AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.911

E38 750 snabbt på E6:an

Sida 3 av 3
jo
15
jonas.bmw
650i cabbe -07
Mammas 750ia
Johan_s.
Kan säga att vi har haft en sådan volvo tidigare och båda mina föräldrar hävdar fortfarande att det är en av de bästa bilar de haft!;) och jag kommer ihåg att den var super att åka i. vågar hävda att den påminner litet om 750 även om det säkert finns många här som nu kommer att nacka mig;D
Inte vill jag nacka dig, du är en frisk fläkt i detta forum. Men välj dina fortkörningstillfällen med lite större omsorg så vi slipper läsa i kvällspressen hur en yngling i mammas BMW körde ihjäl sig själv, sina tre kompisar och en ensamstående mor med dotter.

Det är skitkul att köra fort, det är jag den förste att erkänna, men jag vill inte ha på mitt samvete att jag har gjort mig skyldig till att en annan människa är död.

-Fri fart på Svenska motorvägar NU-
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Leoni och jonas.bmw: Man får tacka för de kommentarerna :) Volvo 760 var nog faktiskt riktigt trevlig jämfört med det mesta när året var 1982! Kan tänka mig att den var riktigt skön att åka i när den var ny, tror det satt extra prima stötdämpare+fjädrar, plus att den hade nivåreglering och hela kittet. Nu sitter det tyvärr standard dämpare i den..
Jag har toppat alla mina bilar jag ägt och det varierar från en Datsun 1000 till bmw 540 E34. Men bäst var nog Fiat punto 55s med 15" fälgar toppfart 125-130 :) Bussarna körde förbi mig på motorvägen (fast dom borde ha fartspärr??) kanske riktiga hastigeheten var 110??
Nä men igentligen så får man ju inte köra snabbare än vad väg märket visar men gissa om jag bryr mig??. Om man är stjälv i bilen och knappt någon trafik då kan man ju bränna på om man vill. Jag hade ett #sk" race med en E36 525 för ett tag sen med min rover 620ti och vi va båda upp över 230km/h men när trafiken började närma sig så lugnade vi ner oss båda två och jag har ingen aning vem det var.
Det är kul och köra fort men man måste tänka sig för var och när man gör det.
Det lutar åt fördomar när ni beskriver hur överlägsna ni är att räkna ut när det går att köra fort och hur korkade dom andra är som kör av/på/ihjäl folk. Mycket olyckligt att överskatta sig själv och underskatta medtrafikanterna. Det finns banor att gasa på.
Det räcker med en ofrivillig punktering för att ödelägga liv för fler familjer än er egen. Prova någon gång med 200-0km/h, det tar sin lilla stund att stanna.

I'm an idealist. I don't know where I'm going, but I'm on my way
Le
303
LeoniAquila
Volvo V90 B4 -21
Lynk&Co 01 -22
Johan_S: Oj oj, menar du att du hade din 760 redan 1982, eller just att den kom då? För om du hade den 1982 så saknas det ju ord för vilken vällust du måtte ha upplevt :)

kaptenlöjtnant: Det är nog bättre att underskatta medtrafikanterna än tvärtom. Hur man skattar sig själv är en annan femma.

:: Leo
Jo
144
Joelmartin
740 IA- 1997
Jag är 52,- tycker givetvis det är roligt i bland att "visa krafter"- men inte så mycket i höga hastigh. deremot,- att st på rödljus, upp på sidan glider ett "pucko" med en stylad typ Volvo etc.- Ahhh, va´skönt att visa mina dubbla utblås på kortast möjliga tid!!! "Tanten" sitter bredvid och frågar va i h..... jag håller på med! (Hon har ju inte sett idioten på venstersidan).

Visst,- vore vi "tant Agda" hade vi kört "för en annan bilproducent"- typ ris....

GrosseKraftwerk
Paap Reeder
... i vår samlevnad under rubriken bil & trafik har vi problem.

Med hårspännet känner hon av varje "omotiverad Newtonmeter som läggs på utgående axeln" ... ibland t o m delar av Nm.

