|
|
|
|---|---|
|
Är det någon som fixat lågnivå i en e39:a med DSP? Enligt BRL i Barkaby så går det inte men enligt BRL i kungens kurva kan man koppla in en högnivå till lågnivå-adapter på högtalarkablarna. Grejen skulle heta: 400PC1610 och kosta 148kr. Någon som VET att det funkar? Och ja, jag har sökt men det är så mycket olika info och inget om just denna adapter vad jag kan se? | |
|
Om du vill ha ut fullspektrum lågnivå, dvs bas, mellan och diskant i en och samma signal fungerar det inte då DSP-förstärkaren består av ett antal aktiva delningsfilter som in sin tur matar ett antal mindre förtärkare som i sin tur är direkt kopplade till ett högtalarelemt via bilens kabelstam utan passiva delningsfilter. Däremot om du är nöjd med att få ut en av de filterade signalerna funkar en sk lågnivå adapter OM den innehåller galvanisk åtskiljning (dvs kondensatorer i serie på dåda ledarna eller ännu hellre en transformator) då det som kommer ut ur DSP-förstärkaren är avsett för koppling till den potentialfria last som en högtalare utgör och därför har en flytande liksspännings-del i förhållande till chassie-jord. Det är egentligen just den galvaniska åtskiljningen som är intressant här och inte späningsreduceringen då de flesta bättre och modernare förstärkare redan klarar de nivåer som DSP-försärkaren förmår alstra som insignal då DSP'n inte är särdeles kraftfull alls. Så utrycket lågnivåadapter är egentligen ganska missvisande, om än populärt. Bättre förstärkare har ibland differentialkopplade ingångar med tillräcklig kapacitet att hantera den likspänning på flera Volt det här rör sig om vilket innebär att det bara är att koppla in rakt på i desa fall. Kolla dock upp med någon som kan detta innan du provar detta om du inte är säker själv. Mvh Björn |
|
|
Tack för ditt svar! Vill ha en lågnivå till att driva bas-steg med. Jag förmodar att det är en sån här jag skall använda då? Länk |
|
| Balmgren: Vet du någon "lågnivåadapter" som fungerar för mig? | |
|
Den du länkar till fungerar inte alls då den tappar av den analoga länken mellan radion/huvudenheten och DSP-förstärkaren som har konstant volymnivå (tack till Johan_S) även om signalen är fullspektrum och dessutom förmodligen inte innehåller den galvaniska åtskiljningen. Själv använder jag en UI-2 från Alto Mobile Länk men det är nog att ta lite i ditt fall. Den här ser bra ut: Länk men jag har inte provat just en sådan. Denna version har jag själv använt med gott resultat: Länk (vanlig, finns på många olika ställen, detta var bara första Googlingen) Mvh Björn |
|
|
Okej, nu är jag lite vilse tror jag... Om jag skall använda de galvaniska avskiljare som du länkar till, skall jag först ordna till en RCA/PHONO-utgång från radiodelen som finns under "mektips" eller vad? Tacksam för din hjälp! |
|
| Du klipper högtalar utgångarna på dsp förstärkaren som går till dina original subbar och löder på rca kontaker (hanar) på den högtalar anslutningen som du sedan kör in i den galvaniska avskiljaren och sedan kopplar du in avskiljaren till ditt eftermarknads steg. Dessa utgångar återfinns i dsp förstärkarens 15-poliga kontakt och är pin nr1+2 för + och pin nr 9+10 är minus. | |
|
OBS! Rätta mig om jag har fel då jag tagit pin nr ifrån ett kopplings schema på nätet då jag själv inte har dsp förstärkaren i min bil. Pin1 paras ihop med pin9 och pin2 med pin10 |
|
|
Hewi: Jag tror inte jag har några original-subbar, eller finns det inte DSP utan subbar? (Det LÅTER inte som jag har några subbar åtminstone) Men annars tar jag av bakhögtalarna då eller? |
|
|
Pinout finns här: Länk och stämmer helt med vad Hewi säger. Skulle verkligen inte finnas signal ut på dessa så ta då lämplig woofer, fram eller bak. Orginal sub är så usel att man tror inte att den sitter där, fast den nog gör det... Mycket är de bra på i München, men tyvärr inte musikåtergivning i bilmiljö... Mvh Björn |
|
| Okey, nu förstår jag. Tack för hjälpen! | |
|
Är den här omvandlaren att rekomendera? Länk Den verkar vara justerbar 0-1200mV, är det till någon nytta? |
|
| *bump* | |
|
Jag har nu fixat ljudet. Det var helg så jag fick låna en Sansui lågnivå-adapter (från 90-talet) och den verkar ha galvanisk avskiljning. Kopplade tjuvströmmar på pin-stift 1 & 9 för vänster samt 2 & 10 för höger. Sedan kopplade jag ur högtalaranslutningen under hatthyllan för originalsubbarna. Basen låter perfekt,inget generatorbrum eller sprakande. Tack för hjälpen!! |
|
|
Hakar på denna tråd då jag har samma slusteg som Bmw-lelle, dvs Hifi. Ska uppgradera ljudet och byta ut samtliga högtalare i första omgången, sedan troligen slutsteget också. Går det att få ut två "fullspektrum"-signaler vid slutsteget i bagaget, fram resp bak? Vill att orginal fader-funktion ska fungera. balmgren, som du beskriver slutstegets funktion blir det fel att ta från högtalarkablarna och hög->låg omvandla då steget filtrerat dessa signaler. Att tjuva på inkommande till steget från radion funkar säkert men det verkar bara finnas framsignal??? Vart styrs fader i orginalutförandet? Är det också en del i slustegets komplexa funktion??? Hur göra......? |
|
|
Pedahl, jodå, det går utmärkt att få ut fullspektrum fram och bak. Koppla ur / ta bort DSP-förstärkaren och vips kommer det ut fullspektrum lågnivå ur radion i vänster flygel med fullt fungerande fader, etc. "Hemligheten" är att radion byter mod beroende på om den 'ser' en DSP förstärkare eller ej. Ser den en kommer det bara fast nivå fullspektrum ur framkanalen och alla signalförändringar sker i DSP-steget. Signalen ur radion behöver ockå galvanisk åtskiljning, enligt ovan. --- Bilblogg: Länk |
|
|
Hmmm, vilka kablar ska man gå på då för baksystemet? Framsystemen från radion fås ur kopplingsschema: Länk Connector B X18772 plint 8,9,17 och 18, vilka jag identifierat men vilka kablar ger signal till bakkanal från radion när jag kopplat ur förstärkaren? |
|
|
Inga. Signalen måste tappas av vid själva radion, bakkanalerna finns inte i kabelstammen fram till förstärkaren. För att enklast och smidigast komma åt dem, skaffa en sådan här: Länk (kolla innan du beställer om det är 16 flata eller 17 runda stift i kontakten). --- Bilblogg: Länk |
|
|
Ok, misstänkte det. Då blir det till att dra kablar i alla fall då. Såg att det gick att löda på i radion också men de där omvandlarna är ju en smidigare lösning. Kommer att beställa när jag kollat kontakten. Tack för hjälpen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.