|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Läste ett inlägg här igår från en ung man vars mor just skaffat en E38 750, och han tog själv körkort häromdagen, om jag inte minns fel. Nu verkar dock inlägget vara borta. Blev bara lite nyfiken eftersom han skrev att han körde i 250 km/h - samma dag som han fick kortet - på E6:an en bit söderut, kanske var det Varberg eller ännu längre söderut. Han hade även planer på att klocka bilen 0-200. När jag nu gick in på Aftonbladet idag såg jag följande: Länk men det behöver ju inte finnas något samband... :: Leo | |
| Jag läste också hans inlägg igår, vansinne, speciellt med färskt körkort. Lika bra att inlägget togs bort, skulle nog blivit lynchstämning här inne ;-) | |
|
Håller med. Jag skall i och för sig inte döma någon, har själv gjort dumma saker - 23 år som jag är - men ångrar det, och tänker aldrig göra liknande saker igen. Kanske tur att ingen hann svara på hans inlägg (såvitt jag hann se)! :: Leo |
|
|
Håller med. Såna idioter ska inte köra BMW, och definitivt inte 7-serien... Wilhelm Svenselius |
|
Paap Reeder |
... hm! Jag skulle nog återgå till moppen ett tag i aktuellt område ty nu ligger det inringda regnumret på varje trafikares solskydd (förutom i bilens PC) ... och det behövs inte mycket för att prövotiden skall bli alldeles abrupt avkortad. Nu tror jag iofs inte att det inlägget var skrivet av föraren utan mer sannolikt av en plojare. Vi har ju haft litet "sånt folk" på sidorna från och till. MVH /// Paap R |
|
Nu har jag inte läst killens inlägg så jag vet exakt vad han gjort, vet heller inte hur E6an ser ut på det partiet det snackas om. Men en stilla undran, har ingen av er klockat bilen 0-200 samt testat toppfarten? |
|
| Tänkte poängtera att jag inte är ngn plojare och det var ingen 750 som kördes utanför göteborg utan en amerikansk reggad 650 cabbe. | |
|
jonas.bmw: Aha, här har vi dig ju! Jag tolkade dock ditt inlägg som att det var 750:n du körde eftersom du lovordade den så. Och det var inte dig som Aftonbladet skrev om? ;) Johan_S: Nja, jag har nog kört 170-180 nån gång på en fri motorväg, dock inte med en BMW tyvärr utan en Renault. Värre än så är det inte, men heller inget att vara stolt över. Tvärtom. :: Leo |
|
|
750 (e38) är helt underbar. bara älskar den bilen. vet inte varför den känns bara så nice. vi hade en 650 från -06 och nu har vi en svart cabbe från -07. De enda jag kan kommentera är att jag haft den dagen jag tog mitt körkort alltså sedan Onsdags förra veckan:):P. och som sagt aftonbladet tenderar till allt plocka fram saltkaret och krydda lite extra. När jag ska klocka 750 kommer jag att köra det på bana dock. känns inte stabilt att klocka den på motorväg. helt vansinnigt:P Men jag kan säga att både 650 och 750 går i 250 iaf utan större svårigheter även om det känns lite spooky att köra cabbe. och för de som undrar så nej den var uppfälld:). Im not that stupid |
|
|
Om man ska köra fort så tycker jag BMW är ett bra val. Och 7-serien är ju en riktig kryssare så speciellt de är bra. Jag kanske är omogen som tycker det är kul att köra fort, men jag tycker vissa är lite väl mogna här. Är det inte tråkigt att vara så mogen? killen körde fort på en motorväg, inte särskilt farligt om han är fokuserad. |
|
|
Det finns många sköna lirare på denna sidan måste jag säga. Min logik säger varför köpa en bil med massa hästar och fet prestanda om man inte tänker använda dem. okej jag kan förstå om man inte bör Pressa fullt och ligga i 250 från Gbg till Malmö. BMW is the shit. älskar bara dem... |
|
|
Tja, jag skulle nog inte kalla mig så mogen i trafiken kanske, det handlar mest om rädslan att bli av med körkortet. Ser inget problem i att ligga i 200 på E6:an en sommardag då vägen är mer eller mindre tom. Fick min första och hittills enda bot förra året (strax innan höjningen tack och lov!), men då polisen först sade "du är inte rädd om körkortet du" när jag hissade ner rutan, så blev jag ju riktigt skraj. Inte minst då jag var tvungen att köra bil till och på sommarjobbet. Vad gäller 7:ans kapacitet så är den väl i sitt esse när den får sträcka ut i 200 km/h... inte mycket att diskutera där. :: Leo |
|
| Jajjamän, man har ju jänkar körkort oxå så det är bara att betala böterna så får man glassavidare. | |
| så polisen kan inte ta ditt körkort här? vilken dröm! Det enda som gör att jag håller hastigheten på motorväg är att jag inte vill förlora körkortet. | |
