|
|
|
|---|---|
|
Min e46 bmw 318 (år 02), har stött på ett stort problem. Jag var på väg från gbg med den och skulle upp norrut. Efter drygt 40 mil så kände jag plötsligt att bilen hackade lite och sedan tappade bilen fart? Det var som att den tappade effekt. Olje lampan lyste upp och även batterilampan och motorlampan? Alla samtidigt. Jag svänger direkt av vägen och stannar upp och motorn slocknar. Motorlampan slocknar, men instrumentbrädan lyser fortfarande och även batteri/olje lampan. Kollade direkt oljan, men den var fylld. Testade sedan att starta bilen igen, motorn går igång i 2-3 sek och sen dör den och endast intrumentpanelen lyser och fortfarande lyser batteri/olje lampan?! Jag är jättefrustrerad eftersom jag var på väg hem och har fått min bil bärgad till närmaste stan. Nu sitter jag i en liten byhåla många mil hemifrån och har ingen aning vad det är för fel på bilen ?? Ber er, ifall någon har någon som helst aning vad det kan vara för fel och hur man kan åtgärda. Snälla svara! | |
|
Skulle kunna vara en kamaxelgivare. du har ingen bmw verkstad i närheten som kan läsa felkoder? // M.V.H. Daniel |
|
| Om startmotorn går runt men bensinpumpen inte är med, om du inte får gnista men alla kontrolllampor fungerar kan det vara EWS som inte får kontakt med DME. Då blir det tråkigt nog dyrt. | |
|
uppdatering! Bilen blev bogserad till närmsta bmw verkstaden. Dagen efter for jag dit och testa starta bilen och den gick igång?! Körde runt en sväng och tyckte den gick normalt, bara lite småryckigt ibland. Men jag bestämde mig för att låta dom göra en felkod. Och det gjorde dom, men fann inget? Förutom att batteriet var lite svagt ett tag eller nåt. Dom kunde iaf inte hitta ett smack och sa att kanske generatorn har spelat lite spratt eller något. Jag litade på deras ord, for på närmsta OkQ8 och fyllde på kylarvätksa. Sen körde jag och fick inge mer proböem under hela resan hem. Alltså de resterande 60 milen. ..Mysko.. jo? Hur som helst ska jag kolla närmare på vad som egentligen hände, villl verkligen undvika det där i framtiden, vare sig det bara var tillfälligt eller ej.. |
|
| starta bilen och dra bort batteriet så ser du om generatorn är ok. Kanske är det bränslepumpen som spökar? | |
| Kolla så alla kablar i närheten av säkringsdosan sitter där de ska. En del kablar, inklusive strömkabeln till DME sitter skruvade i säkringsdosan, kolla så inte skruvarna gängat upp sig med glappkontakt som följd. | |
| kolla så att kolen i generatorn inte är på väg att ta slut. låter som det. kolla att den laddar som den ska , ska ligga runt 14volt | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.