AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
8.848

M3 -96a fuktar olja, vart ifrån?

Visa användare
80
Bula
Alpinvit 325 Touring-06

Hejsan!
Nybliven lycklig m3 ägare.
Det enda som är lite tråkigt är att den fuktar lite olja nånstans på grenrörssidan på motorn, har rengjort o kollat men det är svårt att lokalisera.. Finns det nånstans där det är vanligt att det börjar fukta olja på 3.2 liters motorn? Det ser inte ut att vara ventilkåpspackningen iaf. Tänkte att det var vevaxeltätningen, men det ser ut att komma lite högre uppifrån?
Tacksam för era teorier! :)

Mvh Johnny
Ro
6
Rogga M3
M3 3.2 Limo -96
Jag har samma problem. BMW mecken trodde det var vevaxeltätningen. Min är också fuktig även på sidan vet inte om det beror på att det kastas runt av sväng hjulet kanske
Visa användare
80
Bula
Alpinvit 325 Touring-06

Jo, jag har mina funderingar på det oxå, men det är bara fuktigt runt halva transmissionskåpan, tycker att det borde ha varit blött runt om hela, för det borde ju ha kastats runt som sagt.. Lite surt o plocka ner lådan om det nu inte skulle vara vevaxeltätningen..
Mi
117
Micke_L
320d xdrive -10
Bula: Ser det ut som att oljan kommer någonstans bakom grenrören vid 5 el 6ans cyl? Där sitter en plugg som är en oljetryckskontakt. Där läckte min E36 M3.
Så som du beskriver så läcker det från den sidan. Men varför blandas vevaxeltätningen in när det är vid grenrören?
Köp rengöringsspray och spruta rent. Sen kollar du vart läckan börjar.

Är man inte dalkarl så får man försöka komma upp sig på annat sätt!
Re
8
Reine
BMW M3 limo -96
Hejsan...har sj en M3 -96 som bokstavligen sprutade ut olja någonstanns under motorn, trodde de var vevaxeltätningen som gått rejält men vid närmare ordentlig titt under bilen där grenröret kommer ner...kikar du upp på mototblocket ungefär under 6:ans cyl sitter en ventil inskruvad i ett hål i blocket. Avänd en rejäl spårskruvmejsel på spärrskaft annars orkar du nog inte.
Ut kommer en liten ventil med en fjäderbelastad kula i, på ventilen sitter även en o-ring. O-ringen på min ventil var nära hård som glas så de var därför det läckte. Jag blev rådd att köpa en helt ny ventil men det de räcker nog med en ny o-ring. Ventilen kostar omkring 250 kr.

Hoppas de ordnar sig för dig.
MVH Reine

Visa användare
80
Bula
Alpinvit 325 Touring-06

Tackar för tipsen!
Ska ta o kolla upp det där.
Ang vevaxeltätningen så är det ju olja på ungefär halva sprängkåpan(på grenrörs sidan) fast borde det inte ha stängt ut olja runt om hela sprängkåpkan om det hade varit vevaxeltätningen?!
Får ta en kik på både oljetrycktgivarn och ventilen!

Mvh Johnny
Mi
117
Micke_L
320d xdrive -10
Reine: hmm. vad fick jag tryckkontakt ifrån? nu är det snurrigt. det är givetvis en sån som du förklarar :)
Min o-ring var stenhård precis som på din bil.

Re
8
Reine
BMW M3 limo -96
Micke_L.....alla är vi snurriga ibland, vilket jag känner mig idag :-)

Visa användare
80
Bula
Alpinvit 325 Touring-06

Vad är det för ventil då? Oljetryckskontakten sitter ju på oljefiltershuset!?

Mvh Johnny
Mi
117
Micke_L
320d xdrive -10
Bula: Glöm det jag skrev om tryckkontakt!

Det sitter en ventil där men jag vet ej va den har för funktion. Har du lokaliserat läckan?

Visa användare
80
Bula
Alpinvit 325 Touring-06

Micke_L

Nej jag har ju inte det.. Men jag beställde en ventilkåpspackning idag iaf, får börja där.. det har fuktat lite grann där, men jag är inte helt övertygad om att det är där all olja kommer ifrån.
Ska låna polarens lyft nästa vecka o byta packningen, ska se om jag hittar ventilen du pratar om o kolla o-ringen på den i samma veva.
men som sagt hade det varit vevaxelpackboxen så borde det ju vara olja på mer än halva sprängkåpan tycker man ju..

Mvh johnny
Går det att byta ventilen utan att tömma ut motoroljan?
li
10
liket
E36 M3 3.0
E92 335i N54
Det är en ganska vanlig källa till läckage på S50 och S54, det kan se ut att komma från bakre vevaxeltätningen inne i sprängkåpan, det är inte alltid så avgöra. Ett tips är att rengöra där noga med avfettning, fara ut och köra en sväng, komma tillbaka och se om det kommit därifrån
Den kallas för CPV, "constant pressure valve", om du söker på "s50b30 cpv" på google kommer du hitta mycket information om den och hur du byter den.
Tackar, men hittar ingen utförlig guide med bilder, typ som Beisan´s vanos guide.
Vill kunna skriva ut guiderna och sätta i en "service" pärm så är det lättare när man mekar.
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Det finns ett klipp på youtube när en kille byter den på en z3 3.2. Constant pressure valve som sagt, bild 6 på realoem. Den ska styra oljetrycket till vanonsen om ja inte minns fel. Finns bara på 3.2.an och m3 e46, ej på 3.0.

/Henrik
gO
1.407
gOry
335i Touring
Skulle vilja påstå att att de är vanligare att s50n läcker i höger framkant från toppen strax bakom/under vanos. Kolla där först bars stoppa ner fingrarna och känna. Är de rent där kan man gå ner under och kolla ventilen och byta o-ring på den!
Läcker den i framkant så rinner de längs sidan och babåt oljan hamnae på samma ställe, man har också en väldigt kladdig ac-pump!

Och ja de som läcker då är mellan timeingcase och topplock
Gory, vad behöver bytas då, blir det en jobbig operation?
OM det är CPV som läcker vilke tär ett vanligt problem räcker det att du byter själva oringen. Den går inte att köpa som originaldel men tex Hack Engineeering har den och där köpte jag min. Länk

Materialet ät av en förbättrad kvalitet likt det som användas vid reparation av tex vanos.

Utöver att det kanske är trångt att komma till är det väldigt enkelt att byta oringen eller hela ventilen. Skruva ut, pilla loss oringen, dit med den nya och skruva in CPV igen.

CPV i sig är någon form av tryckventil till vanos mer än så kan inte JAG säga om den.

Johan S
Nordschleife 8.15
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Länk

Mvh
Christian
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.