|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Det kommer ett rasslande ljud från motorn, är ganska säker på att det är kamkedjan, vart sitter spännaren för den? Har sökt runt bland alla forum här men har inte hittat något sagt om det. Tänkte spänna upp kedjan och höra om ljudet försvann, så det inte är sliten kedja eller något dylikt, kan ju även vara sliten spännare. Skulle även vilja veta vart fan spännaren för kedjan som går från oljepumpen sitter, genomför en oljepumpsbult åtdragning på min 540 nu och märkte att kedjan är lite slapp har kikat runt som en tok men kan inte hitta spännaren. | |
| Långt fram på motorns högra sida. | |
| ok, någon som kan ge mig ett lite utförligare svar? lite mer exakt och hur ser den ut? | |
|
Länk Nr:20 är spännaren. _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
|
Det finns mer än en spännare, men den du bör kolla först är nummer 22 på denhär bilden Länk den sitter längst ut/längst fram i mitten, på höger motorhalva, lite trångt, men men inga större problem att byta den. Spännaren är fjäderbelastad, och kostar inte mycket hos en bmw å.f. |
|
| ok tack hur/vart kommer jag åt den? underifrån eller uppifrån? | |
| och måste jag ta bort nån del t.ex. höger kåpa där tändstiften sitter? | |
| Du kommer åt spännaren uppifrån, eventuellt att det underlättar om du tar bort lmmröret, ut och kika under det, på sidan av motorn, så borde du hitta spännaren! | |
| Ni menar motorns högersida alltså den sidan som blir höger när man sitter i bilen va? där finns ingenting, eller är det på motorns framsida och sen sitter den åt höger ni menar? Tacksam för all hjälp har kikat som fan men hittar den inte, är det bara som ett bulthuvud som sticker ut eller hur ser det ut? | |
| Nu tror jag att jag har hittat den, den är mässingfärgad va? hur ser/vet jag att kedjan är tillräckligt spänd? är det bara att skruva lite och sen starta och lyssna eller? | |
|
ops skickade en länk på en v8 till E39, men det har inte så stor betydelse eftersom motorerna är mycket lik varandra! Ja, du är på rätt "höger sida", det är bara ett "bulthuvud" som sticker ut. Den sitter på sidan av motorn, i framkant. Den syns nog inte då den sitter en bit ner och lite skymd av LMM (som Jonas_E30) beskriver. _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
| jo jag såg att det var till en E39:a så jag kikade på den andra länken :) men jag är ganska säker på att jag hittat rätt, jag ser ett mässingfärgat bulthuvud som sticker ut, men jag vet inte hur jag ska gå till väga för att uppnå bra spänning vill ju inte göra den för spänd eller för slapp, jag gissar att när jag skruvar den medurs så spänner jag? har jag rätt? och är det enda sättet att komma fram till huruvida man har gjort en bra spänning att spänna lite och sen starta och lyssna ifall kedjan rasslar? | |
|
Om jag inte är helt felunderrättad så är spännaren försed med en fjäder, denna ska ha en viss längd och spänst. Jag vet inte hur man mäter detta!! Spännaren ska även ta hjälp av oljetrycket i motorn. Starta INTE motorn om du har skruvat loss på spännaren!!!! En ny spännare kostar ca 65 $ så det är ingen förmögenhet. En kompis köpte en till sin M50 motor som bara gått 17000 mil, det var ganska stor skillnad på de två. Den nya var hårdare. _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
| ok, så jag måste alltså köpa en ny spännare? Går det inte bara att skruva åt spännaren så att den spänner mer så att säga, eller sköter den det automatiskt? | |
|
Den ska sköta det hela automatiskt, men är fjädern dålig så kan ju ett byte vara bra. En Kedja i en M60/M62 är väldigt lång och har underhållet på motorn inte varit rätt så kan ju kedjan sträckt ut sig så att spännaren inte räcker till. Finns trådar här om att man bytt kedja. Ang olje pumps kedjan så finns ett bra mektips -->Länk _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
|
Som sagt så är spännaren fräderbelastad, du kan alltså inte spänna den manuellt, utan måste köpa en ny spännare från din bmw å.f. Det är alltså en fjäder som trycker på en glidskena, i glidskenan går kamkedjan, när fjädern är gammal/dålig så blir kedjan slak, vilket leder till att det rasslar från den! På min var även glidskenan slut, om du vill kolla den så måste du ta bort kåpan (nummer 1 på denhär bilden Länk ) som sitter över kamkedjan. Hoppas du förstår lite bättre nu! |
|
| Ok tack, tänkte ta mig en titt på det men för att ta loss kåpa 1 måste man även ta av kåpa 2 då på denna bild [url=Länk | |
| Här Länk | |
|
En bekant bytte sin spännare. Den nya som inhandlades hos BMW hade längre arbetsområde! Alltså den totala längden den kunde trycka var längre än den som satt i bilen. De hos BMW visste ingenting om en uppdatering på spännaren men tror helt klart att det är bra att det är gjort av någon anledning. -Phil |
|
|
Ja, du måste ta bort ventilkåpan för att komma åt! Men prova att byta spännaren först, om den slutar rassla då så finns det ju ingen anledning att kolla glidskenan. Fjädern i en ny spännare är garanterat längre och med bättre tryck än den som är monterad från fabrik! |
|
| Ok tack, jag tog bort allt och kikade på glidskenan den såg ut att vara ok, även kamkedjan var i toppskick, jag tog även ut spännaren och kikade på den. Sen när jag skruvade tillbaka alltihopa så lät det värre. Men det är väl antagligen spännaren då, får ta och köpa en ny sådan och testa. Föresten detta gjordes när det inte var någon motorolja i bilen för jag skruvade fast oljepumpen (när jag startade bilen var oljan påfylld igen såklart) men sen när jag byter spännaren rinner det ut olja där ur då? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.