AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.110

k&n filter rena drömmen...fast sann

Sida 1 av 2
trodde inte på att k&n ger effekt o allt mumbojumbo som florerar runt om...
monterade ett panelfilter från k&n.
märkte direkt att bilen svarade bättre på gaspådrag o gick jämnare.
nu till det roliga..innan jag monterade mina 19" HARTGE fälgar så drog den 0,79 blandad körning. efter fälgmontaget drog den 0,96 per mil.monterade filtret o nu drar bilen ta mig fan 0,91per mil....
med andra ord gjorde k&n filtret att bilen drog mindre soppa o gick bättre.....
HELT OTROLIGT....OCH SANT
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Kanske gammla filtret var ganska skitigt?

/// Kristian
st
251
strypt
525 -92
318is -90

Är inte så konstigt att tex K/N filter ger mer effekt då det inte är lika tätt som ett originalfilter = lättare för luften att komma igenom men släpper också igenom mer partiklar. Som bäst filtrerar faktiskt filtret mot slutet av sin livslängd, dock kan ju bensinförbrukningen öka något då.

---
/Micke
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Var köpte du ditt filter? Har sökt lite snabbt på nätet och priserna på filter till min bil verkar vara ca 1000:-. Känns sådärmotiverat med ett köp då.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
De är väl livstids garanti på filterna och de är bara tvätta och olja vid service så de är nog inte så dyrt i längden även om inköpet känns dyrt.
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Nä det är säkert sant. Får se när det blir dags för byte.
M3
98
M3_alex
Bmw M3 -95
Vart kan filtret köpas någonstans?

Url?

Mvh Alex
köpte mitt på micro i sisjön göteborg för 685:-
Det gamla filtret va ca 20mil gammalt så skitigt va det INTE:-)
Bara att äntligen få svart på vitt att k&n håller vad dom lovar...

Gammalt hederligt märke som inte skall jämföras med superinoljade kinafilter för 200:-
turbokiller
Skulle du kunna specificera lite närmre exakt vilket filter du köpt? Kanske länka till micro's webshop? :)

Mvh,
Peter
Insatsfiltret till en bmw 528iM -00!!

Länk

här e det filter jag köpte....
kolla på kn´s hemsida där kan du söka på bilmodell o årsmodell för att hitta DITT filter..
He
38
Henkhe
535i -90
Tänkte också köpa sportluftfilter.. vad är skillnaden på koniskt och planfilter (insats)???
K&N filter finns att beställa på Mekonomen
skillnaden mellan panelfiltret o ett öppet är inte så stor egentligen mest ligger det väl i att ett öppet måste avskärmas så motorn inte suger in varm luft o på sås sätt förlorar effekt istället.
sedan så låter det ju mer vid insug med ett öppet filter.

panel eller insatsfiltret sätter man direkt i luftburken som redan är avskärmad och som bmw´s utvecklingsavdelning sett till att suga in just kall luft till insuget det som inte upplevs är det fräna insugsljudet.... men det kan man ju leva utan om man slipper massa mekande med avskärminingsplåtar mm mm dessutom kostar panelfiltret ca 685:- o ett öppet med avskärmining runt 1500:-
He
38
Henkhe
535i -90
Okej! Tack
att sätta öppetfilter på en i övrigt standard bil.. är att förkorta livslängd på olja, filter m.m.

är inte försvarbart gentemot effektvinsten.

kan inte fatta varför man skulle vilja göra det, helt seriöst altså.. iaf inte på en ny motor... en 535a låter juh skönt som fan med öppet filter... men ett panelfilter är juh som att kasta pengar på ingenting, skulle vilja se 1 bromsning där det ger mer än 0.5hk med panelflter vs vanligt MANN filter tex.

lägg pengarna på en full tank istället är mitt råd... ;)

/mvh jocke
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Jokko: hur motiverar du att öppetfilter skulle förkorta livslängden på oljan?

/// Kristian
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Öppnare filter borde släppa igenom mer skit in i motorn vilket borde innebära skitigare olja och kortare livslängd. Frågan är väl om det är märkbart eller betydande vid hyffsat täta oljebyte.
Jadu Tipsaren, borde väl vara ganska glasklart att mer skit/partiklar kommer in i oljan desto mindre tätt luftfiltret är.

detta gör juh att mer skit hamnar i oljan, och i slutändan att oljan inte klarar av att hålla filmen vid belastning pga partiklar som inte borde vara där.

men såklart, byter man olja mkt tätare då, dvs kanske 6-700mil istället för 1000 - 1200mil så är det nog ingen fara.. men den kostnaden är juh ochså faktisk som allt annat, då kostar det plötsligt kanske 2000kr mer om året att ha öppet filter ochså... och effektvinsten kanske är 1hk som bäst.. har inte sett en enda bromsning där det gett nån spec effektökning, på en annars org bil.

om du har en mkt trimmad bil, som org luftförsörjning inte klarar av så kanske det är värt det.

men kompisen Evo9a gav mest hk med org filter och box, jmf med öppetfilter, samt borttaget filter i orgburken (detta gav faktiskt 0.9hk mer på hjulen, men betänk skiten motorn drar in i stället då..).

så därför är mitt råd att tanka bilen full en extra gång för dom pengarna istället, men alla gör juh självklart som man vill.

/mvh jocke
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Brorsan kör helt utan filter på sin 1991 Honda Civic 1.5GL och har inte märkt NÅGON skillnad på förbrukningen sen han plockade av det..

Så antingen suger BMW´s filter eller så är det skitsnack..

//amullo
---
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Förbrukningen borde ju inte påverkas nämnvärt men att köra helt utan filter lär ju skita ner motorn ganska kraftigt inuti.
herregud.. helt utan filter?.

ja.. iofs, det kanske funkar på en japanare, men skulle då inte våga prova på min ;)

/mvh jocke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.