AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.071

Hur bocka BMWs bromsrör?

Visa användare
ProPro-medlem
125
jonar-anders
E61 525i Touring 2004
Jag har just köpt ett bromsrör på BMW till höger bak på min bil. Röret är helt rakt (1,3 m långt) och känns styvare att böja jömfört med kopparrör. Finns det något händigt verktyg (bromsrörsbockare) att köpa för en rimlig penning, eller har någon andra tips för att böja röret med den radie man önskar? Fixar man det med bara händerna, och blir det isåfall bra?

Till saken hör att jag har nivåreglering med en massa rör som krånglar till dragning av bromsröret, så det ser ut att krävas en del böjar med precision för att få det att passa.

Mitt bromsrörsbyte finns även att följa i min blogg här på Autopower.
/Anders

--- 15" och gula blinkers, för att jag törs ---
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Länk
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Jag köpte biltemas kopparrör på 5 meters längd och bockade och konade själv mja. biltemas konings verktyg. Gick alldeles utmaärkt.
Fick också nedslag på bägge längsgående bromsrören som går till bakhjulen.
Skarvade ihop med skarvnipplar någonstans under framstolen. Den biten till
huvudcylindern var frisk. Byt också inre och yttre bromsslangar bak. jag lyckades aldrig få loos mina, satt så ini bangen.
Lycka till
mackan
Visa användare
ProPro-medlem
125
jonar-anders
E61 525i Touring 2004
Tack för tipset gto80!

Biltemas bromsrörsbockare verkar vara den som är enklast att få tag på i Sverige. Jag mätte nyss ytterdiametern på bromsröret, och det är knappt 5 mm (troligen 3/16", 4.75 mm som verkar vara en vanlig rördimension), så bockaren för 6 mm rör borde fungera hyffsat.

Sen hittade jag en bromsrörbockare hos en amerikansk firma, men en transatlantisk beställning verkar överdrivet. Verkar inte finnas i Sverige för privatkunder:
Länk

/Anders

rsarits
Knappast värt besväret att kapa och kona egna rör till E34, med tanke på vad färdiga originalrör kostar.
Jag bytte alla rör på en 520-88 för tre år sedan, rören kostade totalt 600:-
Då stämmer länden och man har nya muttrar.
Jag bockade för hand utan verktyg, inga problem alls.
Visa användare
ProPro-medlem
125
jonar-anders
E61 525i Touring 2004
Tack rsarits!

Skönt att höra att orginalrören går att bocka för hand! Biltema verkar ha slutat med postorder och jag har 25 mil till närmaste varuhus, så det blir svårt att få tag på en bromsrörtång.

Orginalröret och 0,5 liter bromsvätska kostade 140 kr på BMW, så jag har råd att köpa ett nytt orginalrör om jag skulle klanta till det.

Visa användare
ProPro-medlem
125
jonar-anders
E61 525i Touring 2004
Bytte bromsröret idag och det var mjukare att böja än väntat. Fick dock tag på en bromsrörstång (Biltema) som underlättade i de tvära böjarna, men jag håller med rsarits att orginalrören går att bocka för hand.

Tack för all hjälp. Jag skickar in ett mektips med bilder om detta när jag får tid.
/Anders

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.