AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.194

BMW vill köpa Volvo.

Sida 2 av 2
Wendtan: Ironin framgick. :) Förlusten vid ett hypotetiskt Volvoköp är inte garanterad. BMW missbedömde som jag förstår det hur skadskjutet Rover var efter många års tillkortamommanden från ägarna och då främst BL (för den som tror annat. Statllgt ägande är inte den bästa lösningen för företag förutom i monopol-/oligopolsituationer, men då agerar staten som tjuv av medborgarnas pengar). Saxat från roverklubben.se: "BMW lyckades aldrig göra en god affär av Rover. Först 10 miljarder kronor för själva köpet. Sedan investerade man mer än 40 miljarder för att modernisera företaget och fick dras med åtskilliga tiotals miljarder i löpande förluster under en rad år. Rover var nära att knäcka hela BMW."
Nog för att Volvo tycks vara i bra skick. Jag förstår bara inte vad vitsen skulle vara med ett sådant köp och det kanske även BMW anser iom att artikeln inte indikerar att BMW gjort annat än studerat möjligheten och som det verkat sedan släppt tanken. Sådant ägnar sig multinationella företag åt utan att förbinda sig och det kan också vara ett sätt att få insideinformation om konkurrenter och oroa andra konkurrenter (även bland företag förekommer politiskt trixande).

Mvh
Mikael
Tycker man pratar lite väl illa om Volvo här, riktigt så färgad behöver man inte vara.
Man kan inte komma ifrån att Volvo bygger bra och populära bilar som dessutom är prisvärda.
Att dom sen inte är lika roliga att köra som en bmw är en annan sak, men dom är definitivt billigare att äga

Finns ingen anledning att ändra märkenas nisch. BMW skall fortfarande vara körglada premiumbilar och Volvo skall fortfarande vara det säkra familjevalet med god komfort och ekonomi, dock kan man dra nytta av varandras kunskap. Ex. kan BMW börja krocktesta sina bilar vid Volvos hypermoderna krocktestanläggning samtidigt som Volvo kan nyttja BMWs faciliteter.

Oavsett vad man tycker om Volvos bilar så är det ett framgångsrikt företag med att ganska starkt varumärke globalt. Ser inget fel i att köpa ett sådant företag om prislappen är rätt.

Flåklypa
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag hoppas verkligen inte att köpet blir av. Har personligen inte några högre tankar om Volvo än jag har om Mazda, kia, ford, suzuki med mera.

________
Bilblogg:
Länk
För Volvo och BMW vore det en bra affär men för Fords del vore det en helt idiotisk affär. Ford behöver Volvo mer än Volvo behöver Ford. Skulle förvåna mig mycket om det blir verklighet.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
"köper Bmw upp dom så börjar de nog automatiskt gå med miljardförlust?"

Det stämmer nog att Volvo är välmående, men det beror nog inte på Ford utan på Volvo självt. Den erfarenhet jag har av Volvo är att dom ständigt måste strama åt ekonomin trots att affärerna går bra. Och det beror på att Ford är ägare. Med andra ord pengarna flödar FRÅN Volvo TILL Ford. Volvo får inte mycket pengar över till sin egen organisation utan fyller istället på alla svarta hål hos Volvo.

Om BMW tar över Volvo så tror jag Volvo kommer att få mer pengar över. I förlängningen blir det en bättre bil. Och det viktigaste av allt: Ford stämningen försvinner och de anställda blir mer nöjda. Vem är inte stolt över att ägas av BMW? :D Gladare anställda ger högre kvalitet på bilarna.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
"svarta hål" hos Ford skulle det vara
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.