|
|
|
|---|---|
|
Någon som har bytt urtrampningslager på sin e30? Har en 325 cab 86:a där det börjat rassla om lagret när bilen är varm och står på tomgång. Trampar jag ner kopplingen hörs bara 6:ans härliga ljud. Är det överjävligt att byta eller klarar man det själv hemma i garaget? Hittar ingen bra hjälp i Haynes. Finns tydligen att få tag på via Micro för knappt 600 kr, törs inte ens gissa vad BMW tar. Mvh Matte Matte E30 | |
|
det ska inte vara problem att byta om man kan skruva, det är lite trångt att lossa lådan från motorn bara, men om man plockar lös det mesta så kan man vinkla den lite så det blir plats, lycka till. =) //Sången ur sexan är ljuvligare än fågelsång.. |
|
|
Jag gissar på att det inte är urtrampningslagret du hör utan det klassiska lagret på lådans ingående axel. Kasst urtrampningslager låter bara med nedtrampad koppling inte med uppsläppt koppling. Rasslande lager på ingående axel är ganska normalt och inget att oroa sig för, dock kan ett oljebyte till en lite tjockare helsyntetisk växellådsolja (INTE ATF) vara bra. BMW tar förövrigt 550:- för ett urtrampningslager, byter du urtrampningslager är det dumsnålt att inte byta kopplingen samtidigt om det inte är gjort. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
Som tryggve säger, det är inte urtrampningslagret. Mitt lager på växelådsaxeln har låtit värdskrig i 3 år utan att nått hänt, så den är bara att åka vidare eller renovera växelådan. |
|
|
okej men kan det göra så att lådan slutar låta när man trycker ner kopplingen? Jag har haft för mej hela tiden mitt urtrampningslager är slut iaf. Jaja kanske dax å leta bättre låda.. Mvh |
|
|
Trycker du ner kopplingen slutar ju ingånde axeln att snurra. Låter det inte alltförmycket är det bara att åka vidare, de flesta 325 lådorna verkar lida av detta ljud. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
Ok, hopp om livet alltså. Tack för alla tips och idéer!!! E30 4-ever |
|
|
Hej! Snor tråden lite, Har samma problem som Matte_E30. Dvs. ett vinande/mekaniskt ljud som hörs väldgt tydligt särskillt när man glider fram på tomgång på ettans växel. Sedan när man trycker ner kopplingen försvinner ljudet helt tills man släpper upp den igen. Så om det är lagret på ingående växellådsaxel, hur svårt är det att byta den? Måste man riva ner hela lådan eller är det "lika enkelt" som att byta urtrampningslager? Tycker personligen att ljudet är väldigt iriterande och jag tror inte framtida köpare uppskattar det heller. |
|
|
lyfter tråden är även jag intresserad utav att byta lagret. har någon i stockholm gjort detta på nån verkstad? pris? mvh kim |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.