AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.716

Fucking unbelievable... BMW Solna service igen!

Sida 2 av 2
Jag har inte heller någon särskilt positiv erfarehet av Solna-verkstaden, se mitt inlägg under rubriken "Strulig verkstad i Solna" som jag skrev för någon vecka sedan i detta forum. I går blev jag uppringd av någon firma som gjorde en undersökning på uppdrag av BMW om vad jag tyckte om mitt senaste verkstadsbesök, det var kul...

Man undrar vad det är för människor som jobbar på det där stället. När jag köpte min bil begagnad där och kom och skulle hämta den hade någon stulit stereon i den. Försäljaren fick då i all hast plocka en ny ur en annan bil och stoppa i min bil!
Att bilmekanikerna buskör valda bilar är sant på åtminstone en verkstad då jag har två bekanta som arbetar som just bilmekaniker. De kommer ofta med mer eller mindre hårresande historier om de senaste eskapaderna i motorstarka kundbilar. Dock gäler det Volvo i det här fallet, så det är väl mindre allvarligt...

Jag hade min bil inne på verkstad för första gången för ett par veckor sedan. Fy fan vad obehagligt det var. Självklart var jag närvarande större delen av tiden, men när jag kom tillbaka efter en kort stund sitter mekanikern i bilen och rusar motorn i friläge. Nämnas bör att jobbet bestod av bromsrörsbyte, så man kan ju fråga sig varför han var tvungen att kontrollera maxvarv på motorn i friläge. De lyckades även fixa en STOR repa i lacken på ena sidokjolen.

Och man ska betala för det också.
Våga vägra verkstad!!!!!

MfG,
Klaus.
www.klangkraft.com
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
Denna tråd gäller Solna.....hur ser servicen ut på de andra s.k. auktoriserade BMW-verkstäderna? Lika illa där?
eing9911
En bekant till mig lämnade in sin 316 på Bilhuset i Torvalla, Östersund, på service. När han hämtade bilen så var allt frid och fröjd i ca 1.5 mil när oljetryckslampan plötsligt böjade lysa. Det visade sig att de hade glömt att dra åt oljepluggen riktigt så den hade ramlat ur. Han beställde en bärgare tillbaka till BMW och talade om för dem vad som hänt vänligt men bestämt. BMW ville dock kompensera med att se över motorn på den men min bekant vägrade ha kvar en bil som hade gått tom på olja så BMW fick så lov att byta in den mot en sprillans ny 316 till mycket rabaterat pris. (Har hört av en mek på en tidigare Ford verkstad att detta inte var alltför ovanligt och det är ju lite skrämmande, eller??)

Personligen så lämnar jag inte in bilar på service till verkstäder av flera olika anledningar. Dels för att jag inte har tummen mitt i handen så jag klarar av att fixa allt utom diagnosen och dels för att det blir avsevärt mycket billigare och mn vet att allt blir riktigt gjort. Det finns ju listor på vad som skall göras på varje service så det är ju bara att följa dem.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
ej kopplat till BMW solna... men ännu ett exempel på värdelösa verkstäder...

lämnade in min M3a hos Wennmans bil plåt i uppsala efter ett stöldförsök.
bilen skulle plåtlagas i dörren och lackas... samt lagas lite invändigt.

när man hämtar den ser de bra ut... tittar lite slarvigt...

nån mil sedan upptäcker ja att kopplingen är slut!? va fan!?!?
jag hade inte anteknat nåt mil tal.... och enligt verskataden var den bara körd till glasverkstan nån km... (men många mil kan den INTE gått... vet ju ungefär milställningen)

sedan upptäcker jag lackspillning på en av gummilisterna kring rutan oxå... så jävla besviken...

men jag orkade inte klaga... bruakr vara rätt energisk över sånt annars...

nu mera lämnar jag bara bilen till en liten verkstad i västerås.
där har ja lärt känna ägarna, vilka också är mekarna...
två verkliga BMW frälsta "gubbar" som kör M3 E30...

/Jonas

To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Jobbade på en Vovlo vekstad i början på 80-talet och skulle provköra en 740 Turbo som var inne på 200 mila-service. Under provkörningen (accelerations test ;o) ser jag efter ett tag att olje-trycklampan lyser, slår av motorn o svänger av vägen o ringer mekpolarn som bogserar tillbaka bilen. Jag kallar på Verkmästaren och berättar vad som hänt och vi pytsar i olja, sedan lyssnar han lite på den och säger att vi inte ska berätta något för kunden eftersom det är knappt hörbart att den knackar i lagrena!!!
På den tiden våga man inte säga emot(nyanställd på första jobbet)..
/Thomas
Dino
Grejen är att vi alla vet att det är struligt på verkstäder med måste ändå lämna in bilen till de , och det är på grund av oss själva , varför ? jo för att det första vi frågar när vi ringer för en bil HAR DEN SERVICE BOK ? och har den inte det så är det direkt mindre intressant . men jag föredrar att serva de mindre servicen på bilen själv (olja ....osv) för att jag väljer jo själv klart den bästa oljan till bilen vilken jag tvekar att de gör . men dock måste tyvär lämna in bilen för allt numera för att kunna sälja den lättare .

