|
|
|
|---|---|
|
Är på jakt efter en Z3 roadster och funderar på manuell eller elektrisk sufflett. Efter att ha sökt här på forumet verkar det som vanligt finnas två läger. Det jag undrar är dock hur det går att manuellt fälla upp sufletten om man har vindskyddet monterat? Kommer man åt sittande i bilen eller måste man kliva ur? Går det att eftermontera elektrisk styrning och är det någon som vet vad det kostar ungefär? | |
|
Det går att fälla upp caben som vanligt, med vindskyddet monterat på rullningsbågarna, dock inte sittandes i bilen (om man inte fäller ner mittendelen av vindkyddet förstås, men det blir ju mer jobb än att kliva ur bilen och fälla upp den) Äh, jag kliver snabbt ur och fäller upp den. Tar ju "5 sekunder" ______ Joel - Länk |
|
|
Jobbigt att gå ur bilen vid ett rödljus bara... hade läst tidigare om folk här på forumet som sa att det "gick fortare att göra manuell" så det inte var nåt att ha elcab, men nu när jag har det är det ju helt klart skönt. Framför allt glidigt att elektroniskt fälla ner/upp cabben vid ett rödljus :) |
|
|
På begagnat sidan Z3 skiljer så är den med elcab minimalt dyrare däremot mera eftertraktad gissar jag. Att eftermontera är inte lönsamt det finns ett "kit" att köpa med elektrohydraulisk motor + hydraulcylinder på BMW det kostar runt 8-9000kr kablage bör vara fördraget, lika fästen, så man bör nog vara ganska påläst innan man ger sig på ett sånt montage själv.Skall verstaden göra ja då rullar snabbt tusenlapparna iväg. Så mitt råd är du i valet o kvalet välj då en bil med el-cab. Z3 hälsn. Kent. Min bil Länk |
|
|
Jag har haft manuell suflett på alla mina Z'or och tycker det funkar mycket bra... Man ställer sig nästan upp i bilen... eller ja... glider upp en bit i sätet och håller i sig i ratten samtidigt som man lyfter upp taket. Kanske inget för nån som är lite gammal och ranglig men för mig som 26-åring går det hur lätt som helst och snabbt och smidigt... Men visst... jag måste ju erkänna att det är snyggare att den fälls upp och ner med en knapp. :) Lycka till med köpet och haka inte upp dig på att hitta en med eller utan elcab... det går precis lika bra med vilket som! Finns så mycket annan utrustning du kommer vilja kolla på för att hitta rätt bil som gör det tillräckligt svårt och tidsödande ändå :-) /Magnus |
|
|
Biorno: Rödljus och fälla upp el-cab? Just detta gör jag aldrig om, på min måste man hålla bromsen nere, annars funkar den inte. Började öppna, då blev det grönt kunde inte köra iväg under tiden cabben fälldes upp. När det var klart blev det rött igen. Jag lovar att kön efter mej hängde på tutan. Kanske nåt fel på just min bil, eller mitt handhavande? |
|
|
Stämmer, men man kan köra med bromsen nere också :) Måste varit ett snabbt rödljus för det tar ju inte mer än ett par sekunder och jag tycker jag brukar få stå vid rödljusen flera minuter... Ska klocka tiden det tar från att jag sitter med händerna på ratten tills dom är tillbaka och cabben är nere. |
|
|
Var också inne på att skaffa en el-cab, men provade för skojs skulle en bil med manuell. Väldigt enkelt och smidigt att fälla upp och ner taket manuellt! Och eftersom jag ändå vill gå ur och se till så att plastrutan viks rätt så gör det inte så stor skillnad.. förrutom att jag cabbar ner snabbare manuellt ;) Jag strök el-cab på kravlistan och valde bil efter skick och annan utrustning, slutade faktiskt med en manuell-suflett! Mvh / Peter N |
|
| Inga problem att fälla upp den sittandes, dock så är jag lite starkare än medel. Har inget vindskydd iaf. Dessutom så väger elcaben några hundra kilo extra tror jag. | |
|
"några hundra kilo extra" är lite att ta i, snarare ett tiotal. /Masten Besök gärna min blogg! Länk |
|
|
Går fint å sette på taket igjen manuelt, selv om man har vindskydd. Ta venstre arm og sleng den bakover, og ta tak festekroken men pekefingeren. Vips så er taket på. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.