AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.418

Oljekylare automatlådan?

Sida 2 av 3
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Angående föregående inlägg av mig, så hade jag inte läst det andra som Molle skrev innan jag beställde.

Beemoholist javisst!
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Jag råder inte någon hit eller dit, men man ska vara medveten om att man tar risker på lång sikt när man använder en annan olja i en A-låda som är av sådan typ att den kräver lådspecifik olja. Omega godkänns varken av tillverkaren ZF och inte heller av Omega själva som ersättning för LT 71141 och LA2634 in sin applikationslista. Så i detta beslut har man bara att gå på personlig övertygelse och egen erfarenhet.

Om en olja inte är anpassad till ZF lådan tror jag inte är något som märks förrän efter flera tusen mil. Om man inte pressar lådan skulle jag faktiskt tro den kan växla hyggligt med biltema motorolja i flera hundra mil innan första kopplingen ger sig. Så det är snarast nästa ägare några tusentals mil senare som får ta konsekvenser av en ATF som eventuellt inte är anpassad till lådan.

Jag tror inte alls på att köra utan oljekylare. Det kommer att öka temperaturväxlingarna i lådan. Den värms upp långsammare eftersom oljekylaren via varma kylvattnet värmer upp lådan snabbare samtidigt som det höjer drifttemperaturen vid varm låda. Dessa större temperaturväxlingar påverkar tempgivarens inputsignal till styrboxen som styr inkopplingen av lockup och växling. Det påverkar också magnetventilernas arbete. Mkt saker förändras som är svåra att förutsäga och som kan leda till trubbel.

molle
Th
291
The roughrider
M540i Touring V8-32V 1995
Jag säger inte emot "molle" i ämnet alls. Han har sin expertiskunskap i detta helt klart. Jag har väl antagligen haft tur med att just; Aral Getriebeöl ATF-22, råkade fungera klanderfritt (som jag upplevde det) i 5HP30-lådan, körde ju 2år med den & inte alltid så "snällt".
När jag upptäckte & läste om Omega oljorna så beslöt jag mig för att ha deras - fantastiska oljor :) till alla komponenter med oljor i bimmern. Detta för att ha maximal effektivitet i motor & drivlina för minimal bränsleförbrukning & maximal effekt ända ut till drivhjulen. Dom har fungerat klanderfritt under hård belastning som normal körning. Med Omega 699 i lådan har jag upplevt bättre vrid från motorn, mjuka växlingar (utan onormal lamellslir), & bra kickdown funktion med direktgrepp i lådan. Kan det bli bättre? Med så bra erfarenhet & med bara halva oljevolymen med Omega 699, så tycker jag att den kan rekommenderas varmt till BMW-ägare med 5HP30-låda. Jag gjorde en chansning med oljan & den gick hem :-)

Länk

Just real V8 Power, nothing more!

/Roger W
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Tack The Roughrider samt molle 325 för all expertis kunskap.

Det blir omega oljan som sagt då jag redan beställt den.
Tror nog den ska fungera fint (hoppas det)

Mvh

Tommy

Beemoholist javisst!
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Ser att Roughrider i sitt sista inlägg länkar till Dexron klasser så jag ska uttrycka exakt samma sak som i mitt tidigare långa inlägg men istället uttryckt i termer av Dexron krav.

Omega 699 har alltså senaste Dexron III-H licens från 2003 och uppfyller dessa krav. Men alla Dexron III klasser är gamla krav som utgått. Dagens GM-krav är nu uppe i Dexron VI som kom våren 2005 med tuffare krav på tex oxidering och viskositet än de äldre Dexron III kraven.

Anledningen till att Dexron VI kraven kom 2005 var introduktionen av GMs sexväxlade lådor 2006 där man övergivit frihjulen och istället börjat med slirkopplande växlingar liknande de som ZF införde på sina lådor redan år 1992 (5HP30 samt alla ZF med gröna skyltar och senare har slirkoppling). Till dessa ZF lådor togs de särskilda ZF Lifeguardfluid 5 kraven fram som uppfylls av Esso LT 711 41 eftersom dåvarande Dexron III kraven (som förresten fanns redan 1992) för ”konventionella” automatlådor inte dög.

