AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.127

E91 ska beställas, vad välja?

Sida 1 av 4
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Skulle uppskatta synpunkter på val av utrustning.
Vad som är bestämt är detta.
320d touring
automatlåda
Utrustning lutar åt dessa
Alpinvit II
Läder Dakota Svart
M-paket
Comfortpaket
samt
-Individual tonade rutor
-Multiratt
-isofix
-stöldlarm
-xenonljus

Saknar jag något?

Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
helljusassistent, billigt och mycket användbart
aktiv farthållare, om du kör mycket

sen skulle jag absolut ta panoramataket om du nu ska köpa touring.. blir en helt annan bil med det

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Kryssade helljusassistenten men hörde att den inte funkade optimalt, men du gillar den alltså?
Panoramataket är så j-vla dyrt bara... Men visst skulle jag gärna ta den.
Kan man välja aktiva farthållaren till 320:n ? Verkar inte så?

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Nu vet jag inte hur paketen ser ut till 320d, men när jag beställde min 330i tyckte jag inte att M-Paketet var motiverat. Allt som var av värde i M-paketet fanns i Dynamic-paketet och jag hade ändå tänkt välja skinnklädsel (vilket i och för sig var något billigare i kombination med M-Paketet). Det som tillkom i M-Paketet jämfört med Dynamic var mest plast av – i mina ögon – tvivelaktigt kosmetiskt värde. Då lade jag hellre mellanskillnaden mellan Dynamic och M-paket på annan utrustning.
På E46 tycker jag M-paketet tveklöst är snyggare än icke M-paket, men när det gäller E90 är M-paketet mest annorlunda. Fast smaken är ju olika.
Hi
915
Hillstreet
C 63 AMG -2011
Anders: Helljusassistenten funkar fint när det är riktigt mörkt ute. Den kan miffa sig lite ibland när de finns ljuskällor precis bredvid vägen. Jag brukar blända av själv och låta assistenten vara ett komplement bara. Har hänt ett par gånger att jag glömmer blända av och då gör den det åt mig snabbt.

Du har nog rätt angående aktiva farthållaren. Verkar inte gå att få till 320d, synd. Du får ta en 325d istället :-)

//Joakim

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Okej, det är ju inte heller några stora slantar på assistenten så man kanske ska ta den då.

Hmmm 325:a, ja då drar det iväg 30 loppor till. Ligger på gränsen redan så det är nog kört tyvärr. :)

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Nockenwelle,
Har funderat mycket på m-pakets vara eller icke vara. Faktum är att jag så sen som för några dagar sen specade upp den med dynamic och dragkrok istället för m-paketet. Man får som sagt inte så mycket för den stora pengen med m-paket, enda är väl att man får acceptabla fälgar redan från början också. Och så måste jag erkänna att fronten blir ganska mycket snyggare med M-paket.
Men det är ett svårt val, är helt och hållet med på dina tankar.

No
5.161
Nockenwelle
Är det fortfarande fälg 161 som följer med till Dynamic? Den är inte särskilt snygg tycker jag. Mina 161:or har fått överta rollen att ha R-Däck för bankörning.

En annan sak är ju att försöka övertala handlaren att leverera bilen utan RFT på fälgarna. BMW-fabriken vägrar nog styvnackat att sko bilen med andra däck, men det kanske kan gå bättre att övertala handlaren.
Jag körde till Mantorp och tillbaka i lördags och gjorde då den skrämmande upptäckten att komforten blev bättre med R-däck än med original Run Flat däck. Helt bisarrt med tanke på att komfort inte finns med på specifikationen när R-däck konstrueras.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Ungefär så här funderar jag.
1. M-paket som beskrivet tidigare med 194M (den billigare)
2. Comfort och Dynamic+advantage med Ellisoideker 162 (snyggaste fälgen), då följer takreling och belysningspaket med.

Skillnaden mellan dessa alternativ är ungefär 6 tusen, m-paket dyrare.

Med alt 2 missar jag alltså utvändiga looken, svarta innertaket, borstad alu invändigt istället och högglans shadowline. Men jag får snyggare fälgar.

Stora och viktiga problem man har. :) Men lite vägledning uppskattas.

