|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken lyder! Ska köra med min gamling på Emmaboda.Vad rekommenderar ni? MVH Sandor S. | |
|
Den frågan kan man inte svara på utan att veta lite om motorn etc, bränslepumpen kanske inte ens tål E85.... E |
|
Paap Reeder |
Utan ngn form av överladdning kan du aldrig komma i närheten av vanlig bensin i effektuttag. MVH /// Paap R |
|
Motorn är en M10B18. Kompsänkt,o-ringad,annan kam(???),380cc spridare,3,5bar bränsletryck,HX35 turbo med 1,2bar laddtryck,backad tändning,L-jetronic från 87,......mm. Nu har jag fyllat tanken med E85! Den går som en påse nötter! Ska montera min nya btr och höja trycket till????? Kanske höja tändningen oxå?Den går hyffsat på ladd men varvar ej fullt ut som med bensin! MVH Sandor S. |
|
|
Bilen!Länk MVH Sandor S. |
|
|
Länk I'm an idealist. I don't know where I'm going, but I'm on my way |
|
|
Paap, Vad grundar du det på???? /Otto |
|
|
BMWiggen: Större eller fler spridare behövs, höj tändningen. E85 = 104 oktan men bara 2/3 av energivärdet i bensin... Mvh |
|
|
Nu har jag höjt tändningen lite och det blev en jäkla skillnad! Jag ska montera den ställbara btr-n ikväll och ge den mer soppa oxå! Är det kanske bättre att blanda 50/50 med bensin? MVH Sandor S. |
|
|
E85 ger best effekt men bränslesystemet måste räcka till och tåla E85. För att få maximal effekt ur motorn behövs ett motorstyrsystem och mappning. MVH, E |
|
| Ger mest effekt? eller menar du tillåter mest effekt? | |
Paap Reeder |
" ... Paap, Vad grundar du det på???? ..." ... efter att ha hällt i E85 i min M30 så vart det svårt att hänga med vanlig trafik ... tappade säkert 100 hästar. ... men det var med helt omoddad motor. Det enda jag gjorde var att öka blandningen - jag kan göra det manuellt - samt i princip nästan full gas. Vill minnas att jag fick upp den i 150 på nynäsvägen ... men det var också allt. V12:an gär knappa 200 med ren E85. Trots 2,6 lit/mil ... vet inte vad den gör med soppan? ... värmer katten eller nått. MVH /// Paap R |
|
Låter märkligt, borde bli samma effekt eller knappt märkbart högre effekt med rätt bränsle blanding på E85, men det kanske är svårt att få till. har själv funderat på e85 i rent effekt höjande syfte (några hk till), men jag har inte orkat kolla om bränslepumparna klarar e85. /Otto |
|
|
Nu har jag testat med högre soppatryck(4,5-5,5) och det blir inte bra. Förmodligen så hade det gått bättre med ännu större spridare men det får bli en annan gång! Nu ska jag tömma tanken på E85 och fylla den med V-power. Varför skulle pumparna inte tåla E85? MVH Sandor S. |
|
|
Vissa bensinpumpar tål inte spriten, bland annat har SAAB haft problem med sina första etanolbilar där just bränslepumpen inte tålt etanolen. Bensin smörjer bättre än etanol och vissa typer av plast tål etanol men inte bensin och tvärtom. För att man riskfritt/störningsfritt skall kunna använda E85 bör man kolla upp detta innan man permanent övergår till E85. JTP Just det med turbo tillåter E85 mest effekt förutsatt att bränslesystemet räcker till. Av den anledningen använder flera turbo-missbrukare just E85. E |
|
|
E: Det var mer än rättelse till ett par ovanstående inlägg än en fråga. F.ö. E85 vill ju ha mer tändning, inte bara mer mat tänkte på M30in som inte orkade mer än 150 blås. |
|
|
Nu är tanken tömd på E85! Lite gammaldags 98 och det svider gott i ögonen i garaget igen! Det får bli bensin på Emmaboda denna gången. Tack för tippsen! MVH Sandor S. |
|
|
E85 ger väl inte alls nån mer effekt?.. snarare tvärt om?.. det hela handlar väl om att den är mindre benägen att spika, därmed kan man köra med vassare tändning och mer laddtryck jmf med bensinen?.. men att bara tanka e85 med samma setup ger nog förmodligen mindre effekt, pumparna tål i många fall inte E85, iaf inte rent, pga att det inte är nåt smörjmedel alls nästan i E85.. detta gör att lagringen i pumparna som smörjs av bensinen skär, finns anpassade/tåliga pumpar för dessa ändamål, Aeromotive har några fina modeller anpassade för detta. kör på V-power du.. det lär vara det vettigaste alt. /mvh jocke |
|
|
Länk Länk I'm an idealist. I don't know where I'm going, but I'm on my way |
|
320-325 |
hm jag har en toyota supra mk3 89a´´ och det var en grym skillnad på effekt på den motorn med e85. och jag gjorde inte ett skit med motorn o jag körde med bara e85 i tanken i 6mån. den var lite svårstartad när tempen sjönk mot nollan. motorn är på 3liter och med turbo samt 440cc spridare =orginal förutom höjt ladd till 0.65kg jag har oxå provat hälla i e85 i min e39 a´´ m.m men den gick skit. tror det är för små spridare på bmw. tror e85 är perfekt för turbo bilar. i tester i bänk är det ganska stor skillnad på vanlig bensin o e85. mvh johannes V12 |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.