Orsaken till att det inte funnits några Dexron krav för slirkopplande automater förrän 2005 är att Dexron kraven och licenserna sätts av GM och GM har inte byggt några fullt slirkopplande automatlådor förrän introduktionen av sina sexväxlade lådor 2006. När GM också lanserade detta kom Dexron VI. Som jag skrev tidigare är friktionen hos oljan mkt viktigare i slirkopplande lådor än ”konventionella” automatlådor som klarar sig på Dexron III. Enligt GM så har Dexron VI dubbel hållbarhet och stabilitet i friktionstesten jämfört med de äldre Dexron III kraven (de sista och senaste Dexron III är från 2003).

Omega 699 är alltså bara en Dexron III klassad olja och reklamen som Roughrider länkade till tidigare i tråden och som säger att Omega 699

“meets and exceeds all current original equipment manufacturers specifications for automatic transmission fluids”

är inte sann eftersom Omega varken uppfyller Dexron VI eller ZF lifeguardfluid 5 eller 6 för den delen. Så Omegas reklammän överdrev och tänjde maximalt på sanningen i de första raderna i Omegas reklamblad från 2005. På så sätt gav de sken av att Omega 699 skulle uppfylla motsvarande högsta specifikationer - dvs Dexron VI. Men i applikationslistan längre ner stämmer det dock. Där står bara Dexron III med. Fyy vad Omega är ful i sin reklamföring som tänjer så maximalt på sanningen så det gränsar mot lögn,
kan man tycka. Man ska inte lita på säljande formuleringar i reklam.

Omega 699 eller någon annan Dexron III olja skulle jag aldrig använda i en slirkopplande automat för det finns ingen garanti att de lägre Dexron III kraven klarar av slirkoppling på LÅNG sikt som Dexron VI gör. Men kanske kommer Omega med en efterträdare till 699 som klarar Dexron VI för slirkopplande automater? Ännu har dom inte det.

Länkar till GMs press release från april 2005 då Dexron VI standarden lanserades. Länk

För att en ATF olja ska få en Dexron licens måste oljans specifikationer ligga inom vissa gränser samt oljan måste genomgå ett antal test vad gäller slitage, oxidation, friktion etc. Ju högre klass desto hårdare är kraven. Dexron II har lägst krav och Dexron VI har hårdast krav. För slirkopplande automater gäller lägst Dexron VI standard eller ZF Lifeguardfluid V eller VI standard.

Som sagt, nu skrev jag alltså bara exakt samma sak som jag gjorde i mitt tidigare långa inlägg men jag uttryckte mig i Dexron termer istället. Förhoppningsvis blev det klarare då?

molle
Th
291
The roughrider
Har mailat en förfrågan till Smörjteknik Norden AB, kring Omega 699:ans friktionskofficient & Dextron VI-klassningen & vad dom anser om denna oljan i en slirkopplad automatlåda. Blir intressant att höra vad dom säger så man vet hur det ligger till med detta, även fast 699:an annars fungerar utmärkt i 5HP30 i praktiken oavsett allehanda standarder.

To be contuned....

/Roger W
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Roughrider: du påstår alltså

"även fast 699:an annars fungerar utmärkt i 5HP30 i praktiken oavsett allehanda standarder."

har du varken tillräcklig erfarenhet eller några belägg från vare sig Omegas tillverkare eller växellådstillverkaren ZF för att gå ut som du faktiskt gjort i denna tråden och råda BMW ägare att använda denna olja i sina slirkopplande automater = ZF lådor med gröna skyltar samt 5HP30.

