AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.711

Fucking unbelievable... BMW Solna service igen!

Sida 1 av 2
Jag var på väg till BMW i Solna i veckan då jag får syn
på två BMW bilar som racar med varandra (en 740 och en
5-serie Touring). Eftersom de verkar vara på väg åt
samma håll som jag så följer jag efter dem på avstånd.

Jodå, de svänger ner mot BMW i Solna så jag bestämmer
mig för att titta lite närmare på dessa förare som har
kört som "biltjuvar".

Och gissa vad!? Jo det var två mekaniker som var ute
och provkörde några kundbilar, eller så hade de varit
på lunch.

Jag blir inte förvånad över någonting längre när det
gäller service i Solna! Min M3a körde de över 3 mil
med när jag hade den inne för service senast.

Suck! Vilken service verkstad i Sthlm kan man använda
utan att behöva råka ut för sånt här?

/RS2
Fy fan vad dåligt, helt OK om man provkör bilen men ut å tok gasa å rejsa, nä det är jävligt dåligt...

Patrik L
Känns som att ett ställe som BMW Solna BORDE ha hårdare koll på vad deras anställda gör med kunders bilar.

Vad gav de för förklaring till att de körde 3 mil med din?
tagge,

Angående de 3 mil de kört med min M3a så kunde de inte
förklara det!!! Jag orkade inte gå vidare med det.

Jag hade noterat mätarställningen innan jag lämnade in
bilen vilket också stämde med mätarställningen de
skrivet upp i serviceboken så de var pinsamt tysta när
jag slängde serviceboken framför dem.

Jag upptäckte det direkt när jag hämtade bilen så de
kunde inte bortförklara faktum att någon kört 3 mil
med den...

/RS2
Visa användare
721
Constrictor
Volvo XC70 D5 AWD -15 & Saab 9-5 Aero -07

Suzuki Hayabusa
Hör på den här! Detta inträffade för 2 år sedan, jag hade köpt en e36 hos en mindre handlare. Det visade sig att den varit krockad, de åtog sig att åtgärda detta, det blev inte bättre, de fick en helg på sig att fixa detta då jag stormtrivdes med bilen i övrigt!
När jag hämtar bilen efter helgen så var det fotavtryck på ALLA platser, det visade sig att de har bekanta i Tyskland, som kan detta med BMW, samt att firman brukar åka ner ett gäng och importera några bilar till firman! Alltså! Jag frågade hur det kom sig att min bil gått tiotals mil och fick svaret att bekanta i TYSKLAND hade fixat bilen, och samtidigt drog de som åkte med i MIN bil hem varsin bil till firman! Visst! Bilen blev kanon, men.. VAFAN! VAD SÄGER MAN!!

//Kungen Af Malmö
Ex
131
Ex3mX
M5 E34 92b 3.8l SOLD!
Fyfan jag skulle känna mig våldtagen!!!
Man vågar inte lämna in bilen på verkstäder längre!
Jag blir kallsveting bara jag tänker på det...

Ska in och byta en EDC dämpare nästa torsdag
ska fasiken ställa mig och titta på när dom har bilen :/
Ex3mX: Vad kommer de kalaset att gå på då mån tro hehe Mvh Mr-speed

go for 540 manuell
Anders Wängström
Jag lämnar aldrig min bil utan uppsyn på servicar. Ser till att få en tid så man kan vara med själv.Jag litar inte på ngn efter alla skräckexempel man har hört och varit med om

M3 POWER!!!!!!!
Ex
131
Ex3mX
M5 E34 92b 3.8l SOLD!
_Mr-speed_
Hehe på dig skjälv du! =)

Det är en svettig grej typ 10.000 =(

Vad gör man inte för sin älsklig....

kör i diket eller smaka på "shockvågen"
Jag lämnar alltid min bil till Solna Bilteknik, har en barndomskamrat som jobbar där och det är alltid han som tar hand om min bil. Samt att jag alltid får en tid så jag själv kan närvara, inte för att kolla så han gör ett bra jobb för det vet jag redan utan för att jag vill se och lära så mycket som möjligt. Att dom är ackrediterade för AC-jobb, får släcka 2:or etc. gör ju inte valet mindre lätt.

Länk
Si
70
SiggeL
330i e90 -05
Det är väl bra att de testar bilen efter service, inom rimliga proportioner dock...

/S
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
RS2:Vad är det som säger att det var kundbilar???
Kan inte en BMW mek ha en fin BMW???
Visst kan du ha rätt ,men var inte så snabb att dra slutsater utan konkreta bevis.
BMW solna rosar iofs inte detta forum och ngr har bett mig om hjälp och råd när de utfört fuskjobb.
Men det är väl en storverkstad med stor omsättning så att alla ska var 100% nöjda blir ju mindre då.men det
är ingen ursäkt för rent fuskjobb eller slarv.

MVH
Hasso
Jag noterar oxå alltid hur långt bilen gått när jag lämnar på service, hos en lackerare försvann en halv tank bensin.

Tyvärr får man svårt att lita på verkstäder, nu har jag hittat en liten verkstad som är beroende av sitt goda rykte, lämnar bilen hellre där än på någon stor märkesverkstad. Där de anställda skall ut och leka med kundbilarna. Vilker tyvärr verkar väldigt vanligt.