|
Ja....Nu är ju inte jag heller den som "aldrig gasar" men det gäller att gasa på ställen där det inte finns mötande eller medtrafikanter(och dessutom när det gäller farter i 200+)typ faster Agda,tomt med trafik,inga korsningar osv.. Var är man hyffsat säker på det på allmän väg? Jag är ingen "banracingkille" heller,men kör man på bana så vet jag att man inte behöver gasa av sig bland allmänheten sedan.. Tipset är ju då att skaffa banracinglicens och gå med i någon klubb så att man kan gasa där isf på allmänväg. Skulle någon som du köra ihjäl någon som står mig nära då är du inte värd många kronor kan jag säga :( Låter som ett hårt angrepp på dig,men det är bara vad jag tycker i frågan.. 250 knyck på allmän väg är ju direkt ansvarslöst och inget säger mig att "när man har si o så många hk" så MÅSTE man iväg och prova toppfarten direkt. Och sedan skriva att "Jag hade iaf Cabben uppe" låter som sagt lite väl...hur ska jag skriva...konstlad förklaring,hjälper fantastiskt mycket vid en smäll.. Janne>>>Övermogen, men förhoppningsvis inte rutten.. Mvh Janne. |
|
|
Inte farligt köra för fort på motorväg bara man är fokuserad. Kanske inte om det är en fin sträcka med ringa eller ingen trafik och väglaget är bra. Nu är det inte så på den aktuella sträckan, bara en idiot kan få för sig att köra på det viset där. Visst är det roligt att köra fort men andra trafikanter har inte inlevelseförmågan att förstå att det finns personer som fullständigt skiter i deras säkerhet och därför kan komma i 200 blås. Fort javisst! men vid väl valda tillfällen! |
|
| hittar inte så bra här så jag känner inte till den aktuella vägsträckan, men om det är så att den är tungt trafikerad så är det givetvis dumt att köra i 200+ konstant | |
|
Jag vet inte var jonas.bmw körde, men jag vet att E6:an omkring Varberg är något av det bästa Sverige kan erbjuda ifråga om motorväg. Vid "fel" tidpunkt spelar det dock ingen roll hur bra vägen är, och det spelar förstås heller ingen roll när någon en bit fram på vägen kör i 110 km/h och förbereder en omkörning genom att på sin höjd kasta ett öga i backspegeln. Det är onekligen skillnad på att "blåsa på" i typ 150, jämfört med 250. 250 - 110 = 140 km/h snabbare, ungefär som när jag cyklade i 30 häromdagen och en Lamborghini Gallardo (orange, hemsk färg) körde om mig. Det var på en bred 90-väg och den låg knappast under 150... :: Leo |
|
|
Förresten, kul att det blev sånt liv i tråden, men nu kanske den hade passat bättre i en annan del av forumet. Hastighet brukar ju debatteras friskt i "Allmänt om bil och trafik". :: Leo |
|
Paap Reeder |
En kille som efter att ha haft körkortet i 3 dgr kryssar i 200 - 250 knyck bland bilar som det beskrevs i artikeln ... är en plojare. När jag i slutet av 70-talet genomgick test för hkp-pilotutbildning var den en plojare i min grupp som på den första fikarasten vitt och brett beskrev hur fort han kört från Falköping till uttagningen i Stockholm. Han väntade och väntade på att kallas in till bl a det första koordinationstestet ... men blev aldrig kallad. Strax före stängning frågade han testledaren när han skulle få testas? ... Aldrig blev svaret ty du saknar omdöme och bör helst enbart köra skottkärra på tomten ... och då med bara halvt däcktryck ... så inget händer. Det hördes en kraftig duns när hans haka slog i skorna. (Plojare kanske stavas med 2 j?) MVH /// Paap R |
|
E38 känns farligt trygg i hastigheter kring 200 knyck, det känns nästan som att den går mer och mer stabilt ju fortare man kör. Självklart ska man inte ligga och blåsa 200 på en hårt trafikerad väg med möte, men att det skulle vara rent vansinne och idioti att köra samma hastighet på en motorväg när det är lite trafik känns ju ganska löjligt. Är det däremot mycket trafik på motorväg och man kommer ikapp bilar hela tiden ska man förståss vara på sin vakt, man får ju läsa av situationen.. Närmar man sig en bilkö måste man nästan räkna med att någon helt plötsligt byter fil för att börja köra om. Däremot anser jag det vara totalt vansinnig att en som haft körkort någon vecka ligger och leker i de hastigheterna!! Man har omöjligt skaffat sig den erfarenheten av vare sig fartens makter eller medtrafikanternas oberäkneliga beteende. Jonas.bmw får vara hur talangfull han än vill - utan erfarenhet är han en livsfara för sig själv och andra. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.