|
|
|
|---|---|
MGL |
Hej, jag har fått problem som tyder på startmotorn, när jag skall starta så klickar det snabbt ( cellunoiden) men startmotorn aktiveras inte ( trots fulladdat batteri ) men för att gå vidare i felsökningen behöver jag veta var startmotorn sitter. Tacksam för svar hälsn MGL MGL |
|
Du skall nog inte hålla på och grejja med bilen om du inte ens vet vart den sitter... Den sitter iallafall i bak kant på motorn, där vxl-lådan sitter |
|
|
MGL: Jag tror nog du kan kontrollera om det tex. är ngn glappkontakt eller oxid som orsakar problemet. Jag visste faktiskt inte heller var exakt startmotorn sitter på min 540. Skiljer ju lite från bil till bil :) Lycka till. Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
MGL |
Tack för snabbt svar ! Plaketti, att man inte vet vad prylarna exakt sitter på en viss modell behöver inte betyda tummarna mitt i handen . Hälsn MGL |
| Startmotorn sitter på höger sidan bakom ac-pumpen. Det går en grov kabel mellan generatorn och startmotorn, den går i ett hölje under motorn, kolla så det inte är glapp i den. | |
| men prova först med ett annat, minst 90ah nytt eller känt välfungerande batteri - 540 kräver enorma mängder ström vid startögonblicket, om batteriet saggar det minsta under belastning så är det kört. Detta märks också om man försöker använda billiga, smala startkablar, då räcker kabelarean inte till, fick jag lära mig den svåra vägen... | |
MGL |
Hej Igen!och tack för alla tips ! Det var batteriet!!!! ändå ( seb_540 jag fick tipset från en BMW mek. innan jag såg ditt inlägg men tack ändå) det var precis som du beskriver !! När jag hade kollat alla kablar och dragit åt / smörjt upp etc så var jag inne på att lossa startmotorn och kolla upp den, för jag hade laddat batteriet 12-14 tim och det visade inga tendenser på att det var dåligt, jag hade provat med startkablar från annan bil etc... så jag trodde knappt på det när jag fick höra från BMW meken "byt batteri så kommer bilen att fungera" han var tvärsäker på det, och han hade rätt, bilen startade direkt..... En erfarenhet rikare... MGL |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.