Vore kul att höra vad bilmekare har att säga om detta, finns det några här på forumet? När samma ämne var uppe på nordicaudi för ett tag sedan var det inte en käft som påstod att detta bara är en skröna. Jag har svårt att tänka mig att det inte finns en enda bilmekaniker på det forumet.

Så att vi inte fick några mothugg tolkar jag som att det är vanligt att det buskörs med kundbilar.

Har jag rätt eller fel??

Fredrik M - Z3 2.8
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Hmm, Jag har iaf ett konkret "bevis". Bevis som sådant att de vid åtminstone ett tillfälle kört rally med en kunds bil. Vid detta tillfälle hade jag lämnat in min förra, den titansilvriga supercompisen, för ett byte av termostaten. Väl uppe på perrongen till Solna pendeltågsstation får jag ögonkontakt med den säljare som sålde bilen till mig. Han står på baksidan av BMW Group. Vi ger varandra en hälsande gest, JUST SOM MIN COMPACT KOMMER VRÅLANDES, MED DÄCKSKRIK OCH SLADD RUNT HÖRNET AV BMW GROUP. Säljaren sänker blicken. Jag sätter mig bara på tåget och åker hem. Väl åter hos BMW Group bjuder dem av okänd anledning på ett första hjälpen kit med BMW logotyp...

Det här är förvisso inte något konkret bevis, till att dra ner BMW Group i den smuts som kastats här tidigare. Men jag har valt att vända mig till en annan verkstad.

Vad gäller säljarna och reservdelsbutiken tycker jag att de är trevliga, serviceminded och proffessionella.

MVH
KJELLE
Gr
61
Gronken
X5 35d -09
535d Touring M-sport -06
Kan väl lägga in ytterligare ett inlägg om Bmw Solna.
Hade bilen inlämnad för en framvagnsinställning för ett par år sedan, och blev lovad att den skulle vara klar vid lunch. Då jag inte jobbar allt för nära hade jag fixat skjuts dit av min bror. 12.30 kom vi dit och då var inte bilen klar trots löfte, då ringde servicekillen till vekstaden som hade hand om inställningen då Bmw Solna inte gör den själva, jodå den e klar kommer alldeles strax.
Min bror stack då iväg medans jag väntade kvar, några minuter senare ringer min mobiltelefon, det är då min bror som precis mött min bil i alldeles för hög fart körandes som om den vore nystulen, fan vad trött man blir när man får höra sådant, jag sade några väl valda ord till killen i servicedisken när jag betalade, det var sista gången jag anlitade serviceverkstaden på Bmw Group i Solna.

Håller helt med Kjelle om att grabbarna på reservdelsavdelningen alltid lika trevliga, där tänker jag fortsätta inhandla mina tillbehör och reservdelar.

// Gronken
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Måste ge BMW-Solna både ros och ris. Min förra bil utsattes för ett inbrottsförsök då någon (klant!) lyckades bryta av en skruvmejsel i passagerardörrens lås. BMW-solna skulle fixa detta i samband med service innan långhelgen "Kristiflygare". Själv hade jag planerat en långresa denna helg med bilen (ca 100mil totalt). När jag kommer för att hämta bilen är den givetvis inte klar :(, hela dörrsidan är riven och mekarna är på väg hem. Efter lite tjafs får jag låna en lånebil utan kostnad som jag sedan använder på långresan. :)
Jag har haft några andra mindre dispyter med dem om andra service/reparationsfrågor också, men min erfarenhet är ändå att om man pratar med verkmästaren el motsvarande så löser de det. Synd bara att man måste påtala det för dem.

Mvh
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
RS2: Om du har konkreta bevis tycker jag du skall presentera dem och vara saklig. Sådana här diskussioner har en tendens att spåra ur och till slut blir det som ris&ros.
Ditt nic antyder audi? Har jag fel?
Vederbörande har ingen möjlighet att besvara en sidas påstååenden. Sakliga debatter gangnar vårt bmwägande.
Mvh och ha en stabil dag!
Asken
hasso,

Varför jag tror att det var kundbilar är att båda två
åkte direkt in genom portarna till själva verkstaden.
Jag tror inte de gjort det om det varit deras egna
bilar. Sen tar de nog av sig sina arbets overaller om
de åker på lunch i sina egna bilar!?

powerkjell,

Jag håller helt med dig angående reservdelsavdelningen
i Solna! De är mycket duktiga och professionella så
därför köper jag också de flesta tillbehör där.

asken,

Sorry för påhoppet, men jag har totalt tröttnat på
Solnas service efter flera andra problem också. Ja,
jag har också en quattro som trivs bättre i snö och
slask än min kära bimmer som får vila inomhus på
vintern.

/RS2
Den tanke som slog mig när det gäller de två bilarna som mekanikerna på BMW Solna körde är att det kanske var nyinkomna bilar som skall ställas i försäljningshallen. Jag försöker tro gott om människor men är inte naiv. Visst förekommer det att kundbilar får en omild behandling under provkörningar och dylikt. Varför kontaktar inte de drabbade de ansvariga på BMW Solna?
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Kommer ihåg i början av 80-talet när en kompis med färskt körkort och gasglad fot tog extraknäck nere i hamnen. 10 man skulle köra fabriksnya BMW från båten till uppställningsplatsen, en sträcka på ca 3 kilometer. Iskall fabriksny motor samt betalning per transporterad bil gjorde att dessa stackars bimmers inte fick någon bra start på livet. :-(
Stente:

Kul extraknäck.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.