M-MotorSport
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag tycker det är rätt lustigt att det ibland närmar sig dagisnivå på vissa diskussioner. Kanske har fel i mina intryck men fel reklamerar man hos verkmästaren, stora som små. Forumen har en tendens att spåra ur lätt som jag nämnde tidigare. De gånger jag har haft olika uppfattning än Servicen på BMW Solna har verkmästare eller motsvarande snabbt och smidigt tagit hand om saken. Sist jag var där härom dan byttes ruta. Fungerade bra och jobbet var klockrent utfört. Tack till smidig service. 2 dagars väntetid från bokning. Iofs ombokat 2 ggr på bilen "kapades" av kollegor för diverse transporter. Jämfört med för ett par år sedan tycker jag Solna har lyft sig rätt ordentligt. Prova och åk dit och ta en fika Ni som är missnöjda. Det var det jag gjorde. Inte helt fel..
Asken, då kanske det var din 540 Touring jag såg de var
ute och körde med i Solna!? :-) Sorry, jag kunde bara
inte låta bli... ;-)

Annars håller jag helt med dig Asken, det mesta brukar
gå att lösa med verkmästaren om man inte är helt nöjd
något. Men ibland undrar man hur många chanser de ska
få!? Jag tror alla tycker det är jobbigt och det tar
bara en massa tid om det inte blir rätt ifrån början,
även för verkstaden.

Jag tror också att vi BMW ägare som är här på forumet
är lite mer krävande och kunniga som kunder än en
vanlig bilägare eftersom vi våra bilar som ett stort
intresse.

Jag förstår inte varför ingen annan har tagit över
modellen som vissa Volvo (och Lexus) verstäder har med
en personlig serviceman. Snacka om att vårda sina
kundrelationer!

Många inlägg här är nog bara ett sätt att få ut sin
frustaion över de gånger det inte har fungerat oavsett
vilken verkstad det rör sig om. Vi har nog alla råkat
ut får något någon gång som vi inte lyckats lösa.

En missnöjd kund pratar med tio andra kunder...!

/RS2
De
19
Deffen
M3 -94
Petrol Mica
320i -84
323i -79
Sämsta jävla verkstan i Sverige. Det gäller inte bara busåkning med kunders bilar utan även mecket. Jag har riktigt asdåliga erfarenheter av dom... Slutade hos ARN ! (Allmäna Rekl. Nämnden)

Säga vad man vill Asken, men lämnar jag min bil hos BMW i Solna så vet jag ju att man skall kolla lite extra på mätarställningen före..
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Självklart har man blykoll, min hade gått 5km, tor Glasmästaren:)
RS2: Jepp det var jag som brände in mina nya fälgar&ädck hehe. Körde så HERTZ interntransporter skulle bli AVIS:)
JAg brukar ge folk 1 chans att fixa till det annars går man till högsta hönset. Jo jag vet att vi bmwägare är mer kräsna än andra. Sen skall betänkas att servicepersonal slits snabbt. Trycket är hårt och i dagens stressade samhälle får servicefolk ofta ta smällen, fråga mig hur jag vet:)
RS2: Du ha din fulla rätt att uttrycka din besvikelse. Jag menar på mer att det gnälls om lite allt möjligt ibland, oftast från 3:e eller 4:e hand, dessa tycker jag är oväsentliga men sådant gör att trevliga konstruktiva diskussioner kan balla ur. Du är med mig på det va?
HA en riktigt solig helg!
Asken
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
För några år sedan så mötte jag och polaren hans bil på lördag kvällen i Gävle, fast han lämnat den på service på fredagen.. Vi körde ikapp och prejade mekanikern som var ute och "provkörde" polarens 480 Turbo kl 9 en lördagkväll. Slutade med en polisanmälan om stöld och bilmecken fick åka polisbil från platsen. Polarn åker alltid Volvo numera eftersom han fick till gratis service i all framtid mot att inte pressa på polisanmälan. Forslunds var lite speciella.

Själv hittade jag verktyg kvar i bilen efter service på BMW Solna. En annan tackade och stoppade det i den egna verktygslådan. Har inte noterat några längre körsträckor, men man får väll börja titta närmare på det antar jag.

//amullo
"No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight"
Det där med glömt att dra åt oljepluggen verkar vanligt. Köpte en bil i Tyskland för några år sedan som gått 11000 mil men med en sprillans ny motor

Kollade varför den bytts och det var meken som glömt dra åt oljepluggen och den lossnade på Autobahn i typ 200 km/h !!

Det vart motorhaveri med skurna ramlager som följd
We
159
Weelie
435D GC-15
Har själv tappat oljepluggen på en VW efter "service". Fick ta bärgare till verkstan. Motorn klarade sig dock. Men när dom provkörde efter oljepåfyllningen så krockade dom med den.
Snacka om förtroendekris.
Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
Citat:"Polarn åker alltid Volvo numera eftersom han fick till GRATIS SERVICE I ALL FRAMTID mot att inte pressa på polisanmälan"

Hahaha.. den ena historien är ju värre än den andra..
Länge sen jag garva så mycket i en sån här skitgammal tråd som en del inlägg ger glädje till... polaren hit o polaren dit, kompis dit o kompis hit..

Synd att den spårat ut med diverse "otroliga" historier.. hade varit intressant och höra hur denna Solna verkstad verkligen fungerar idag.
Sa
136
Sanoj_lidatorp
120i -08, M-pkt
Brukar alltid lämna bilen på BMW Solna.
Dom gör ett snabbt och bra jobb och om dom inte hinner klart har jag alltid fått en lånebil över natten.
Ingen har heller buskört eller fuskat med min bil.

....Ibland finns det fördelar med att ha en 318 istället för en motorstarkare ;o)

// Jonas

.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.