AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
918

Taskiga avgasvärden M3 3.0

Visa användare
147
Organ
530i -06
Har bytt, lambasonder,kattar,bränsletrycksregulator,vanos,tändstift,luftfilter. Går ojämnt på tomgång...enligt tidigare ägare sitter trimkammar. HC ligger runt 8-900 och CO hela 7.0. Någon som har övriga tips? Bilen går helt som den ska åkte jämnt med en M3GT. Har krånglat hela vintern med denna kärra nu....
Hej

Kolla tempgivare till motorstyrelektroniken, har varit med om felande givare fleragånger, då ökarbränslemängden på väsentligt.
Det svåraste avgasreningen har är att rena på tomgång, eftersom, du har höga halter av co hc, så är det nog bränsle fel.
Höga co halter kommer av för mycket bränsle.
Höga hc halter (kväveoxid) uppstår vid dåligförbränning tex mycket bränsle eller att olja förbränns.

Tempgivaren går att ohm mäta och jämnföra med olika värden beroende på tempratur.
ku
22
kursu
BMW M3 3.0 (e36) -93
Prova byt ut tändhattarna, dessa brukar bli utslitna och då tänder inte spolen stiftet som den ska, den misständer. Tändhattarna kostart ca 200kr/st hos M-Bilar i Västerås. Fortsätter problemen skulle det kunna vara tändspolarna som börjar bli dåliga? Dock sällan dessa går sönder.
Visa användare
230
lalle83
M3 Coupé 3.0 -94
Tjena Örjan! Har du inte fått ordning på d än? Hitta inte Danne nå fel alls? den stod ju där ett tag...
///MVH Johan
Visa användare
147
Organ
530i -06
lalle83: nej vi har bytt saker hit o dit.... det vill sig bara inte.... är så less!
Min gammla m3 3.0 misstände också och man hörde det om man stod och lyssnade vid avgassystemet på tomgång men den gicka rakt igenom med förvånande bra värde. och det va inget fel på den.... så bara för den misständer behöver det inte vara det.
BM
69
BMW...M3
Bmw M3 -93
Jag hade nästan lika värden på min 93a och det va bara avgasläckor före lambdan som jävlades. så vi svetsade dom och sen körde jag så hårt med bilen så den luktade bränt så blev det bra värden..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.