Några av GMs Dexron III tester innebär att man kör en testlåda hårt i bänk tiotusentals körcykler med konstant dubbla driftstempen. Eftersom testlådan i Dexron III testen är en GM låda 4L60 med mekanisk frihjulsväxling utan slirkoppling så kan ingen uttala sig om hur 699 skulle funka i en slirkopplande låda under de nyare Dexron VI kraven där man bla lagt till nya särskilda friktionstest som inte fanns med i Dexron III kraven.

Som jag skrev nån annanstans här på forumet känner jag hittills till tre 5HP30 som gått på Dexron III oljor. På den ena rasade en koppling efter drygt 3000 mil på den andra samma sak (men lockupkopplingen) 4000 mil efter bytet. Den tredje har gått drygt 500 mil sen bytet och rullar än. Nu är jag är inte pessimist som säger inte att det måste bli problem, men det finns å andra sidan ingenting som säger att det skulle bli problemfritt efter säg 10 000 mil med 699, eller någon annan Dexron III olja för den delen, i en slirkopplande låda.

Smörjteknik som distributör ska följa vad Omegas tillverkare Magna säger och därför säga att Omega 699 inte är rekommenderad att ersätta vare sig ZF Lifeguardfluid V eller VI eller Dexron VI. Som distributör kan inte Smörjteknik gå utanför oljetillverkarens rekommendationer i applikations-listan. Det är så det ligger till.

molle
Även jag som ganska stor novis vad gäller autlådor reagerar på att roughrider rekommenderar oljor och tillsatser som bevisligen inte är godkända att använda till ZF:s autlådor. Bara för att roughrider chansar vilt och till synes struntar i eventuella konsekvenser så tycker jag att det är en stor missgärning av honom att rekommendera andra att följa hans experiment/misstag. Jag tycker det vore synd att se andra behöva lägga ut tiotusentals kronor i reparationer på autlådor pga roughriders "rekommendationer".
Th
291
The roughrider
Har inte fått svar via e-post på min fråga till smörjteknik, så jag frågade direkt av innesäljaren där vid beställning idag. Han hade inte sett mitt mail & visste inte hur det ligger till med Omega 699 när det gäller Dextron VI klassningen. Bara att den överträffar Dextron III, det betyder inte att den bara uppfyller Dextron III, utan har kvaliteter långt över denna standard. När 699:an togs fram var det hårdaste kravet Dextron III & den klarade 699 med råge. Uppfyller garanterat även Dextron VI kraven, det har antagligen inte gjorts något dest för Dextron VI kravet bara. Både hållbarheten & stabiliteten i friktionskofficienten är superb hos denna oljan, så varför skulle den inte klara det. Kylförmågan är fantastisk också (tex noll skummande), vilket gör att man kan klara sig utan oljekylare. Säljaren jag pratade med har 699 i lådan & hade efter en hårdkörning med tungt släp haft 10grC lägre oljetemperatur i lådan än med vanlig ATF-olja i normal drift. Så kylförmågan är det inget fel på. Han hade sålt Omega 699 till en BMW Touring ägare
med 5HP30 låda med svart-skylt, & denna föraren kör alltid HÅRT. Han hade lovprisat oljan efter en tids användning & sagt att bättre olja finns inte. Funkade så bra med lådan. Oljan sänker även varvtalet hos motorn pga bättre kraftöverföring. Det har säljaren märkt & även jag.

"Tommyv6" skrev i min PowerPost efter oljebytet till Omega 699 & utan oljekylare:

Är i stockholm nu och har fått tillbaka lådan, kör utankylare och har omega 699 i lådan.
Verkar inte vara något problem.

Tackar...

Mvh

Tommy

Kan ju skriva här vad som står i etiketten till 5L dunken av Omega 699:

"Fint smörjande ATF-olja med lågfriktionsegenskaper och bra kylning för arktiskt som tropiskt klimat.

För oss har den enkla dagen passerat, när det bara handlade om syntet och prestanda. Att omsätta teknik till funktion, att ge mervärden - är vår vardag.

