|
|
|
|---|---|
|
Man vill ju kunna njuta av sin BMW samtidigt som man inte vill köra sönder den eller vara onödigt hård mot den. Jag har själv en 530iA 01. Hur hårt kör ni era bilar? Hur högt varvar ni dom? Jag frågar alltså er som är hyfsat rädda om era pärlor och har en bil som är värd en slant. Sliter det avsevärt mycket mer på en BMW motor när man lirar runt 5000 jämfört med när man undviker gå över 4000 tex? Jag menar, varför köpa en rolig bil om man inte vågar köra den? ;-) Är intresserad av höra hur ni resonerar... BMW är ju ganska varviga av karaktären? | |
|
Kan bara säga att en motor är inte bättre/hållbarare än sin olja. En bra motoroljas skyddande & kylande film ser till att friktionen hålls låg även på höga varvtal, hos alla delarna. Därför använder jag enbart Omega oljor för att tex motorn ska må bra även när man kör hårt. Dom oljorna jag rekommenderar är; Omega 631, Omega 777 & Omega 778 Länk Länk Länk Jag kör till 80% normalkörning i adaptiv-läget, då motorn varvar vid halvgas till max 3000rpm, vid lättgas mellan 1400-2000rpm i hastigheter 30-110km/h. Ibland låser jag lådan vid 3:ans växel för rolig körning på kurviga vägar så man hör motor morret ordentligt. Härligt :) Då håller V8:an ett konstant varvtal mellan 3000-5000rpm mellan 90-150km/h. Därimellan så kör jag i "D" med sportläget & låter den dra med kickdown genom hela registret på alla växlarna Länk Förövrigt, lika viktigt som det är med oljan & kylsystemet för hård- & normalkörning, är också att motorn har fina släta ytor fria från asperiter & arbetar med liten friktion. Detta får man antingen genom polering av motordelarna eller genom tillsättning av RVS Länk Bilkörning ska vara roligt med också tryggt :-) Just real V8 Power, nothing more! /Roger W |
|
|
först och främst så vad spelar det för roll hur mkt bilen är värd?? vet att jag är mer rädd om min bil och kör lugnare än du,just för att jag vet hur jag använder min bil.orkar inte ens skriva ner alla små förebyggande åtgärder jag vidtar varje gång jag skall ut och köra..,efter körning osv osv.. sen till ditt inlägg.. självklart sliter det mer att ligga närmre gränsen för vad motorn tål.., men man skall ju inte glömma bort att dessa mototrer som sitter i dagens bilar av alla slag är så grundligt testade så det går inte att förstå. men ingen motor mår ju heller inte bra av att aldrig få prestera fullt.. tror inte att det finns ngn här på forumet som typ bara ligger på varvstoppet och kör när det gäller vardagskörning.., sen får man påstå sig vara hur tuff man vill. dessa bilar som jag tror du menar dvs liknande din..är ju inte direkt några lätta sportbilar direkt, även om prestandan inte skäms för sig. ligga och kränga sladda hårdgasa,tvärnita.., fullgas igen mm är väl inte dessa bilar huvudsyssla. e ju dum i huvudet om man håller på så och river o sliter. köra fort ja visst., leka och sladda ja visst.., men hela tiden?! nej tror inte det. troligtvis är din fråga så orelevant så det finns inte för du har troligen bytt bil 5gånger om när motorn börja knasa orkar inte få ur mig allt,tycker bara att din fråga(?) var lite konstig.,ja menar,det är väl ingen som ligger och pressar dygnet runt? då e man ju störd.?! who´s the man? |
|
|
guwib, du kanske borde ta ett djupt andetag?.. jag förstår inte vad du hetsar upp dig över?.. han undrar hur vi behandlar våra bilar.... är väl ingen konstig fråga?.. jag kör nog lite hårdare än vanliga svensson, men byter olja och filter var 800mil pga kortare sträckor osv.. men jag pressar absolut inte bilen, nån gång då och då drar jag den till dryga 6000varv för att känna om den fortf känns spänstig, och den har då inte gjort mig besviken än iaf ;). /mvh jocke |
