AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
731

BMW högt placerad i Auto Index 2007

inte etta, men väl tvåa :)

AutoIndex 2007.

Ranking Märke Index
1. (-) Subaru 839
2. (1) BMW 818
3. (2) Toyota 804
4. (4) Honda 779
5. (6) Volvo 773
6. (3) Audi 772
7. (7) Mercedes 763
8. (5) Saab 760
9. (8) Mazda 749
10 (12) Skoda 730
MEDEL 727
11. (10) Citroën 723
12. (9) Mitsubishi 694
13. (11) Hyundai 694
14. (14) Nissan 689
14. (16) Peugeot 689
16. (-) Suzuki 687
17. (15) Volkswagen 685
18. (18) Opel 684
19. (13) Renault 682
20. (17) Ford 666
21. (-) Kia 665
22. (19) Seat 654

Fotnot: Svenska folkets betyg är omvandlade till indextal som teoretiskt kan variera från 0 till 1000 poäng.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag har alltid undrat över varför Subaru alltid hamnar högt upp i allas ögon,beror det på driftsäkerheten och framkomligheten på vinter'n enbart?

Jag har t.ex nyligen provkört Subaru Outback 3,0R och fann den vara>>>Plastig inredningsmässigt,oväntat seg i reaktionerna,dvs drivlinan matchade inte alls förväntningarna på i detta fall hela 245hk,"dålig"(allt är relativt)vägkänsla tyckte jag,man är s.a.s. lite ovanför vägbanan med dålig kontakt med vägen...Simmig styrning!

Intetsägande design.Ser ut som vilken "japanare" som helst..
DYR tycker jag den dessutom är i förhållande till vad man får>>>Ingen vagnskadegaranti,dryga sopparäkningar,ganska trist bil egentligen!

Ok,jag har aldrig provkört en Impreza WRX/Sti,men för mig räckte det att kolla i "skuffen" för att inse att byggmässigt har dem inte ansträngt sig "någe vidare"..Otroligt kul bil säkerligen, men nog förväntar man sig mer av både design o byggkvalité..
Imprezan går som "ett skållat troll",men ingen bil för annat än "busåka" hela dagen,vilket man nog tröttnar på när resten av bilens kvalitet inte hänger med s.a.s.

Men visst,en bil som "bara går o går" är ju inte fel,men det gör ju de flesta nya vagnar.

Jaja,bara en stilla fundering.

Mvh Janne.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Är inte det där ett betyg som egentligen mest säger ifall bilen motsvarat köparens förväntningar, dvs det säger lika mycket om bilen som om köparen?
Janne T, smaken är som baken.
Jag har ägt och kört många BMW och bytte nu sist från en 528iA med komfortstolar och det mesta i utrustning till en ny Subaru Outback 2.5i automat.

Subaru har 3års vagnskadegaranti. 3års fri service.

Tycker den har extremt bra väghållning för att ha 20cm markfrigång. Jämfört med allt annat med sådan markfrigång. Jag tycker den är snygg som attan. Man får mycket bil för pengarna (jmf. BMW, Volvo etc. fyrhjulsdrivna motsvarigheter med automatlåda tex)
Framkomligheten på vintern är bättre än allt annat jag kört undantaget Toyota Landcruiser modell äldre med bladfjädring och extrem markfrigång...

Det enda jag saknar från mina BMW är komfortstolarna och regnsensorn.

:)

Nockenwelle, vi är ganska många köpare som kör/kört både BMW och Subaru... jag gillar bägge fabrikaten skarpt, men just nu känns det som om nästa bil också blir en Subaru...

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok,så då har även Subaru fått inkluderat vagnskada till slut...Hela 3-år var ju dessutom bra :)

Men,men...Jag tycker fortfarande att bilen som sådan inte är prisvärd,men det är ju som sagt jag det..

Mvh Janne.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
erito, jag tror att ganska få ägare av BMW resp. Subaru har djupare inblick i respektive märkes produkter. Över huvud taget tror jag ganska få bilägare i Sverige (eller andra länder) är särskilt kunniga.
OBS. Av detta följer naturligtvis inte att BMW per automatik påverkas negativt i en sådan undersökning, jämfört med Subaru, men det går inte att komma ifrån att risken finns. Givetvis finns risken att Subarun påverkas negativt också.
När det gäller markfrigång kan jag nämna att jag har svårt att få in domkraften under bilen. Men det är klart, 20 cm markfrigång diskvalificerar en bil i mina ögon.
Nockenwelle, jag vet hur det känns det där med domkraften ;) Hade en 328i e46 med AC-Schnitzer fjädrar, fälgar etc och den fick man köra upp på en liten kloss för att få in domkraften....

Prioriteringarna ändras hela tiden... just nu älskar jag markfrigången+4x4 och skulle aldrig byta 'ned' mig :)

Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
prata med en bilmek.det är bara skit med boxermotorn på subarun.har mekat ett antal sådana i sina 30år som bilmekjag tror vad han säger till 100%...
dicka o, olika upplevelser isåfall. Kanske beror på hur kunnig bilmek är på just boxermotorer? Eller att de är svårmekade överlag men knappast "bara skit"? Kanske en boxermotor från 70- 80- eller tidigt 90-tal isåfall...

Jag är ingen expert, men de nyare boxermotorerna är helt underbara. Snåla, starka, kompakta, varvvilliga och hållbara.
Och statistiken säger ju inte direkt att Subaru har skitmotorer..... ;)

Men jag gillar BMW's raka sexor också. Och de större dieselmotorerna, men X3 2.0d tyckte jag var direkt plågsam att köra... usch...

Det är bara att gratulera Subaru och även BMW. Båda tycks tillfredsställa köparnas behov. Måste nog vittja brevlådan idag. Detta index brukar ju finnas i vi Bilägare.

Mvh
Mikael
Vantage
Ang Boxermotorn så har/hade BMW MC detta under herrans många år och det var inge skit med dom !!??
Såg ett inslag ( svenskt ) där just Subaru Impreza var den bil som hade minst problem efter 3 år.
Den svagaste punkten var då skyltbelysningen som kunde strula ( lampan ).
Däremot hade man ett förbehåll mot motorn att inte fylla den helt full med olja ( max på oljestickan ).
Mellan Min/Max skulle man hålla nivån på för att minimera ev packningsras tydligen.
Kanke det är detta som är skit med motorn ??

Vantage
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.