfta någon balk som bussningarna sitter i eller bara att lossa och byta när de står på pallbockar? | |
|
Vilka bussningar tänker Du på? Förutom silentblocken är det ju egentligen bara krängningshämmarbussningarna som finns därbak vad gäller hjulupphängning. Sedan finns det ju andra bussningar vid fästena för slutväxeln men dom kanske du inte avser? Krängningshämmarbussningarna byter du dock själv utan problem. |
|
| ja krängningshämmar bussningar har jag köpt bla, sen är det 2 st stag med bussnignar i som jag undrade över, stabilisator staget och mellan länk bakvagn | |
| Jag bytte hela krängningshämmarstagen inkl bussningar när jag bytte vilket var mycket enkelt. Vet dock inte vad detta kostar då dom jag hade ingick i ett kit. Vad gäller pendelstaget så tror jag Du måste använda en press för att demontera/montera bussningarna men enklast är ju att Du pallar upp bilen, monterar loss stabilisatorstag och pendelstag och sedan tar dom till en verkstad som pressar ur dom gamla bussningarna och i med dom nya. Sedan monterar Du tillbaka. | |
| ja men grejen är den att jag har köpt nya stag med bussningar så jag slipper pressa ut dom gamla, bara byta rakt av, men undra ifall man kan göra det hemma eller måste ha lyft eller något!? | |
![]() 13.412 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Vilka bussningar är det vi pratar om? Är det #6 Länk - denna byter man på garageuppfarten men muttrar och skruvar sitter som f-n så mutterdragare är starkt rekommenderat. Eller är det #6 Länk - denna byter man också på garageuppfarten. Eller är det #2 Länk - denna byter man också på garageuppfarten. |
| det är just dom 3 jag menar, men behöver man inte hissa typ på någon balk eller något när man lossar och bytar eller de håller inte direkt uppe något? | |
Nej, det skall vara fri access till dessa tre bussningar. Här är en Länk bild där jag lyckats få med alla tre. Det bakre krängningshämmarstaget sitter fast i ena änden med en 13 mm skruv och mutter i chassifästet. Se Länk bild - en ringnyckel som mothåll och en mutterdragare (eller långt ledhandtag eller dylikt) för att lossa. I andra änden sitter det bara med en gummibussning. Man kan använda lite ATF olja (eller annan olja som inte är aggresiv mot gummi) för att underlätta demontering och montering. Fästena för bakre krängningshämmaren (med dess gummibussningar) sitter också fast med en 13 mm skruv och mutter i ena änden och "hakas" fast i andra änden - se Länk bild. Den bakre länkarmen sitter fast med två 22 mm skruvar och en 22 mm mutter. Dessa sitter hårt! Mutterdragare rekommenderas eller långt ledhandtag - se Länk bild. Den 22 mm hylsan man tänkt använda skall vara 6-kant och av bra kvalitet - du vill inte dra dessa detaljer runda! För skruven som har en mutter - se Länk bild - måste du använd en 22 mm ringnyckel på muttern som mothåll. En bockad ringnyckel som inte är för tjock rekommenderas för det är lite ont om utrymme - se Länk bild. Tänk på att skruvarna till den bakre länkarmen skall dras till korrekt moment först när bilen vilar med sin hela vikt på alla fyra hjulen - dvs inget sida av bilen får vara helt eller delvis upphissat. |
Det enda jag kan komma på är att du måste lossa lite på plåtstaget som sitter fast i högra bakre länkarmen så man kan vrida det åt sidan lite - precis det man ser på Länk bilden. |
| Tack så mycket, har nu bytt detta och gick bra utan några problem | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.