AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.859

Lurad på MP3-funktionen i Business CD (E91)?

fo
140
folkeorg
320i Touring -99 (E36)
Hjälpte morsan att köpa en BMW320i Touring i mars ifjol. Kollade igenom broschyrerna noga och ställde många frågor till återförsäljaren (ÅF). Höll på flera veckor innan allt var bestämt. Det var lika bra att få det rätt från början.

Noterade att i både huvud- samt tillbehörsbroschyren så stod det att Business CD skulle klara MP3. Ställde frågan till ÅF om det verkligen var så att enda skillnaden mellan Business CD och Professional CD var att Prof. CD hade två-raders display samt klarade att styra den inbyggda telefonen (annat tillbehör) men att båda klarade att spela MP3 från CD. Svaret var ja. Då kändes det onödigt att slanta 2500kr extra för att få en större display.

Sagt och gjort, behöll standardstereon dvs Business CD eftersom den ju klarade MP3 och det var det som var viktigt.

Bilen levererades och togs i bruk. Vid en långresa nästan ett år senare skulle MP3-funktionen testas. Resultatet var oväntat, skivan spelades inte. Tog förnyad kontakt med ÅF. Nu hävdar de att det var ett tyckfel och att BMW har rätt att ändra tekniska specifikationer. De vägrade att kostnadsfritt byta till Professional CD som klarar MP3 eftersom de inte anser sig ha gjort något fel.

Då är undrar vän av ordning följande:

- Korrekturläser inte BMW sina broschyrer? Det borde vara lätt för en insatt person på BMW att hitta en sådan uppenbar felaktighet som dessutom fanns på två ställen i båda broschyerna. Dessutom har ÅF fel information. Ska kunden alltid behöva dubbelkolla mot BMW Sverige så allt stämmer? Vad har man då en ÅF till?

- Skickar man inte ut korrigeringsmeddelanden till ÅF, ändringslappar att sätta på befintliga broschyrer samt byter ut filer på hemsidan när man upptäcker ett fel? Fortfarande ett år efteråt så ligger den felaktiva tillbehörsbroschyren på hemsidan. Är det då ett tryckfel?

- Borde man inte meddela kunden att fel information givits istället för att invänta att kunden själv upptäcker felaktigheterna. Det var minst 3 månader mellan det att ÅF kontaktades tills bilen levererades.

- Framför allt, borde man inte stå för att man klantat till det!?

Tänk dig att du är spekulant på en BMW325. Broschyren och ÅF säger att alla 325'or har 4-hjulsdrift som standard. Det låter ju bra eftersom det är vad du är ute efter. När bilen levereras så är den bara bakhjulsdriven eftersom det var ett tryckfel. Vem skulle acceptera det?!

BMW är inte seriösa som vägrar stå för sitt misstag. Man lägger ner stora summor på marknadsföring mot nya kunder men glömmer att vårda de som redan är kunder. BMW har erbjudit sig att sälja en Prof. CD till nettopris (3250kr) men montering får jag stå för (ca 2000kr). Det känns som en liten slant jämfört mot vad dålig publicitet ger samt uteblivna framtida affärer.

Alltså undrar jag om det är fler som blivit lurade av BMW och som vill ha upprättelse. Kontakta mig så driver vi processen tillsammans.

/Per Edström, Östersund
ed
578
edström
325i -93
525i -89 TURBO
335i -89
525/M5 3,8 -92
320d -01
330xd -03
330xd -04
hmm, okej om bmw sagt att den ska klara mp3 vilket den nu inte gjorde, men det är då absolut ingen anledning till att du ska få en proffessional monterad. du har ju inte betalt extra för att få mp3 funktionen.
eller det kanske var avgörande till köpet av bilen att den hade mp3 funktion?
du hade ju hur som helst fått betala om skulle ha den värre, även vid köp.
så antingen kostar du på den värre modellen eller så kör du bilen utan att kunna lyssna på mp3 skivor.
fo
140
folkeorg
320i Touring -99 (E36)
Givetvis är jag nöjd om de kan fixa så Business CD kan spela MP3 men det tror jag blir svårt att lösa rent praktiskt. Jag har ju betalat för en stereo som ska klara MP3 så varför inte kräva att den ska klara det? Jag tror inte du skulle acceptera att en viss funktion togs bort utan att du kompenserades på ngt sätt eller hur.
Valde ju att behålla Business CD eftersom den klarade MP3 enligt ÅF och allt marknadsföringsmaterial. Jag tycker det är svagt att BMW inte kan stå för att de inte har koll på vad deras produkter klarar av. Om man väljer att behandla kunder så här så lär det knappast bli en BMW igen.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Vad säger morsan om att bilen inte har mp3? Mvh asken
VH
208
VHDanne
BMW 335CiM -08
Jag tycker att du självklart ska få kompensation för det fel BMW har gjort. Rimligt krav är ett bra pris på Pro-cd:n och jobbet för utbytet gratis.

