|
|
|
|---|---|
|
Har köpt ett Kicker baspaket till min bil. Har kopplat högnivå från höger bakhögtalare och bryglat steget. Spelar det nu någon roll ifall jag tar högnivå från vänster högtalare också? Med tanke på att det är ingångar för 2 kanaler. Jag tycker inte att det ska göra det men en person som iofs är väldigt mycket mer inne på området säger så. Vad säger ni? :) | |
|
Om du bryggar ett tvåkanalssteg till en utgång så används normalt endast ena ingången. Den är oftast markerad för detta, i vissa fal används valfri ingång. Internt används båda kanalerna ändå men detta sköter bryggkopplingen om osv. Sen kan man ibland fundera på om man skall ta signal från båda högtalarna i bilen, men oftast är detta också betydelselöst. Normalt panoreras basen i musikmaterialet till att ligga i mono över båda kanalerna, då spelar det mindre roll om man bara utnyttjar ena kanalen. I extrema fall och med en del helt elektroniskt producerad musik (eller oljud...) så kan dock ibland basen ligga mera på ena kanalen än den andra osv, men då oftast i lite högre register, 100-150Hz osv, och isf skulle man ju även behöva dubbla baslådor osv. Men rena subbasar rullar ju normalt av runt 100Hz och däröver, de normala högtalarna bör vara kapabla att ge tillräckligt resultat däröver. FP |
|
| Tack! | |
| Men.. direkt jag kopplar + från andra högtalaren så blir det direkt en kraftigare bas. | |
|
Isf beror det på ökad nivå in eller att denna kanal innehåller mera bas. Är balanskontrollen stäld i neutralläge på stereon? FP |
|
|
Balanskontrollen är i neutralläge, ja. Jag förstår mig inte på detta, när jag vrider balanskontrollen till höger sida så låter basen lågt, vrider jag åt vänster låter basen lågt, i mitten är det mest tryck. Så att köra med vänster och höger högnivå verkar spela roll i detta fall. För övrigt så låter paketet väldigt klent, ska pröva ta lågnivå från cd'n i andra bilen ikväll ifall det slutar regna och se ifall det låter bättre då. I sådana fall kanske man borde pröva med en omvandlare högnivå -> lågnivå. Den jag kollat på nu har inbyggt frånkoppling av remote vilket också vore bra eftersom jag fortfarande inte hittat någon. |
|
|
Det är nåt som inte stämmer. Kolla så att du har galvanisk skiljning i mellan högtalarkablar eller i hög>lågnivåomvandlare. Det ligger likspänning på högtalarna ifh till chassi/jord pga att även steget i originalstereon är bryggkopplat. Hör med en kunnig billjudsinstallatör om du är osäker, han bör veta vad galvanisk skiljare osv innebär. FP |
|
|
Nu när det har varit helg har jag inte kunnat ta kontakt med min lokala billjudsinstallatör men jag har gjort några fler tester och kom fram till att lådan spelar med bara - kablarna påkopplade! Kan detta ha något att göra med att det inte är galvanisk skiljning? Jag antog att med galvanisk skiljning menas skiljningen mellan + och -. Nu är kanske detta totalt nonsense men.. Tack för all hjälp, Kristofer. |
|
|
Om den spelar med endast minus eller pluskabeln ansluten på signalkabeln så har du garanterat ingen galvanisk avskiljning. En galvanisk skiljare släpper bara igenom signal (växelspänning) men inte likspänning. FP |
|
|
Då har vi konstaterat ett fel. Men hur åtgärdas det? Tack på förhand! |
|
|
Jag skulle låta en installatör kolla och mäta på grejorna. Om steget har en riktig högnivåingång så borde denna också vara av rätt typ. Annars kan man ju alltid använda en hög>lågomvandlare som är galvaniskt skiljd och köra på stegets lågnivåingång. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.