AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.243

Kan Valvoline Synpower 5W40 ha för hög kallviskositet för M62-TU?

Som nybliven V8-ägare tog jag för ett par veckor sedan ner tråget och kollade bultarna/muttrarna till oljepumpen. Efter det fyllde jag på Synpower 5W40, enligt råd här på forumet. Har även använt den oljan tidigare i en M60 med gott resultat.

Den här bilen är svensksåld och har gått c a 10000 mil (det är troligt att mätarställningen stämmer). Den är servad hos BMW så jag antar att oljan jag tappade ur var Castrol SLX 0W30. Före bytet var motorn tyst både kall och varm, men efter bytet knackar motorn till några sekunder vid kallstart. Därefter går motorn tyst och fint.

Fenomenet finns ju beskrivet här och var på forumet samt även i ett servicemeddelande:

"These noises can be traced back to the higher viscosity of the cold engine oil. For a brief moment, insufficient oil reaches the high pressure chamber of the HVA element via the high pressure valve. This results in clearance between the HVA elements and the cams, which causes the "rattling noise" which may be the subject of a complaint.

Influencing factors:

- Viscosity of engine oil used.

- Ambient temperature."

Detta ljud beskrivs av BMW som enbart ett kosmetiskt fel och ofarligt, men jag råkar ju veta att det går att slippa med en annan olja eftersom motorn var tyst innan jag bytte.

Vad tycker ni, läge att byta olja igen till SLX 0W30 (dyrt...) eller kanske till någon annan lämplig 0Wxx olja?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har inga som helst problem med Valvoline oljan i min 540 går tyst både varm o kall, den har förmodligen rullat sina första 16000 mil på Castrololjan också misstänker jag.
Valvoline oljan är ju godkänd för M62TU så viskositeten är inte för tjock i det fallet. Det verkar som ljudnivån i 540 motorerna är väldigt inviduell oavsett vilken oljan man kör på.

///MVH Hasso
Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kör en stund till med oljan sedan så byter du olja igen(kanske har kommit "någe skit" dit iom ditt oljebyte som ev försvinner när oljan "tryckts runt" en tid..

Kan väl också ha kommit luft i "ventiljusteringselementen" efter din koll av bultarna,så då kanske missljudet försvinner efter ett tag,utan att behöva göra "ett smack"..

I värsta fall(eller om du störs otroligt av detta) så kanske du måste byta dessa s.k. HVA element(eller vad de kallas nu förtiden,dvs det hydrauliska ventilspelsutjämnarna),men det anser jag i princip vara uteslutet för din maskin,missljudet ditt är just bara ett "skönhetsfel" och påverkar inte maskinens tillförlitlighet/slitage alls.

Eller varför inte prova med Castrol oljan igen?...Billigast o förmodligen det bästa att göra i ett första skede :)

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Vet om bl.a. en volvo som hade stått ett tag och den "levde om" rejält till en början pga att all olja hade runnit ur "lyftarna",nu vet jag ju inte om du stod så länge med din bil(troligen inte :)) så tipset jag gav om luft var nog lite att "ta i"...

Måste nog stå "bra nog många dagar(veckor)" innan olja ev runnit ur däri av vilken orsak det än vara må :))

Mvh Janne.
Luft i HVA är ju en tänkbar orsak som också nämns i servicemeddelandet. Det som kanske talar emot detta är motorn tystnar efter högst 2 sekunder. Om man startar med varm motor uppstår inte ljudet. Bilen stod annars över natten när jag fixade oljepumpsbultarna för att få ur så mycket olja som möjligt.

Har en känsla av att detta har stötts och blötts tidigare men;
Tittade på BMWs longlife-rekommendationer och jag tycker det ser ut som Longlife-98 oljor inte är godkända för TU-motorer. Det skulla alltså göra att Synpower 5W40 inte är godkänd för den här motorn. Nu verkar just den listan lite konstig i den version jag har, så det kan ju vara fel.

Man kan ju tycka att en motor som släpptes -98 borde vara konstruerad för en LL-98 olja, men BMW kan ju, av någon anledning, i efterhand ha bestämt sig för att ändra rekommendationen till LL-01.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Enligt BMW TIS 12/2001 listan för föreskrivna motoroljor så gäller LL-98 för M62TU.
Även för M54 tillverkade tom augustimånad 2001 är LL-98 godkänd.

///MVH Hasso
Länk
Hasso, du har mail. M v h bumse
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.