Problemet löses i regel på två sätt:
A) ... utan att lyfta blicken från tidningen mumlar hon ... "Tagge ner" ...
B) ... eller så beordrar jag ... "bälte på för nu blir det åka av" ...

Beroende på sinnestämningen inom äktenskapet kan diskussionerna sedan antingen därmed vara avklarade ... eller vissa pågår ännu efter flera år ...

Sedan kan man lära sig fula knep i både trafiken och samlevnaden. Om man vid rätt tillfälle utlovar ett nytt hårspänne kan man fritt få disponera alla Nm ...

MVH /// Paap R
//Med hårspännet känner hon av varje "omotiverad Newtonmeter som läggs på utgående axeln" ... ibland t o m delar av Nm.

Problemet löses i regel på två sätt:
A) ... utan att lyfta blicken från tidningen mumlar hon ... "Tagge ner" ...
B) ... eller så beordrar jag ... "bälte på för nu blir det åka av" ...//

Beskrivningen passar ju perfekt in på morsan när hon åker med. Sen vi köpte BMW:n har hon iofs nästan gett upp gnället och bryr sig knappt när man gasar upp mot 200 på motorväg :)

Tjejer, fruar, mammor... Nästan alla gillar att åka/köra fort det tar bara ett tag för dom att inse tjusningen! Och så är dom oftast för rädda för polisen medans vi killar vågar chansa.

Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
LeoniAquila: Menade att 760 kom -82, mitt exemplar är en -83a och den kom till familjens ägo -87, då jag var 7 år =). Då existerade visserligen E32, men tror inte någon hade sett en sådan bil i denna stad. Så visst var den väl lite utöver det vanliga även -87.

Angående kvinnor i bil när man gasar - Det gäller ju att välja flickvän efter farttåligheten! Min förra tjej gapade och gnällde konstant.. Självklart tog det slut. Tur det finns såna som faktiskt gillar fart och bredställ =)
Le
303
LeoniAquila
Volvo V90 B4 -21
Lynk&Co 01 -22
Aha, då förstår jag! E32 måste ha varit väldigt märkvärdig 1987, visserligen är väl en 7:a alltid mer eller mindre magisk men E32 känns som ett stort lyft från tidigare generationen. Själv fick jag åka farsans 740 på 80-talet - Volvo då alltså!

/Leo
Cenny
Johan_S
Har själv ägt ett fletal 760 och kan bara instämma med att det än fantastiska bilar. Lite törstiga dock för att "bara" ha 6 cylindrar.

Men ang vad tråden egentligen handlar om. Visst f-n är det skoj att åka fort, jag gör det själv i bland. Men när man börjar tänka tillbaka lite på hur och var man kört fort när körkortet fortfarande var ganska nytt så gjorde man många dumma saker och man var ingen bra förare. Det är lätt att tro att man är duktig bakom ratten när man är ung och inte vet bättre.

Jag kör väldigt mycket bil, jag ligger på över 20 000 mil per år och har så gjort senaste tio åren så jag tror att jag numera kan kala mig själv en "van förare". Det som händer med åldern är att man väger in många risker som man inte ens visste fanns när man var 20. Jo, jag kör fortfarande fort i bland men man väljer tillfällena på ett helt annat sätt nu och man läser av trafiken på ett helt annat sätt för man vet vilka idioter som kan ligga framför eller vad som kan dölja sig bakom nästa kurva. Det är inte polisen jag oroar mig för när jag kör bil (trots att jag varit av med kortet en gång), det är säkerheten. Har själv sett många olyckor med dödlig utgång som aldrig hänt om föraren inte kört för fort. Man tänker lite annorlunda innan man trycker på gasen efter att ha sett såna saker.

Gemini__
Cenny: Du menar väl 2000 mil/år, eller?

Mvh:
Thomas
Cenny
nej, det kör jag bara till och från jobbet. Jobbar som chaufför + att jag kär mycket långsträckor privat. Känns nästan som att man bor i bilen i bland...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.