AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
4.831

Polera kromlisterna med vad?

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Mina kromlister ser inte ut som krom...
Tänkte få dem att se ut som nya igen.
Några tips?

MvH Bmw 4-ever
Lycklig tvillingfar
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Peek´en är smidig, annars så ska du prova Meguiar´s metalpolish! Jag tycker den funkar väldigt bra! Innehåller vax också, så får du lite skydd på listerna med. Dock så är det kanske klokt att lägga på ett extra lager vax om man vill hålla dem fina lite längre. (Och INTE ha på avfettning vid biltvätten).
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
ska inte Coca Cola och tandkrän funka jättebra att polera krom med?

// M.V.H. Daniel
Hehe, jag rekomenderar man håller sig till saker gjorda till ändamålen.

Tandkräm innehåller oxå mkt slipmedel så det repar, och colan kan man i bästa fall dricka.)

Och som ex hona skriver går det ju fint att vaxa dem, och även opolera emd en vaxpolish.

MVH/
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
NicklasO: Mitt nickname är för jag körde mc (Honda) innan bmw = ExHonda!
Så jag har inte gjort något könsbyte!,, som din stavning ("ex hona") av namnet kan få en att tro :O)
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Är det inte så att de "kromade" listerna är klarlackade? Jag har för mig att det ligger ngt lack/plast liknande material över kromet vilket nog inte är riktigt krom utan endast polerad aluminium och det är den hinnan som brukar bli matt/repig m,m.
HAHA sorry, missade en bokstav..

Vad körde du för honda för att vara lite ot:)

MVH/
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Hewi: Om det är aluminium så är det bara bättre! Då går det att polera upp till fin glans, dock viktigt att lägga på vax och INTE spruta på avfettning vid tvätt.

NicklasO: Det var "bara" en Hornet 600. Men den har iaf 98hp på 170kilo, så den var faktiskt riktigt rolig att köra. Självklart så vill man ha mer, men då försäkringarna är som dem är, så får den duga. Så nu när studierna är klara till sommaren och jag hoppas få tag på jobb till hösten = Ny Hornet! (dock beslutsångest om den nya horneten som kom -07 eller om man ska köpa en lite äldre, -02 till -04 för att sänka kostnaderna och även köpa ny bil. Dagens i-landsbekymmer helt klart!)
Själv då? Kör du hoj själv?
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Jo det är nog aluminium men som jag skrev så är listerna lackade eller belagda med ngn slags skyddshinna ovanpå så man skall nog inte polera dom med metall polish iallefall men vanlig polish för lack går nog bra. Hornet är mkt rolig att leka med(har en 99-a själv) men den är ingen höjdare på långresor med mkt motorväg tycker jag , har själv behållt den pga den låga försäkringen men är grymt sugen på en BMW K1200S men de är fortfarande lite för dyra.
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Horneten utan kåpa blir inte så skönt på landsväg nej! Jag o sambon tog en semester på gotland med den (ja,, jag hade siktet på GotlandRing). Man blir snabbt trött i nacka och rygg på dem långa svängarna. Jag tittade ltie på bmw-hojarna också, men som Hewi säger, dem ligger fortfarande högt i pris fortfarande.
Hur är Bme´s hojar? Är det samma fina kvalité som i bilarna eller är dem varken bättre eller sämre en japanernas hojar?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.