|
|
|
|---|---|
|
Min 325 E30 -87 har varit lustig ända sedan jag plockade ut den från vinterförvaring för några veckor sen. Först och främst har jag märkt att soppaförbrukningen är mycket högre än normalt. Jag kör i princip bara landsväg och för att hålla hastigheten jämn (ca 120) måste jag ligga på närmare 1,5 - 2l / mil enligt ekonomimätaren. Dessutom har den blivit svårstartad. Vid kallstarter bluddrar den, gasresponsen är väldigt efter. I detta läget ligger förbrukningen på landsväg närmare 2,5l / mil för att kunna hålla farten. Ska man starta den varm, tex om jag bara varit inne i affären en stund, kan man få köra på startmotorn kanske 10-15 sek innan den startar. Förra året gick den klockrent, drog inte mer än 1,0l / mil i snitt och det kändes som jag hade mycket mer mos i maskinen än vad jag har i år. Önskar tips på vad som kan ha gett upp och gärna tips på hur man kan konstatera att det är just det som är felet. Tacksam för alla svar! | |
|
Kan vara att en slang läcker nånstans. Min betedde sig likadant när insugsslangen var sprucken. |
|
|
Gissar på för fet bränsleblandning. Kanske trasig tempgivare eller läckande kallstartventil. Nisse |
|
| Tack för era svar. Finns det något sätt att "testa" en tempgivare eller kallstartsventilen? | |
|
Tempgivaren kan du kolla genom att mäta motståndet i den. När motorn är varm skall motståndet ej vara över 400 ohm. Du borde nog skaffa Haynes handbok, där står även hur man kollar startventil, luftmängdmätare och andra bränslepåverkande givare. Är du säker på att motorn går på alla cylindrar? Nisse |
|
|
Absolut att den går på alla cylindrar, det gör den även när den bluddrar. Haynes tycker jag inte om, finns en annan bättre på tyska. Dessutom, Haynes har väl ingen specifik E30-handbok? |
|
|
Min Haynesbok är på svenska och gäller, 3 och 5-serien -83 till -91. Nisse |
|
|
Gillar inte haynes böckerna står inte tillräkligt i dom. Mvh Andreas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.