AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.785

Dyrt på Cypern

ha
413
hajen
AMG C63
Porsche Cayenne Turbo
Jaha,
Då har man flyttat till Cypern, börjat nytt jobb under solen. Eller mer i ACn under 3:e våningen.
Trevligt med lite förnyelse.
Skaffat lya har jag också gjort.

Då kommer man till det knepiga. Bil.

Eftersom jag kört BMW i över 10 år så är inte valet av märke svårt...
Tyvärr så är det riktigt ruggiga priser på bilar här. Vi snackar i snitt 20-25% över de Svenska. Plus det enormt negativa med att köra omkring med rodret på högersidan... Livsfarligt...

Just nu håller jag på och kör in mig på högertrafiken i en hyrd Toyota Corolla från början av -90talet. Tänk att folk betalar för att äga sådana bilar...

Nåväl, så är det.

Är jag den ända användaren av Autopower som sitter i medelhavet, eller finns det märkes kamrater här?

/Pontus

Paap Reeder
Gillar Cyprus!

Var där på fackkurs -97. Aya Napa ... jag hade mitt milspår in till stan ... vänster uppför backen och så vänster igen ut över en slätt som det låg en massa soptippar på.
Fullt med vildhundar så man fick pinna på i BMW-fart hem till hotellet. På strandvägen in till stan fanns en bilhandlare som då bl a sålde en fin mörkblåmetallic 528iA -85 och om jag minns rätt så ville han -97 ha 100Kkr för den ... vilket var "hutlöst".

Ha det bra där nere ... klart avundsjuk.

MVH /// Paap R ... man får kanske ta med sig sin gamla V12: och sälja där nere ...
ha
413
hajen
AMG C63
Porsche Cayenne Turbo
Tack tack.

Svårt att inte trivas i värmen.
Bor dock i Limassol, har inte haft tid att kolla in Agia Napa ännu men det kommer tids nog.

Var precis på lunchen och kollade in en Z3 1,9 2001. Låga mil, en ägare, ngn överste..? 11900CYP... Det är 190000SEK. Dom är faan inte kloka.
Där fanns även en creme färgad 2002. Helt ok skick, inte toppen men ändå. 6000CYP, 96000SEK.
Gudars skymmning.
Skall man sedan ha ngt med lite motor i så blir det sjukt dyrt.
det konstiga är dock att alla kidsen far runt i hottade japsare och till turkade M3 or.

Jag får hålla mig till min halvdöda Corolla ett tag till.

Ha det gott.

/Pontus

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Du får vara nöjd med att du inte bor i Norge! ;)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Går det inte att köpa en bil i utlandet och sedan importera den dit? Eller är det en massa skatter och byråkrati av öststatsmodell som hindrar ett sådant förfaringssätt?

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Ni behöver inte fara så långt som till Cypern för att hitta skyhöga bilpriser. Över sjön till öster ser Z3 -00 -02priserna ut såhär.
Länk
Dagens kurs är 1.00 EUR = 9.18915 SEK enligt XE.com

Början på -90 tals Corollor finns det gott om här. =D

var på ayia napa för några år sen och där fanns det i stort sett bara skitbilar... dock helt överdrivet många merca-limos som taxis...

angående att ev. importera en bil till cypern, tänk på att den bör vara högerstyrd... annars får du nog ta med den hem den dan du inte ska bo där längre
Cypriotiska postverket kanske kan köpa den... Det är väl å ta svenne-bilen med sig och undvika omkörningar!!!

I'm an idealist. I don't know where I'm going, but I'm on my way
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Trevligt med sol och sommar :-)

Billiga bilpriser jämfört med här i Danmark...

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
ha
413
hajen
AMG C63
Porsche Cayenne Turbo
Som sagt.

Vi har i alla fall en väldigt massa fint väder.
Man slipper också vinterrusta bilen med dubbdäck och annat jox.

Hoppas det dyker upp ngt läpligt offer snart, känner mig inte riktigt hemma i Corollan.
Det känns som om automat är ett krav.
Jag åker runt och viftar med vindrutetorkarna så fort jag skall svänga ngn stans... Med en automat kan man åtminstone innta en innvand körställning...

Vi är tydligen bortskämda med bra bilpriser i Sverige, åtminstone jämfört med våra grannar.

Lev väl.

/Pontus

cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Har varit på Cypern 17 gånger och det som slog mig mest var att det fanns sååååå sjukt mycket volvobilar som Cypreoterna ägde.När jag berättade att i Sverige använder vi dessa volvobilrar som Taxi så skakade dom på huvudet´´Är ni inte kloka,en svindyr lyxbil som Taxi???!!!´´.Å detta var redan 1984 hehe.Undrar vad dom tycker nu om att vi siter å kör runt med lyxiga BMW,s som Taxi.

BMW e lag
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Nu är väl BMW inte särskillt vanliga som
Taxi-droska i Sverige heller?

Vore den det så knäcks den lätt av prislappen på alla Mercedes E-klasskombis som det dräller av i taxiutförande.
Och dom är INTE billiga, speciellt inte med all TAXI-rust det vill jag lova.

/L

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Mercedes E-klass kör man ju som taxi på Rhodos, så jag tror inte de nuförtiden tycker att köra Volvo som taxi är nåt speciellt.

Mvh Johan
Ta reda på om det går att importera en Jaguar XJ40 eller X300 från England. Dom skänks ju nästan bort där och ratten sitter på rätt sida. Då kommer du att få det bra där nere!
ha
413
hajen
AMG C63
Porsche Cayenne Turbo
Astroboy,

En bra ide faktiskt.

En jagga kan man faktiskt leva med, det blir åtminstone enklare än med Corollan...

Nu skall jag till Korea i ett par tre veckor på en båt leverans, undrar vad man får att åka i där...

/Pontus

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.