|
|
|
|---|---|
|
Hej, häromdagen fick jag ett problem med min bmw 525 89 med en m50 motor från 92, tog lös instrumenbrädet för att spraya lite electro clean på kontakterna för instrumentbrädet vill inte funka, mätarna hoppar ganaska mycket tänkte att det hade blivit någe beläg på kontakterna.Men efter det vill den inte gå i drive lr 234, efter en stund går växellådan i nödläge 4ans lr 3ans växerl tror jag det är, och felmedelande "trans program" kommer på displayen. Vet att jag borde skicka den på felsökning till en bmw service tänkte bara om någon haft samma problem så man skulle kunna spara lite pengar är det någe elektrisk fel lr var det bara ett sammanträffande att växellådan fick någe mekaniskt problem på samma gång ? /Jonta | |
rsarits |
Du kan ju alltid kolla oljenivå i lådan, precis det där händer om nivån är för låg. |
| Okej, jo har läst lite här och dom värkar ju jobbigt känsliga för det där med oljan. Sku nog vara bäst att manuel konvertera. | |
| En sak till hur kollar man olje nivån i dom ? finns väll ingen olje sticka på den modellen ? | |
rsarits |
Det är inte särskilt känsligt, det måste fattas närmare två liter i lådan för att detta skall hända, tappa ur två liter ur motorn, så får du se hur den mår. Vet ej hur det ser ut på din, men på 530:n så sitter det en stor plugg för påfyllning i en upphöjning (5-6cm) på undersidan av lådan, hålet kan vara täckt av ett plastlock. För att fylla, kör lådan varm, hissa upp bilen, den måste stå plant, motorn skall vara igång, växelväljaren i läge "N", sedan är det bara att fylla tills det rinner över. En pump eller en flaska med slang underlättar. |
| Okej skall pröva det då tack tack. | |
|
Nej, om det är orginallådan från 89 som sittter i så är det oljesticka i motorummet. menar du att lådan inte driver i D läge? molle |
|
|
fast är lådan oxå från 92 är det utan sticka molle |
|
| Jo alltså det är bara bilen som är från 89 motor och låda är från 92. Nej den driver inte i D händer ingenting och efter ca30 sek går den i nödläge. Är på jobb nu på birka paradise lämna den hemma med polen borta. Köpte den av farsan lr ja fick hehe. Men det hade hänt en gång förut när han hade den, att lådan var helt död då lämna han den över natten och så funka den dagen efter konstigt :S. | |
| Glömmde att fråga tror ingen att den kan ha att göra med att jag spraya kontakterna på instrumenbrädet med electro clean tog ju inte bort polen på batteriet så kan hände att det blev någon kortis ? Men det skall ju inte vara ledande hmm... | |
|
Jo jag lutar åt att det är elektriskt. Vad händer i R läge? Förändras tomgången något när du för spaken från N till D? molle |
|
| R funkar och jo tomgången ändrar när man drar spaken mellan N och D, förstår inte riktigt varför det gör så men. | |
| Kan man inte fylla på via oljestickan? | |
| Oljenivå kan bare mätas via bunnplugg på lådan. kjör bilen varm, skru ut bunnplugg og stikk lillefinger inn i bunnpluggens hull, da burde du kjenne olje på fingeren. ellers kan du jo forsöke å fylle på olje. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.