|
|
|
|---|---|
|
Har en nyköpt 320 E36 -92- som jag tänkte göra ett oljebyte i växellådan på. Har sett att det läcker lite och då är det lika bra att passa på och byta. Nu till frågan. Har en liten 2L dunk med Biltemas transmissionsolja hemma som jag köpte till min förra bil. Funkar det med denna olja eller måste det vara någon specialanpassad? Minns ej oljekoden som står på dunken men om någon känner till Biltemas oljeprodukter så är det den enda transmissionsoljan de har på 2L dunk så vitt jag kunnat se. //Rikard | |
|
Har varken klassningen på biltemas olja eller den ska ska va i din bil...men är de samma sorts klassning är de bara hälla i och va glad. Spelar ingen roll om de står biltema lr nåt att välkänt märke,är klassningen som gäller... hehe..nu vet ja inte hur mycket svar de där va å din fråga igentligen:) |
|
| Oljan heter SAE-80W/90 | |
| Vart hittar man klassningen, finns det på nätet? | |
|
Nej den fungerar inte. Biltemas transmissionsoljor är GL-5 oljor, din låda ska ha en GL-4 olja eller en ATF olja. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
| Med tanke på hur lite olja det går åt så kan det väl vara värt med en "bra" olja. Det färutsätter att det är en manuell växellåda, automataren vill väl ha några liter till. | |
|
Är det en automatare så MÅSTE det vara rätt olja. Att slå i en GL-4 olja för en manuell växellåda i automatlåda är döden för den. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
| Tack för svaren. GL-4 då alltså. Men sedan är det 80W/90 som gäller eller? | |
|
Kolla vad det står på din växellåda, troligen står det ATF-oil på skylten vid påfyllningshålet! Med andra ord: Troligen är det ATF-olja du skall ha i din manuella låda! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det är mycket troligt att det står ATF på skylten i din bil, och då fungerar Biltemas ATF Dexron III utmärkt. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Ok, ska kolla upp den skylten så får vi se. Oljor är en djungel av nuffror. Borde kunna förenklas lite. | |
|
Enligt Haynes skall det vara en olja av DX2 typ och ATF. Biltema har endast DX3 men det står att den även kan användas till bilar av äldre modell och ersätta DX2E samt DX2F olja. Tolker detta som att den oljan är okej att använda. Några invändningar? |
|
|
Växellådsolja är ju riktigt billigt på BMW. Ta med en ren petflaska/dunk och be dem fylla den. Här i Sundsvall kostade det 40kr/litern. De bör ju också veta vad du ska ha så det inte blir fel. Mvh Johan |
|
| dx3 oljan funkar skitbra till bilar som ska ha dx2, dx3 är ju bara en förbättring av dx2. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.