|
|
|
|---|---|
|
Hej. Häromdagen beslöt jag mig för att testa att spinna med min 540iA -93 och eftersom jag har 275 till bakdäck så gick det inte så lätt. Därefter skulle jag åka iväg och automatlådan hackade till. Drivkvaften bara släppte. Sedan gick den in i transprog (säkerhetsläget) då bara en växel är aktiv vad jag förstår det. Startar jag om bilen så funkar allt som det ska. Funkar att köra (mkt lugnt). Men när jag gasar lite så släpper det i aut lådan igen och trans prog hoppar in. Fungerar att köra bilen i transprog läget utan problem. Jag vet inte vad som har hänt?. Någon som vet vad det kan vara? Räcker det att kanske byta något speciellt i lådan eller måste jag byta helt? Mycket tacksam för svar... MVH Jonas | |
|
Ps. Bilen har rullat ca 13000mil och lådan fungerade kanon innan. Ingen symtom till att byta plastkulorna har ej uppkommit. MVH Jonas |
|
|
Du har råkat ut för samma sak som jag gjorde för 4 år sedan. Skulle också testa att spinna genom att varva motorn & lägga i D-läget, det funkade med 225:or men inte så bra med 275:or då däcken greppar för bra & kopplingen slirar makalöst innan den kopplar in. Mina lameller gick slugiltigt åt i Wheels & Wings cruisingkön 2003 med slirande i D-läge vid stillestånd & sedan ett högvarvs inkoppling till D-läge efter att kön tagit slut. Sedan började det spöka med säkerhetsläget ohjälpligt. DU HAR BRÄNT LAMELLERNA HOS KOPPLINGEN I AUTO-LÅDAN, MANNEN! :-( Jag körde också ett tag med bilen efter att den gått in i säkerhetsläget första gången. Man kan köra med extremt försiktig gas så att lamellerna i kopplingen greppar något, men så fort du trampar till lite häftigt så lammellerna slirar till så hoppar lådan in i säkerhetsläget (4:ans växel). Bara att renovera auto-lådan med att byta alla lamellerna i den. Tråkigt men sant. Just real V8 Power, nothing more! /Roger W |
|
|
Antagligen är lamellerna i en av kopplingarna slut. Lådan går automatiskt i failsafe när slirhastigheten i en av kopplingarna går över ett gränsvärde. Eftersom du har en -93 med klenare backhus ska du vara väldigt försiktig att lägga i backen när lådan är i failsafe innan du fått den till verkstad. I failsafe ligger hydraultrycket i lådan konstant på maxtryck. Du märker det genom att det hugger till betydligt mer när du lägger i backen om lådan är i failsafe än när den är i normalläge. Undvik att lägga backen på en 5hp30 före 09/94 som är i failsafe om det inte är ett måste. Risken är att blåsa väck låsringen till backhuset = ännu dyrare. molle |
|
|
Okej.. Ja det låter mycket rimligt. Vart kan man köpa lamellerna?. Ska riva ner lådan snart å kika. Kanske inte behöver byta alla? Något speceillt man ska tänka på om det är någon som har gjort detta själv? MVH Jonas |
|
|
Beror på vilka växlar den slirar på? Greppar den bra på fyran i transprog läget? molle |
|
|
Okej. Jo den greppar bra på 4án. MVH Jonas |
|
|
Den slirar väl aldrig i transprog läget eftersom lockup:en slår in & låser växeln. Just real V8 Power, nothing more! /Roger W |
|
|
Så. Nu har jag plockat ner lamellerna. Det är 5 st. Jag vet inte hur de ska se ut nya. Så kan inte se om dessa är slitna. Slitsen i dem är ca: 0.2 - 0.3 mm djupa. Det känns att vara ganska lite? Kan det vara något annat jag bör se över i lådan förutom plastkulorna? //Jonas |
|
|
Det finns ett fabrikationsfel med en underdimensionerad tryckreduceringsventil, som öppnar för flöde in av olja, men inte för flöde ut från backväxeln. En uppgift som jag läst om på någon tråd för längesen här på forumet.. Den ventilen måste du helst byta till en uppgraderingsventil till 5HP30-lådan från BMW-service & kanske ett uppgraderat styrprogram till lådan Länk Just real V8 Power, nothing more! /Roger W |
|
| Jag har samma fel tror jag lådan slirar som fan och till slut går den i nödläge. Men min back går ryckigt när jag backar bettyder det att låsringen till backhuset också håller på far ? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.