Men grunderna finns där, att den kyler bra, har fin smörjning, alla växlar kvar, inget läckage, mjuka växlingar...

699 är utvecklad för känsla, smidighet, elegans, mjukhet, komfort, kvalitet,... eller att blixtsnabbt få ner - musklerna i asfalten.

Du märker skillnaden - efter många år tydligt. Vårt mål är stark nybilskänsla i många år framåt.

Styrkor skapad genom teknik för en hög verkningsgrad... dvs. bränslereduktion, och samtidigt - mer kraft.

Omega 699 har siktet på rätt balanserad spänst för alla tänkbara situationer. Framgångsrik dynamik där vi tänkt och utvecklat i nya tankebanor och tankar...
...gör man mindre än förut."

/Roger W
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Har kört ca 250 mil nu med Omega 699, utan oljekylare då jag ej fått tag på någon begagnad :(

Verkar fungera ok, kör rätt hårt med många omkörningar.
Hoppas vid gudarna att det ska hålla.

Ok, lite chansning säkert att jag pressar på så hårt men vad tusan så är det därför jag har 540 och inte 518 ;)

Låg i 230 i ett litet tag och det fungerade det med.

Verkar som att omega fungerar...

Vet varken mer eller mindre, får väl stämma The Roughrider om det ej fungerar *skratt*

Mvh

Beemoholist javisst!
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Tommyv6: Jag säger inte att det måste gå snett utan att jag inte vet vad som sker efter 3000-5000 mil och att ingen vet. Det är ju förstås inte över efter 250 mil utan du får antagligen leva med osäkerheten i 3000-5000 mil. Ungefär så länge höll de två nyrenoverade lådor jag känner till. Men jag tycker det är bra att någon öppet vågar ta risken och rapportera hur det går. Det vore kul om du gav en rapport säg var 1000 mil. Då lär vi oss något nytt. Bytte du all olja eller bara tråg + filter?

Roughrider: Mera tjusig Omegareklam, nu direkt från dunken. Du är ju fullkomligt hopplös :-). Ok jag började gå igenom om 699 skulle klara Dexron VI och stoppade redan vid att 699 inte klarar viskositetskraven. Dexron VI tillåter max viskositet 6.4 cSt vid 100 grader medan Omega 699 ligger på 7.6 cSt och alltså är för tjock för att uppfylla Dexron VI. Om Omega skulle ansöka om Dexron VI skulle ansökan inte gå igenom till att påbörja testen. Så hur kan du skriva detta ”Uppfyller garanterat även Dextron VI kraven”? Det är ju en lögn. Du använder tvärsäkra uttryck trots att du bevisligen saknar både fakta och kunskap och har fel dessutom. Om du vill veta mer om Dexron VI kontakta Steven Kemp som är chefsingenjör på GM lådor via GMs hemsida. Fråga honom varför tex Dexron VI har större krav på tunnare olja än Dexron III kraven.

Vad jag har och opponerar mot i denna tråd är om någon säger att en Dexron III som Omega är bästa val och ger skenet av att det är riskfritt, för det är det inte. Det är upp till ägaren att fatta beslut men när han gör det har han rätt att iaf känna till riskerna och att en utbyteslåda går på ca 25000 kr monterat. Jag tror inte vi kommer längre i den här tråden :-)

molle
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Det är löjligt att läsa den här ovederhäftiga reklamen för Omega. Den liknar vissa antikrynkpreparat, som man försöker lura folk med. Om The roughrider vill göra reklam för sin olja, tycker jag han skall köpa en reklamplats på forumet.

Tack molle för att du ger oss fakta.

Göran

FWD - Nej tack!
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
molle325: jag gjorde ej bytet själv, men automatlådan togs bort och renoverades då backväxeln lagt av för andra gången, så jag antar att det mesta av olja byttes ut.
Vet inte om jag vågar köra flera tusen mil med denna olja efter att ha läst den fakta du skrivit.
Det är för dyrt att byta låda.

