|
|
|
|---|---|
|
Någon som provat på en "sprillans ny" E60 och varit nöjdare med glansen efter en dylik behandling :) M.a.o. idé att göra det direkt,efter "några månader" eller när lacken har "fått ligga på ett tag".. Vet att detta diskuterats förr,men just på en E60/E61 modell -07 med "dagens miljölack" vet jag inte om någon skrivit ev. erf.. Mvh Janne. | |
|
Om du tar bilen till en seriös rekondare, vilket du tyvärr inte kan läsa av firma namnet så plockar ju dem repor vid behandlingen, så därför rekomenderar jag att du vaxar bilen själv med en billig dubbeltrissig oscillerande maskin, nångång under sommaren, och lämnar bilen efter vintern i stället så dem kan göra den lika fin igen. Ang tiden så är en ny bils lack härdad i fabriken och att lägga lackskydd är inga problem, även om vissa polymer lackskydd i enstaka fall kan skapa problem. Och om du ska ha kvar bilen många år är det nog bättre att på engång efter leverans boka in den för rostskydd. MVH/ |
|
|
Ok...det är inte jag som ska köpa den iofs, men jag är väl lite utav ett "bollplank" för blivande ägaren... alla sortens funderingar :) Mvh Janne. |
|
|
Jag har sett att lackerare avråder från förseglingar de första två åren pga härdningsprocessen i de nya miljövänliga lackeringarna. Min bil: Länk |
|
|
Oljekyld&Janne T: Att man ska vänta i två innan lacken härdar det var något nytt det måsta jag säga. Det som jag har och som står skrivet på AP är vänta i ca:2v-1mån innan man lägger på lackskydd. |
|
|
Vänta 2 år !!? Hur som helst, min svart cab jag köpte förra året var superfin när jag hämtade den på bmw i solna. Den blev dock ännu bättre efter lackbehandlingen. Min granne som driver en rekond med lahegaprodukter menar att nya bilar inte har särskilt vacker lyster när dom rullar ut. Nu är han ju jävig i allra högsta grad men jag litar på honom. Mina bilar kommer gå till lackbehandling när dom är nya även i fortsättningen. |
|
|
starre>>>Ok,vänta i "2v-1månad"?>>>Från det att lacken kom på plats på kaross då? Mvh Janne. |
|
|
Janne T: Från den dagen när köparen hämtar sin bil från försäljningstsället. Bilfirmor lägger oftast på ett eget skydd(finns en speciell kod för det), den försvinner efter ca:2v-1mån då är det lagom att lämna in bilen. |
|
|
Kan meddela att det är många firmot som helt skippar att vaxa utan bara tvättar bort transportvaxet, shamponerar och sen levererar. En ny bil är ju inte målad samma dag som den levereras och sen är dem ju som sagt ungshärdade så det är inga problem, och det finns mkt man kan göra med en fabriksny bil, dock kräver det pga bmws lack en mkt stor arbetsinsats. MVH/ |
|
|
Lackbehandling kan du göra omgående på din lack. Ett par kändamärken av lackvårdsprodukter har efter att det varit ganska turbulent kring frågan om lackskydd på nybil tagit en försäkring i bruk där ägaren till bilen får full ersättning för eventuellt skada uppstågg pga lackskyddskemikalierna. Sen är det bara att välja om du vill göra behandling ett par gånger om året själv eller lämna in den för behandling. En fråga alltså om hur du prioriterar din tid i förhållande till hur trevligt du tycker det är med en blank och lättvättad bil. Om du bestämmer dig för att lämna in din bil, stirra dig inte blind på märken utan se till att personen som tar hand om din bil har erfarenhet och ett gott rykte i "bilvårdsvärlden". Då kommer du bli glad och nöjd. Lycka till! Mvh Jörgen Sandell |
|
|
En fabriksny bils lack härdas i ugn. Den är 100% färdighärdad samma dag som bilen rullar ut från fabriken. De är omlackeringar som behäftas med dunstningstider på lösningsmdel osv. Något mer än 4v efter lackering är vad jag vet ren båg. De gånger jag fått mina Bmw omlackerade så har aukt bmw lackeringsfirmor maskinpolerat bilens lack samma dag eller dagen efter lackering. Har ni någonsin hört talas om lackskador från bilar som lackförseglats från fabrik eller efter omlack? Det har iaf inte jag :) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Jag har läst att en del biltillverkare tar bort sin nybilsgaranti vad gäller lackskador OM man gjort en lackbehandling i tidig ålder eller så länge garantin gäller(ser ju att "polernisse" också tar upp detta)... Men sedan huruvida det är en ren "grej" för tillverkaren att slippa div lackreklamationer av "vad slag det än vara må" låter jag ju vara osagt,men det ligger naturligtvis nära till hands. Jaja,tack för svaren hur som haver,underlättar vid mitt snack med den blivande E60 ägaren :) Mvh Janne. |
|
|
Jag skulle snarare lägga pengar på ett ordentligt rostskydd Länk Länk först, lacken kan lämnas in för polering och försegling när man tröttnat på att vaxa bilen... =) Mvh |
|
|
Smartab har ju pga av detta döpt om sin Silver Seal från glanskonservering till långtidsvax..Produkten är dock i princip samma... Bara bullshit från fabikanterna att det skulle skada lacken.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.