AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.402

"Styvare" E39 touring

Cd
26
Cdiff
525i Touring -01
Några tips om hur man styvar upp en touring (förutom sänkning, nya dämpare, fjädrar)? Med andra ord; allt som förbättrar väghållningen.

Någon som har erfarenheter av "strutbraces" på E39'an?
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Jag kan bara tala för mig själv när jag anser att fjäderbensstag ger en viss skillnad också.
Har endast fram men jag tycker att det gav bilen en stabilare körning, den kränger inte mycket i svängar osv. Det tillsammans med breda däck och sportdämpare gav en helt annan (roligare) väghållning.

/Hammar
Cd
26
Cdiff
525i Touring -01
"fjäderbensstag" - så heter det på svenska. Var köpte du ditt? Finns det alternativa märken?
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Jag köpte mitt på bildelsimporten.se (1'795:-)
Köpte ett kromat (snyggt och funktionellt).
Finns att köpa bakre också men det har jag inte testat.

Men jag upplevde det helt klart som en viss skillnad i väghållning.
Men allt är relativt...

/Hammar
Th
291
The roughrider
M540i Touring V8-32V 1995
Det andra förutom fjäderbensstaget fram, är grövre krängningshämmare (M5 eller H&R) med polyuretanbussningar. Har detta själv med Eibach sänkfjädrar & kortkolvade sportstötdämpare Weitec GT (fram). Snacka om väghållning, grabbar, för en tung muskel-lok :-) Alla andra bussningar i chassit måste vara i bra skick också givetvis.

Min bimmer: Länk

Just real V8 Power, nothing more!

/Roger W
Th
291
The roughrider
M540i Touring V8-32V 1995
Glömde detta med modell anpassade spacers till hjulen, så att spårvidden ökar & därmed stabiliteten. Detta tillsammans med breda däck & fälgar i 18-19" är också en given faktor för väghållningen.

Här köpte jag mina spacers i 10mm tjocklek Länk Glöm inte att beställa 10mm längre bultar sedan hos däckfirman. Tänk på att däcken (däckmönstet) får inte hamna utanför skärmarna bara. Mina ligger precis på gränsen :-)

Just real V8 Power, nothing more!

/Roger W
Cd
26
Cdiff
525i Touring -01
Har inte monterat fjäderbensstag tidigare.

Vilka verktyg krävs? Borde väl bara vara en hylsnyckel.

Behövs en momentnyckel?

I övrigt e det väl bara att öppna huven skruva loss dom 6 muttrarna när bilen står på backen och montera dit eländet?

Har 16" fälgar på nu men hade tänkt byta till M5'ans 18" av samma årgång (vet inte vad dom heter). Bilen är fabrikssänkt men det borde väl inte vara några problem.

En bi-fråga: hur lägger man till bilder på sitt inlägg? (ville lägga till en bild på fälgarna jag vill ha för att se om jag kunde få ett namn på dom).
02
179
02Turbo
1600-2 -69
320Touring -98
BMWCS #6908
Länk

Väljer bild och "Host it" så får du upp länkar som du kopierar in här. Borde funka.

[URL=Länk

O==00==O
//Filip
02
179
02Turbo
1600-2 -69
320Touring -98
BMWCS #6908
Funkade inte som jag tänkt mej. Testa det understa alternativet. Länk

O==00==O
//Filip
Cd
26
Cdiff
525i Touring -01
Hammar - hur lång tid tog det dig att montera fjäderbensstaget?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Alpinas fjäderbenssats gör underverk och tar även bort det berömda durret i bakvagnen. Mer behövs inte:) Se alpinas hemsida.
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Cdiff: Ca 15 min tog det för mig att montera.
Det är egentligen bara att låta bilen stå på en plan yta, helt platt alltså, och sedan lossa på muttrarna och sätta på staget och skruva tillbaka muttrarna.
Jag vill minnas att det är ett visst antal Nm man ska dra dem om man ska vara petig tror jag. ;-)

Värre än så ska det inte vara.

/Hammar
Cd
26
Cdiff
525i Touring -01
Man tackar!
Cd
26
Cdiff
525i Touring -01
har prövat att öppna Alpina's katalog för e39 men den är inte vidare medgörlig (Länk

Någon som vet ett annat ställe där man kan hitta den?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.