AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.112

Eftermontera chromeline, Z3

Sida 1 av 2
to
268
tooon
325ix -07
Hallå!

Så har man blivit med BMW igen, hur kan jag missat en så underbar bil som Z3an tidigare?? Underbart kul bil!
Köpte mig en atlantablå med 1.8 litersmotorn, dock utrustad med Ferritasystem så den låter värre än vad den går ;)

Till frågan,
Bilen hade oranga blinkers och svart plast runt vindrutan vilket revs bort direkt.
Var in på BMW och köpte chromelinelisten runt vindrutan/a-stolpen igår och efter mycket slit och svordomar satt den på plats. Men jag tycker inte att den tätar ordentligt mot listerna överallt, framförallt inte vid clipset i mitten samt överst på A-stolpen.
Känns som om fukt lätt kan krypa in eftersom clipset bara trycks fast ovanpå den andra list-delarna med endast en dubbelhäftande "kudde" i mitten.

Har ni som monterat det här använt er av något annat (utöver den dubbelhäftande tejpen) för att den ska täta och sitta bättre ??

Mvh
/ Peter N

Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Hej! Fick du verkligen bort all svart plast detta sitter som bara den och lämnar rester efter sig det gäller att du tvättar rent ordentligt med typ "thinner"eller aceton så att den nya listen fäster ordentligt, sedan skall listen skruvas fast 2st ställen detta göms under gummilisten, gummilisten skall förövrigt gå ut en bit över nya list bitarna för att täta, gjort det en gång det får räcka mycket svära och ömma fingrar. Mvh Z3Kent

Min bil
Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det är inte ofta man läser om att ngn byter från shadowline till chromeline.

________
Bilblogg:
Länk
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Mugge: På Z3 är det relativt vanligt...

/Masten

Besök gärna min blogg! Länk
to
268
tooon
325ix -07
Z3kent,
Jag tänker på den "bakre" gummilisten som förövrigt även tätar mot sufletten.
Den som sitter mot vindrutan tätar bra, den ligger över själva kromlisten.
Ska kolla om jag missat nått skruvfäste, du menar de clips som medföljer antar jag?

Mugge,
Den svarta list som sitter runt vindrutan på en Z3a är inte vacker. Den slits med åren och är i själva verket en matt plastfilm som klistrats på.
Ser _väldigt_ billigt ut i min mening.
Z3an är ju en av få bilar där yttre krom verkligen gör sig bra :)
Shadowline i sig, d v s när alla lister (inkl. njurarna) är svarta är grymt snyggt på mörka bilar!

Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Hejsan
jag måste göra ett inlägg men jag tror inte någon tycker om som jag gjort!
Mycket krom på en vinröd z3 har jag, för mig som nu tillhör den äldre skaran bilentusiaster såg bilar engång i tiden med originalkrom och det kunde vara mycket på 50-talet och när kromet blev dåligt då målade man över allt så bilen såg förskräcklig ut om den sedan var svart som ofta bilarna var på den tiden, därför får jag väldigt dåliga intryck av bilar där allt är övermålat i svart men allt det här är bara mina egna intryck hur det ska se ut, helsvarta bilar in och utvändigt har varit en modegrej, för mig ser det ut som bilarna brunnit
mvh Uffe/bildock
to
268
tooon
325ix -07
Gick ut i garaget och kollade hur jag satt fast listen, klockan var närmare midnatt när jag gav upp igår ;)
Några clipshål fanns då inte förborrade i ramen, kanske för listen i sig inte är anpassad för en 97:a?
Jag har endast monterat listen runt ramen och med hjälp av den dubbelhäftande tejp som medföljde.

Z3Kent, vilken årsmodell var det på bilen du installerade chromeline på??

Visa användare
886
bildock
Hej
jag satte dit mina lister runt vindrutan förra våren och vad jag minns så använde jag aldrig clipsen eftersom du skriver om förborrning så ville jag nog inte borra hål i vindrutestolpen, vad jag minns så var kromlisten "plan" men stolpen är lite "vriden" så jag vred listen försiktigt så jag fick samma form på list och stolpe samt lade dit några fler dubbelhäftade tapebitar och fick på så sätt bra fäste utmed hela vindrutestolpen
Hälsningar Uffe/bildock
Visa användare
233
Magirus
Z3 2,8 -97
Z3 Magnus har en fin hemsida där det här beskrivs i text å bild Länk välj chromeline i listen till vänster.

Snyggt är det i vilket fall!
to
268
tooon
325ix -07
bildock,
Jag är inne på samma spår, känner inte för att borra hål i ramen. Fäste gummilisten i överkant med lite butyltejp så det bör hålla tätt nu.
Det ser faktiskt ut som om det en gång varit limmat/fogat där, men att det släppt med tiden.
Som du säger så är det nog snarare så att listen och ramen inte har exakt samma form, vilket gör att det är lite knepigt att få på plats.
Men nu ser det skitbra ut, får nöja mig såhär och checka eventuella läckage vid nästa tvätt.
Tror många Z3-ägare håller med dig, kan tänka mig att en vinröd Z3a med massa krom ser väldigt bra ut!