No
5.161
Nockenwelle
Fundera även på fälgar från tredjepartstillverkare. Du kan ju utrusta bilen så att du får snikigast möjliga fälgar från BMW och använda dem för vinterdäck.
Så får du ännu fler alternativ i din i-landsproblematik :-)
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Helt sant, det har jag också tänkt på. Har helt sprillans 135M som jag inte ens monterat på E46 än. Dom kan man ju kanske köra med, men då krävs väl spacers vad jag förstår..
I-landsproblematik var det ja, mycket jobbiga besvär. :)

Hi
915
Hillstreet
C 63 AMG -2011
Tycker du ska köra på m-paket, tror du har tillbaka det när du ska sälja bilen sen. M-paket är poppis på begagnatmarknaden.
Försökte få min bil utan RFT däck men BMW var inte så sugna på det alls. I efterhand tycker jag dock RFT däcken är minst lika bra som de icke-RFT jag hade på min gamla 330.

//Joakim

Med rökarepaketet får du ett tändare uttag fram,och 2 bak.
Bra till gps,dvd och liknande,kostar inget extra.

Hi
915
Hillstreet
C 63 AMG -2011
De två uttagen där bak är där även utan rökarpaket.
Men jag håller med om att ett uttag fram hade varit trevligt.

//Joakim

Mo
47
Moffe
325xi Touring -07
Tycker att bagagerumspaketet är vettigt till touringen. Man får några extra praktika fack + en ihopfällbara vattentät låda att stoppa riktigt skitiga saker i.

Jag skulle proritera M-sort, tycker den blir snäppet vassar utseendemässigt, och dessutom i Alpinvitt så blir den riktigt snygg.

Satsa också på ett av Hifipaketen. Högtalarna som hänger med annars är riktigt usla. Jag har Logic 7systemet och det låter ruskigt bra i touringen. Rekommenderas.
Ni
39
Nick_name
530dA Touring (E61)-06
Bluetooth funkar grymt bra med rätt telefon. Logic 7 eller åtminstone mellan-Hifi är också klart att föredra.
Svankstödet till sportstolarna är också ett bör. Tycker faktiskt E90 sportstolarna är lite sämre än E46...
Snika på fälgar och använd till vinterhjulen, beställ AC Schnitzer kopior i 18" el 19" från Gummihuset.se! Apsnyggt! Gillar iofs 162 ellipsoid också men det kostar.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Nickname, håller med dig. Mina sportstolar jag har idag är jädrigt mycket skönare än E90:s sportstolar. Det var något jag tänkte på direkt jag satte mig i dom. Däremot blir det ju inga snikfälgar om jag väljer m-paketet, tror dock att dom fälgarna får gå som vinterfälgar efter jag kört i sommar. Därefter kan man slänga på annat, roligare till nästa år.
Angående Hifi vet jag inte om jag håller med, tycker inte jag hör någon jätteskillnad mot mitt hifi paket jag har idag mot den enkla.

Moffe,
Logic 7, är det största stereon? Tycker det är så jädra dyrt bara. Valde Hifi till cabben och den är väl skaplig men inte jätte bra.

Min säljare nämnde att jag borde ha takrails, att den annars ser lite naken ut. Vad säger ni i panelen?

No
5.161
Nockenwelle
Jag tyckte också att sportstolarna till min E90 var obekväma i början. Jag hade tänkt behålla bilen c:a fem år, men med så illa som jag satt kändes det inte aktuellt. Efter några hundra mil hittade jag till slut rätt bland alla inställningar och nu sitter jag riktigt bra.
Det är naturligtvis så att man får räkna med att stolen skall ställas in på ett lämpligt sätt, oavsett bilval, men jag upplevde sportstolarna i E90 som mer kinkiga på den punkten än några andra jag provat.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Nockenwelle,
Så säger också min svärfar om stolarna i sin. Får hoppas det stämmer :)

Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Jag tycker du ska ta M-paketet och rails på taket. Kommer att bli en riktigt snygg bil det där, vitt passar på E91:an som en smäck :-)

Fast jag skulle ju inte valt alu-panlerna inne förståsssss, tycker det är mycket snyggare med trä, men smaken är ju olika :-)

Jag skulle bytt autolådan mot panormataket, fast jag gillar ju att växla så...

Riktigt trevliga bekymmer du har!

Niklas

Fransosen
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Med en bensinare 330 eller mer skulle jag också valt manuell låda, men med en diesel tycker jag det är förkastligt att använda spaken. Finns liksom ingen glädje att dra en diesel upp i varvtalen .. Min åsikt. :)
Angående inv panelerna håller jag med dig till viss del, men jag skulle nog vilja ha svarta.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.