|
|
Alltså... värdet på bilen behöver inte betyda någonting, det håller jag med om. Men personligen tror jag att jag lättare skulle våga pressa musten ur en bil värd 30 000 jämfört med en värd 300 000. Jag skulle helt enkelt inte vara lika orolig för att ha sönder något. Har faktiskt en bekant som köpte en billig BWM enbart för att ha roligt med och den var inte särskilt dyr. Han tog bort allt vad kallas bekvämligheter, styvade upp den och körde som f-n rent ut sagt. Det var minst sagt en uppvelse att vara passagerare... *skratt* Vet inte om han kvar den nu. Era svar var intressanta! :-) Min 530iA 01 känns ju nästan som en V70 när man kör i automatlådans D läge. Hur mjuk, snäll och foglig som helst med perfekt komfort. Däremot i S läget och M läget är det som en helt annan bil (skitkul) och MYCKET bättre svar på gaspedalen. ;-) Sedan kan man ju spekulera i att en del kanske köper en BMW för att dom gillar köra bil och de fina motorerna. Medan en del andra kanske främstväljer den för design, lyxkänsla och status. |
|
Gemini__ |
Beror väl på vilket humör man är på. Vill man att det ska röra på sig utnyttjar men givetvis hela motorns register, vill man inte att det ska röra på sig växlar man vid mer normala varvtal. Enklare än så är det inte =) Givetvis håller det inte att ligga på maxvarv hela tiden, sunt förnuft som gäller. Och extremt viktigt är att alltid varmköra ordentligt innan man ens tänker tanken på att gasa lite. RVS tror jag inte tillför något positivt förresten, inget illa menat mot dig Roger. Mvh: Thomas |
Gemini__ |
"Svårare än så är det inte" ska det givetvis stå... |
|
Gemini__: Angående RVS; Alla människor har givetvis rätt till att "tro" eller att inte tro på vad det nu må vara. Men, att vara negativt misstänksam, vägra tro & att inte ens vilja ta reda på, om det kan vara så att det kan stämma, är bara ren dumhet. Det förändrar inte fakta, utan gör att den personen missar det positiva av det som hon vägrar att tro på, trots bevis. Detta gäller deffinitivt RVS-prdukten. Det finns otaliga erfarenheter från användare som vill dela med sig av sina positiva erfarenher av denna produkt Länk Ett axplock av erfarenheter: _________________________________________________________________________ Hej! Jag måste berätta om rvs-behandlingen på min bil. Jag har en Audi med V6 bensin-motor som har gått 19 tusen mil. Oljeförbrukningen är ofta mycket hög på dessa motorer, även på denna. På grund av slarv råkade jag köra med för lite olja i motorn några gånger (stickan är helt torr när bilen larmar om låg oljenivå). En dag så startade inte motorn (det var +20 grader ute). Vi trodde att kamremmen hade hoppat runt men när vi kollade kompressionen så var den ungefär 3 bar på alla cylindrar utom en som hade 6 bar (vi använde en vanlig kompressions-provare). Motorn va helt slut. Eftersom jag testat rvs på några andra bilar kunde jag inte låta bli att se om det även fungerade på en så här jättesliten motor. Jag satte i motor-värmaren i 2 timmar (bilen är automat så den går ej att dra igång). Motorn startade men hade ganska blåa avgaser. Jag slog i rvs. Efter första behandlingen gick bilen att kallstarta utan motorvärmare igen. Efter 100 mil va det dags för besiktning, avgasvärdena va bra! Nu efter 200 mil drar motorn ingen olja längre och kompressionen är perfekt. Det är helt fantastiskt! Jag förstår om folk inte tror mig men jag säger bara testa själva! PS. Jag har skruvat isär en gammal bmw-motor som jag behandlat