///Danne
fo
140
folkeorg
320i Touring -99 (E36)
..tja, min kära mor är inte alltför tekniskt lagd men efter att ha haft CD-bytar-maraton med en ljudbok så förstår hon fördelen med att ha alla skivornas musik/ljud på en skiva. Tycker inte det var orimligt att både Business och Professional hade MP3-uppspelning som standard. De flesta spelarna har ju det (plus en massa andra format) idag.

Hon tänkte byta till en 1-serie snart men blev tveksam när jag berättade hur BMW resonerade och behandlade befintliga kunder. BMW kan inte ha stora marginaler om man anser att den relativt lilla kostnaden för att korrigera ett misstag man själv begått är värt mer än framtida nyförsäljningar. Då kan man ju sluta sig till att ÅF tjänar mindre än ca 5000kr på en 1-serieförsäljning.

Borde prova en bränd CD åxå för ÅF sa att Business ska klara egentillverkade skivor - den som lever får se..
ri
72
rillejo
320i -92
Ja, så är det idag. Så fort man har payat för produkten så har man inte ett skit att säga till om längre. Kunden har alltid fel...! Försäljare har bara en sak i skallen och det är att sälja prylar, sedan behöver ett företag som BMW inte ha 100% nöjda kunder eftersom de redan har ett gott rykte. Det är nog bara att svälja att du inte får någon ny cd. Du skulle kollat den funktionen direkt så kanske du hade haft en chans eftersom du har öppet köp enl. konsumentköplagen.

Lita aldrig på en bilförsäljare!!
fo
140
folkeorg
320i Touring -99 (E36)
..fast det är här som det stora problemet kommer in. Hade morsan köpt den privat så hade det inte varit något snack. Har redan varit i kontakt med KOV angående vad som gäller och om det finns tidigare rättsfall inom området. De sa att om funktionen utlovats så får de lösa problemet eftersom funktionen var viktig och betydande. Konsumentköplagen är ganska tydlig på just detta.

Men eftersom hon skulle ha en ny tjänstebil så var det ett företag som köpte BMW'n. Då gäller istället köplagen och den är inte alls lika tydlig. Där står det att avtal skall gälla men blir man oense så är det stämning inför domstol som gäller. Föga lockande eftersom man då riskerar att få betala den andres rättegångskostnader. BMW har nog råd att kämpa även om de skulle förlora men det mindre företaget kanske inte vill riskera kostanden. Då får man acceptera att BMW luras och köper aldrig mer en BMW. Man tycker dock att de borde vara rädda om de kunder de redan har och inte behandla dem som skit bara för att de betalat produkten.

Det man ska tänka på är att i framtiden ha allt skriftligt och få säljaren att intyga att allt som sålts verkligen finns och fungerar.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Kan du ta fram broschyren där det står att den klarar MP3 så tror jag inte att det är några problem att få en vettig kompensation. Prata med Bmw Sverige istället för en (som det verkar) knepig säljare.

Visa användare
282
Fatii
528ia sedan 96:a
håller med dig folkeorg... fast tänkte på en sak, det är inte så att du bränt "wma"? då wma filer är mkt mer komprimerade än mp3 filer så kanske inte läsaren klarar av d! bara en tanke, om 1 låt av 100 mp3 filer är av wma blir bara den låten inte läsbar, lr hela skivan?

Ge han olja Bara!!
fo
140
folkeorg
320i Touring -99 (E36)
..näe, tyvärr så är det MP3 och både BMW Sverige samt ÅF säger nu att Business CD inte ska klara MP3.

Vad gäller katalogerna så kan ni se själva hur de såg och forfarande ser ut:

Katalogen för E91 som fanns under 2006:
Länk
Länk

Tillbehörskatalogen som fortfarande finns (070402) på BMW:s hemsida:
Länk
Länk

Ganska uppenbart att man tror att BUsiness CD ska klara MP3..
fo
140
folkeorg
320i Touring -99 (E36)
..humm, verkar inte gå så bra att ha å, ä eller ö i filnamnet! Provar igen..

Tillbehörskatalogen som fortfarande finns (070402) på BMW:s hemsida:

Länk
Länk

Om sedan ÅF säger att den ska klara MP3 så känner man sig säker eller hur?! Tre olika källor kan väl inte ha fel tycker man.
fo
140
folkeorg
320i Touring -99 (E36)
Skrev ett brev till VD för BMW Sverige där jag på talade ovanstående. Det tog knappt en vecka så ringde ÅF och sa att det bara var att beställa en Professional och lämna in bilen på verkstaden så skulle BMW Sverige ta hela kostnaden.

Sensmoral: Nöj dig inte med åsikten från en underhuggare i organisationen utan ta det till högre ort. Var dessutom väldigt noga med att granska underlag och ta allt skriftligt!
Bra jobbat, många är alldeles för mesiga och/eller orkar inte bry sig och ta strid (på ett vettigt sätt).
//Marcus

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.