Men nog kommer jag att köra kanske 1000 mil till om jag behåller bilen så länge.
Är lite sugen på att byta så småningom, inte för att jag är missnöjd med bilen, men det är lite kul att byta och testa olika bilar, blir säkerligen en annan BMW.

Ska rapportera så länge jag har denna och kör på omega699, det känns som att jag var för snabb att beställa omgea 699 innan jag hade all fakta.
Då den inte är billig (omega699) så hällde jag i den i alla fall.

Förresten så tror jag utbyteslåda är ännu dyrare än 25 000, i alla fall då jag kollade runt.

Mvh

Beemoholist javisst!
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Personligen tror jag inte att det blir några problem efter bara 1000 mil för så mycket skiljer det inte mellan oljornas specar. Det blir snarast nästa ägare som får agera försökskanin :-) och känna av ev konsekvenser på lång sikt i så fall. Nåväl, du vet om riskerna, så kul om du (och ev nästa ägare) rapporterar var 1000e. Jag håller tummarna.

molle
E3
1.828
E36
USA bilar
Omega gör bra produkter, deras packningsskydd är oumbärlig för oss som pular..
MEN, de är inte alls så bra som säljarna vill påstå, och Omega lämnar aldrig garantier.
När jag jobbade inom industrin använde vi då Shells smörjmedel, fick besök av Omega som gärna ville sälja bla kugg och lagerfett, men efter att vi krävt garantier och försök på en maskin (nu pratar vi stoora pengar vid haveri och stillestånd!) Detta gick Omega inte med på.. varför? Om deras produkt är så bra och riskfri, kan man såkalrt lämna garantier.. Det blev ingen affär men säljaren försåg mig med en flaska dieseltillsats som skulle avhjälpa de pumpproblem jag då hade, och som jag kunde kontrollera med hjälp av 2taktsolja i bränslet.. använde Omegas tillsats.. ingen som helst effekt! 2TXflaskan kom åter till heders, den skippades först när jag hällde i Redlines tillsats.
By the way.. vi bytte faktiskt ut Shell mot Statoil så småningom, där fick vi garantier, lägre pris och lägre åtgång samt mindre fettspill.. mig veterligt är Statoil än idag leverantör till dessa maskiner
el
42
ellep
523iA Touring -00
Hej !!

Länk
Är magneten och propellern lika bra som Omega oljan??

E3
1.828
E36
USA bilar
Någon mer än jag som minns Motaloytabletterna? För "100" år sen såldes de via annonser i motortidningar och renoverade i prinip din slitna motor bara genom att stoppa i tabletterna i tanken.. Det är sånt som läkarna kallar placeboeffekt....
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
E36: Ja Omega 917 är verkligen toppen, har använt den i en rejält läckande styrservo på e30n och det är fortfarande tätt efter 2 år. Omegas ATF olja Dexron III är sannolikt också en mkt bra Dexron III olja, inte minst vad gäller oxidation, men då för lådor som ska ha dexron III och inte för lådor som ska ha Dexron VI eller annat.

ellep: Propellern var ju häftig tycker jag :) Jaa den är lika bra som Omega oljan för varunamnet "Super Spiral" bevisar att den verkligen måste vara överlägsen ;).

Men allvarligt talat, skulle inte propellern kunna ge lite mer kräm vid lägre motorvarvtal genom att den stryper insuget lite så att insugshastigheten ökar och fyller cylindern bättre? samma princip som utnyttjas vid variabelt insug (men rätta mig om jag har fel). Fast på höga motorvarvtal vete sjutton....??

molle
el
42
ellep
523iA Touring -00
Super gör jag på fredag och lördag:)
Spiral passar bättre på andra ställen:)

Skulle inte tro att det skulle va nått, då hade det nog redan varit en orginal.
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
haha
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.