med rvs. Alla slitytor va spegelblanka, vevaxeln såg helt ny ut! RVS fungerar! mvh mekar-matte sthlm _________________________________________________________________________ Det finns ett vetenskapligt test av RVS: Länk Länk Tidskriften Teknikens Värd:s kommentar (nr 11, 2004) av detta test: "… Fraunhofer TEG är ett seriöst företag som inte skulle fara med osanning om några testresultat. De påstod två saker i sitt test. Dels att ett skikt hade skapats, dels att medlet hade ett kompressionshöjande effekt…”. Läs gärna också åtminståne inledningen till "frågor & svar" Länk En sådan här fenomenalt bra produkt som förbättrar motorns kondition & livslängd, Minskar bränsleförbrukningen & förbättrar avgasvärdena, är absolut någonting att beakta om man tillhör kategorin av bilägare som "är hyfsat rädda om era pärlor" Länk RVS & hård körning hör absolut ihop. I Finland är RVS i stort sett en självklarhet inom motorsporten Länk Länk Länk Just real V8 Power, nothing more! /Roger W |
|
Gemini__ |
Går att få fram vilka resultat som helst, beror på vem som är uppdragsgivare: Ett exempel, dessa fantastiska piller som sänker bränselförbrukningen verkar tydligen fungera helt plötsligt: Länk Länk Att det enbart är positiva tongångar på hemsidan är föga förvånande. =) Förstår att du är frälst av denna produkt, försöker inte omvända dig på något sätt. Mvh: Thomas |
|
Jag är av den fasta övertygelsen att motorer mår bäst av att användas ordentligt givetvis efter uppvärmmning! Sedan håller jag inte med dig om att det tar emot att pressa dyrare bilar tvärtom. Min andra bil en E28 från -87 tar jag det relativt lugnt med medan E39 brukar jag köra betydligt hårdare med. Framförallt för att det är roligare men även med tanke på åldern på grejorna ex. koppling o.s.v. |
|
|
Ok... Under förutsättning att man sköter sin bil (viktigt med bra olja samt regelbundna byten) så behöver man alltså inte vara särskilt rädd för att varva motorn ibland? ;-) (Mellan ca 3000 varv - runt 5000 varv är väl vad jag ligger på när jag gasar på lite extra i S samt M läget). guwib: Ditt inlägg var jättekul. :-) Jag är dock inte den typen av förare som du syftar på. Angående RVS så har jag ingen aning. Tror bestämt att chefen uttalat sig postivt om Slick 50 om jag inte minns fel som väl är någon liknande produkt. Enligt RVS själva så ska den ge mindre slaggprodukter jämfört med Slick 50? |
|
|
mats_epost: "Angående RVS så har jag ingen aning" :-/ Har du ens läst det som kommer fram i länkarna som jag lade ut i mitt tidigare inlägg? Slick50 & RVS är tekniskt helt skilda produkter fast båda tillsäts i oljan. Just real V8 Power, nothing more! /Roger W |
|
|
The roughrider: När jag skrev "jag har ingen aning" så syftade jag på egen erfarenhet eller kunskap. Jag har ingen erfarenhet av att använda produkter som RVS eller Slick 50 själv. Det var bara en kort tid sedan jag första gången hörde talas om Slick 50 och nu har jag fått information om RVS via dig. Slick 50 verkar ju fungerat bra men att det för vissa givit negativa bieffekter i efterhand? Om RVS fungerar lika bra men inte har några negativa effekter i efterhand så är det ju klart intressant! Jag har läst ditt inlägg och informationen samt länkarna är ntressanta, det gör mig nyfiken. :-) Man måste dock vara lite försiktig då många av de positiva ordalagen och omdömena kommer från RVS egna sajter. Mitt intryck är dock att meningarna i allmänhet går isär avseende om Slick 50, RVS och liknande produkter är bra eller inte. (Jag har forskat en del på nätet med hjälp av google samt läst lite olika inlägg i det här forumet). |
