|
|
|
|---|---|
|
Undrar om det är någon här som använt sig av Carfax -> Länk vid köp av bil som importerats från Usa? Erfarenheter? | |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
jupp, det har jag, och såvitt jag kan bedöma så ger det bra information. Där ser man tex antalet ägare, om den har varit utsatt för större skador, om det finns indikationer på att mätaren är fifflad med osv. Men samtidigt är det inte en perfekt historikkontroll, det finns tyvärr för få registrerade tillfällen för att man ska bli klokare. Eftersom jänkare inte riktigt har förstått det viktiga med en servicebok (fast egentligen kanske de har mer rätt än oss europeer med vår servicebokshysteri), så är historikkontroll ofta jättesvårt på en jänkebil. Jag har hittills (av tre bilar importerade från USA) inte haft en enda stämpel i någon av serviceböckerna! Trots att bilarna har varit i ypperligt skick. Som jänkarna själva förklarar det så räknas oljebyte inte som "service", det är så billigt att de genomför ett sådant typ varannan månad. Därför skriver vissa biltillverkare att "första service först vid 100000 miles (=16000 mil)", då menar de alltså byte av tändstift och filter först då, oljebyte måste fortfarande genomföras var 5000:e miles. mvh Johan |
|
johan: lyckades du få fram någon typ av dokumentation (ev. utdrag från oljeservice etc) från dina bilar? i så fall, hur? |
|
Jag har lyckats ta reda på en oljeservice som fanns lagrad i BMW-återförsäljarens dator. Annars har det varit helkört att hitta något, man får helt enkelt gå på skicket. Oljeservicen verkar ofta jänkarna göra på macken eller på något av de otaliga "lube-change"-ställena som finns. Ett oljebyte kostar småpengar jämfört med vad vi betalar, tex är det inga problem att hitta castrololja för en 10-20 kr litern. Jag tror generellt inte att man behöver vara alltför orolig för avsaknaden av stämplar i boken, det är inte lika illa som i Europa. Däremot måste man kolla skicket noggrant, för jänkarna är säljare ut i fingerspetsarna och är ljusår från tyskar när det gäller att ge en korrekt beskrivning av skicket. Å andra sidan så är dollarn så billig att många bilar är så billiga att man kan ta en motorrenovering.... mvh Johan |
|
tack för dina svar!! mina aningar blev besannade när man läste dina svar ang. serviceböcker/stämplar etc från amerikanska bilar... hade på känn att det var exakt som du beskrev, kul att få det klargjort av någon som dessutom köpt "icke-usa-bilar" från usa... med gamla raggarbilar är det ju en annan sak med dokumentationen (spelar ju ingen roll alls) men med bmw och andra bilar som normalt sett importeras från tyskland är det ju en annan femma. förresten, tog du dina bilar direkt till sverige eller hämtade du dem i hamnen i (bremen) tyskland? |
|
Hej! Jag har tagit alla tre till Göteborg. Det är för liten momsskillnad för att ta över tyskland, dels innebär det mer strul och dels är det olagligt.... mvh Johan |
| helt klart enklare att ta bilen till gbg, men varför skulle det vara olagligt att ta bilen via tyskland och momsa in den där? | |
tydligen ska man betala införselmoms i det landet där bilen ska brukas. Det var ett helt gäng båtimportörer som blev åtalade för att de hade momsat båtar i Tyskland istället för i Sverige, och därmed tjänat rätt rejäla pengar. De hävdade god tro, och jag är böjd att hålla med dem om att det är väl hårt att kalla det skattebrott, men jag vet faktiskt inte hur det gick. Prisskillnaden för att ta bilen till Gbg istället vet jag dock inte, men när en bilfrakt bara kostar $1300-1500 kan det inte vara några ofantliga summor. mvh Johan |
| supertack för all info johan !!! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.