AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.126

Ökad bensinförbrukning med breda däck?

Hur mycket kan bensinförbrukningen öka från 195-bredd till 225-bredd?, finns det däck dom är bättre på förbrukningen?
ca
67
catzon
BMW 528iA -97, E39
Det kan öka mycket om du har otur, men inte nödvändigt vis, och ofta så blir det en obetydlig skillnad. När du köper nya däck finns det något som kallas ecco däck eller något liknande och de däcken skall ha lite lägre rullmotstånd vilket ger lägre förbrukning. Sedan är det en viss skillnad mellan fabrikat och däckmodeller också. När du ändrar så mycket som du anger så får du i alla fall räkna med en viss skillnad, hur mycket det beror på vilket däck du köper som sagt. Så därför bör du köpa däcket på en däckfirma så att du dels får ett godkänt däck och att de kan hjälpa dig att hitta ett som du vill ha och förhoppnings har lågt rullmotstånd och givetvis passar din plånbok.
Min 528i-96 har 235/45-17 och drar inte mer än den ska,jag kan tyvärr inte jämföra med vad den skulle dra med orig.hjul. Däremot drar (min frus) SAAB 9000 ca 1dl/mil mer med 205/55-16 än med 185/65-15.Men det är ju en SAAB!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.