|
|
Dom som har negativa erfarenheter är dom som har trott att RVS kan göra underverk med en extremt sliten motor & få den till nyckick. Det är givetvis omöjligt! Då är det en gammal hederlig reparation som gäller. Är motorn ny, i nyskick eller "normal" sliten, så kan man säga att det blir lite smått underverk hos dom rörliga delarma hos olika mekanismer. Det finns ett kit för nya motorer upp till 3000mil & ett separat kit till äldre motorer, ett s.k reparations-kit. Just real V8 Power, nothing more! /Roger W |
|
|
RVS egenskaper diskuteras här Länk The roughrider: alla dina länkar om Omega och RVS går till respektive företags hemsida. Föga förvånande höjer dom sina produkter till skyarna. Varför är du så blåögd och tror på allt som står där? -Fri fart på Svenska motorvägar NU- |
|
|
Klistrar in ett svar från Johan B i länken Länk : Den gemensamma nämnaren för alla dessa "mirakelmedel" är att de dels inte presenterar fullständiga och oberoende tester av sina produkter. En annan gemensam nämnare brukar vara att de faktiskt har någon eller några positiva effekter när de tillsätts, vilka de inte är sena att framhäva MEN de har nästan alltid samtidigt ett antal negativa effekter som de givetvis aldrig nämner....t ex ökat slitage. Slick 50 är ett exempel, där olika oberoende tester visade på ett ökat slitage i motorerna pga just igenproppad oljecirkulation. Personligen skulle jag aldrig lägga pengar på denna typ av produkter och det beslutet bygger jag på logiskt tänkande och kunskap om smörjmedel. -Fri fart på Svenska motorvägar NU- |
|
|
mats_epost: Det beror ju iofs på vad man har för inkomst/förmögenhet... Innan när jag hade min e34 520i och knappt några pengar öht så körde jag MYCKET lungt eftersom jag inte hade råd med att något skulle gå sönder... Nu har jag inga problem att finansiera en motorrenovering och åker även i nyare bilar och jag tvekar inte för att dra motorn till 5500-6000 varv nån gång... Men åker ju givetvis inte så här hela tiden.. Iofs kanske jag kör lite hårdare nu när jag åker i nyare bilar men... Har två bilar och skulle den ena gå sönde rså är det inte hela världen. |
|
|
henke lexus: Har läst alla trådar här på Autopower angående RVS redan. Det ger inte mycket för varken för eller emot. Det skulle ge mycket för alla skeptiker och vara på en föreläsning av bevisföringen av RVS. Jag har ju ingen vinst av att enträget hävda att RVS fungerar. Tycker bara att det är en kanonprodukt som är både vetenskapligt bevisat & ovetenskapligt från Dynotest & ren bondförnuft via hörsel & upplevelse av förbättring. Alla länkarna i mina tillägg bekräftar detta, fastän dem precenteras till 90% på deras webbsida...var annars. Denna munhuggeri angående RVS vara eller icke vara en kanonprodukt finns på flera forum, och dom skeptiska är alltid överrepresenterade. I Vi bilägares forum finns samma tjat, men finns också ett citerat halvpositivt utlåtande från ett "känt provningföretag i Sverige", troligen SP. Dom svarar på frågan kring RVS: ""Hej , Detta är inte helt omöjligt. Det handlar nämligen inte om diffusion utan en typ av keramisk ytbeläggning under kemisk reaktion enligt deras teori. Detta är teoretiskt möjligt men det framgår inga bevis från deras tester. En annan sak som man ska tänka på är livslängden hos ytbeläggningen. Vi har testat tidigare liknande tillsatser som kunde reducera friktionen. Jag känner varken till deras produkt eller provningsföretaget. Hoppas att jag har svarat på din fråga."" Länk Just real V8 Power, nothing more! /Roger W |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.