Tack alla för hjälpen :)

Magirus,
Tack för tipset! Fanns en massa godis till Z3an där!

Mvh
/ Peter N

Visa användare
886
bildock
ang. fukten och rostkänsligheten under listen, då jag gör sådana här applikationer med en plåtlist utanpå karossen brukar jag antingen före montage eller efter om det går att komma åt, lägga på ett lager rostskyddsmedel på spray den sorten som torkar lite och ger en vaxhinna, skulle jag någongång vilja tabort listen så går det att tvätta bort vaxskiktet med lite lacknafta som ej angriper lacken och lacken under är fin och fräsch, kommer du åt med ett förlängningsrör som är mycket smalt som brukar följa sprayrostskyddet så pumpa in lite grann nu i efterskott det gör iallafall inte någon skada
kromhälsningar Uffe/bildock
Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Hej Toon! Följde med min -97:a var 2st små öron förberedda hål, 3 mm, skruv medföljde, på var sida kollade extra ikväll på bilen, förstår du menar mot sufletten mycket därför jag frågar har du fått bort allt gammalt svart...rengjort, har du fått listen gå över ordentligt...den gör i sig att det tätar..Lycka till. Mvh Kent.

Min bil
Länk
bildock, nu vill vi se bilder. Dels på allt krom, sen tror jag aldrig att jag sett en vinröd Z3 tidigare.

/Fredrik, som plockat bort sina kromade gälar. =)
Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Bildock! Här måste det vara kliniskt rent för att få listen att fästa omöjligt annars. När den vål fäst finns det inget utrymme för fukt, även om det fukt kan det aldrig bli rost genom en oskadad lackering. //ZKent

Min bil 2007
Länk
Visa användare
886
bildock
svar: naturligtvis måste det vara rent som du skriver då jag använder rostskyddsmedlet så blir det bara där inte finns något fästmaterial och visst på en oskadad lack blir inte någon rost helt riktigt varför jag in lite rostskydd är det där med både hängslen och livrem lite skämtsamt men du förstår orsaken
Uffe/bildock
Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Jodå Uffe då är vi inne på samma linje helt riktigt. Din bil var Sienaröd har jag för mig när vi mailades vid förra året, jag gillar chromeline med och gör sig bra på din mörka färg. Mvh Kent.

Min bil 2007
Länk
to
268
tooon
325ix -07
Jag har också en 97:a, hittar dock inga hål för clipsen i min ram. Är den skruvad/clipsad i nedkant eller i ovankant på A-stolpen?

I hörnet på listen, d v s där a-stolpe och vindruteram möts så känns det som om listen inte naturligt vill ligga an mot ramen.
Inte p g a dålig vidhäftning utan mer p g a att formen inte riktigt stämmer, finns nog en anledning till att det finns ett clips-hål i det hörnet på listen. Känns som om ett sånt clips skulle göra att allt skulle sitta rock-solid.

Denna kant menar jag:
Länk

Mvh
/ Peter N

Visa användare
233
Magirus
Z3 2,8 -97
Ser nu att jag missat ge er hela sökvägen till bilderna på snajdarn´s sida.
Bilderna på monteringen chromeline (bland annat!) når ni genom Länk men klicka sen på bilden på Z 3:an på första sidan, sen kan ni kolla bilderna på montaget genom att välja chromeline till vänster. Finns som sagt lite andra tips där också!
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Tooon om du kollar på min hemsida som länkades till innan, www.snajdarn.se så ser du att jag fick kapa clipsen då inga fästen fanns till dom på -97'an... det var därför BMW envisades med att försöka övertyga mig med att man inte kunde monter chromeline på -97'an :-)

Bara o kapa bort!

/Magnus

to
268
tooon
325ix -07
Z3 Magnus,
Ok, jag missförstod nog din beskrivning. Uppfattade det som om du enbart kapade av ett clips längst ner på listen :)
Det clipset klippte jag av direkt, dom andra (med hål) lät jag vara då dom inte är i vägen på något sätt.
Hoppas inte BMW har ändrat konstruktionen av listen med tiden, så vi pratar om samma saker! ;)

Som sagt, mycket kul Z3-tips på din sida!
Måste införskaffa vita linser till framljusen, blir ett väldans lyft.

Mvh
/ Peter

to
268
tooon
325ix -07
Z3 Magnus,
Kikade lite på din instruktion ang. byte till vita blinkers. Såg rätt läckert ut när själva oranga linsen var borttagen och endast reflektorn syndes.
Har du (eller någon annan) testat hur det skulle se ut på bilen?

Känns som en rätt schysst lösning om man inte får tag på vita linser.

/ Peter

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.