AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.059

Hur monterar jag racestolarna i en E36 M3?

z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Tjena

Jag behöver lite hjälp med bilder och instruktioner för hur man bäst monterar racestolar i en E36 M3. Jag har köpt två stycken kolfiberstolar från Realcar som jag vill montera, men jag vill inte sitta för högt, ska ju få plats med hjälmen också, samtidigt vill jag kunna skjuta stolen fram och tillbaka så man kommer in där bak, måste ju få med sig familjen också (teoretiskt i alla fall).

Så har någon bilder på hur ni gjort så kikar jag gärnare närmare på dem.
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Är det ingen som monterat en racestol i bilen som kan visa lite bilder på fästen osv.
Nu har jag i alla fall gått och köpt glidskenor på Realcar, men man behöver ju fortfarande ha något fäste på golvet att fästa skenorna i.

Tänkte att det är onödigt att uppfinna hjulet två gånger.

MVH
Richard
Co
210
Conan
//M3 e36
320 touring -89
520 touring -02
Leta info/fråga på rejsa.nu, där borde det finnas de som gjort detta tidigare.
Är oxå lite nyfiken, funderar i samma banor...

mvh Conan
Co
210
Conan
//M3 e36
320 touring -89
520 touring -02
hmm... snackade inte vi lite med varandra på Mantorp?
Våra bilar var parkerade nära varandra nära maskin depån.
Jag frågade bla om din bakvinge....
Jag har en Avusblå -95:a, ganska original på ytan.

Var det du?

mvh Conan
pe
554
perf
320xd e91 -09
Funkar det inte att ta underredet från originalstolarna?
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Conan: Det kan nog stämma. Jag stog mestadelen (när jag inte körde bakom det blå tältet). (Kanske en anledning att inte en enda bild än synts på min bil från träffen!).

Jag har nu köpt glidskenor på Realcar, men de passar inte att bulta rakt ner i golvet, så man behöver ytterligare något underrede närmast golvet.
"Tyvärr" har jag elstolar i min bil och när man lyfter på stolarna så inser man ganska snart att man inte gärna plockar isär dem. En vacke dag ska ju bilen säljas och då kanske nya ägaren vill ha originalstolarna, Försök då minnas hur allt satt!
min tanke är att det kanske fanns någon som gjort något underreda som man kunde kika på, så man får någon ide om hur man ska göra. Men det slutar väl med att man köper lite Al-profil och mekar ihop något, alternativt stål så det går att svetsa (kan inte svetsa i Al).

MVH
Richard
Visa användare
302
John John
M3GT-95
320iM touring-03
1502-75
Du är inne på rätt spår..... Ta fram lite vanliga plattjärn och börja snida.
Problemet är att orginalstolen inte är centrerad mot orginal infästningspunkter.
Det är ju alla reglagen till inställningarna på sidan.

För att komma tillräckligt lågt med glidskena kan man vara tvungen att montera den bak och fram. Dvs att reglaget under stolen kommer mot baksätet men det funkar ju bra ändå.

Jag har ett modellanpassat underede till E36 coupe från Cobra till övers, jag kunde inte ha det när jag monterat bur i min - tillsammans med taklucka och att jag är lite för lång gjorde att jag inte kunde ha det mer. Bara att bulta i ! med glidskena.

/ John
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.