|
|
|
|---|---|
|
Hej mitt första inlägg: jag funderar på att köpa en E39 540 touring. Jag läste i begagnat guiden och fick lite bra tips. Till min fråga. I modellguiden anges 0-100 på 6,3 s för en 97:a och 6,7 s för en 98:a. Är detta riktigt och vad är det som skiljer dem åt i så fall? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag gissar på tryckfelsnisse :) 97-98 är det ingen skillnad på motormässigt. ///MVH Hasso Länk |
|
å jag gissar på att det är fabrikantens uppgifter som är inlagda. Kan ju ha lyckats olika bra med gas/koppling olika år? Eller nån "avgasåtgärd" som försämrat resultatet? __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Kan det inte vara 6.3sek för manuell, och 6.7sek för automat då? |
|
|
Uppgiften kommer ur "BMW Modellprogram 1997". Men när jag går djupare i broschyrmaterialet så finns motstridiga uppgifter. Jag kommer att justera i Modellguiden om det finns fog. Att det skulle gälla manuella 540or tvivlar jag på, dom såldes inte i Sverige på den tiden. Annars finns det mycket som kan medföra ändrade prestandauppgifter mellan årsmodellerna utan att motoreffekten ändrats. Ändrade mätmetoder, marknadsanpassningar (det är trots allt ingen exakt vetenskap) samt tekniska ändringar under skalet, exempelvis utväxlingar för att nämna något. Mvh /Janne |
|
|
jonas: tiderna för automat står inom (parentes) __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
-VillaRosa Jag vet, men broschyren där uppgiften kommer ifrån kanske bara skrev att BMW 540i -97 gjorde 0-100 på 6,3sek, utan att skriva om den var manuell eller automat, och sen har någon kopierat in den siffran här? Nu skrev ju dock Janne att så troligtvis inte är fallet! |
|
| Är det samma utväxling i bakaxeln på dom? | |
|
står i instruktionsboken me. 1997- manuell=6.2 Automat=6.4 (tyvär :) |
|
|
Bobba: Du är säker på att uppgifterna gäller touring? Är boken svensk? Någon annan med svensk bok till 97:ans touring som kan bekräfta? I så fall finns det tre uppgifter, instruktionsboken samt "BMW Modellprogram 1997" anger (6,4), och BMW första försäljingsbroschyr "Nya BMW 5-serie touring" anger (6,7). Suck. Mvh /Janne |
|
|
hittade nått intressant idag i en liten manuall jag fått till bilen. (alla grejjer är på svenska) där de står att manuell&automat (sedan model) från 1997 gör 0-100 på 6.2 sekunder touring 6.4 så jag vet inte riktigt vad som gäller för sedan modellen,är de 6.2 lr 6.4? hade jag haft scanner kunnde jag scanat in de. |
|
|
-Bobba Kan du inte ta ett kort med mobilen och lägga upp på imagehack? |
|
|
jonas_e30 de kan jag göra,tänkte inte ens på mobilen :) fixar de imon! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.