AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
899

Reparationstips: "-37C" på yttertemperaturdisplayen (E36)

fo
140
folkeorg
320i Touring -99 (E36)
Då har du fått avbrott på kabeln till givaren. Givaren (NTC-motstånd) har en gul kontakt och sitter bakom luftgallret vid vänster dimljus. Kabeln går ner bakom luftfiltret.

Kontrollera om du ser ifall en kabel som gått av, kontkaten lossnat eller om givaren saknas.
Lossa kabelanslutningen och mät spänningen, ligger kring 4VDC, lägre om du mäter med givaren inkopplad.
Mät motståndet på givaren, ca 2kohm. Minskar när du värmer den med handen (negativ temperatur koefficient).

När kabeln är lagad och givaren åter ansluten måste displayhenheten nollställas. Annars visar den -37C ändå.
Lossa displayenheten. Ett hål finns ovanför facket som är under enheten. Där kan man pressa ut enheten med ett finger.
Fäll ner bygeln på kabelanslutningen och ta bort kontakten. Montera kontakten och fäll tillbaka bygeln. Skjut in enheten igen.
Nu skall rätt temperatur visas igen.

Glöm inte att ställa klockan.

(OBS! Denna instruktion är baserad på ett verkligt reparationsfall och inte från en verkstadshandbok. Tar inget ansvar för eventuella felaktigheter eller skador som kan uppstå på systemet. Dock fungerade det bra på min E36'a.)
Ekin
inte behövde jag nollställa displayenheten när reparerade min..
fo
140
folkeorg
320i Touring -99 (E36)
Samma årsmodell? Kan ju vara skillnad även inom samma modellfamilj.
Min stod kvar på -37C oavsett om jag slog av tändningen eller tryckte på ngn knapp. Bara efter en bortkoppling så visade den rätt..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.