|
|
|
|---|---|
|
Hej! Är det någon här som gjort en betalning direkt till en bilhandlares bankkonto i Tyskland? Isåfall tips och råd på vad man bör tänka på,dvs avgifter,tid för pengar att komma fram mm. Vilka alternativ finns bortsett från kontanter och kort? För/nackdelar med dessa. Tack på förhand/Tomas | |
| Ta en titt på importguiden som finns här på BMWPower, står lite om det där. | |
| Prata med din bank i sverige och fråga om en swift betalning! | |
|
Jag har fört över pengar från Sparbankens telefonbank några gånger, funkar mkt bra, sist tog det bara ett par timmar innan pengarna fanns på BWM-firmans konto, för att det ska gå fort är det viktigt är att Du får ett Swiftnummer av bilfirman som är deras banks "ID-nummer" som Du anger till Din bank. Har Du otur så kan det ta upp till 2 dygn innan pengarna kommer fram, dom kan fastna på nån Huvudbank som tjyvhåller dom för att tjäna räntepengar. Det brukar kosta några hundra att göra överföringen. Det är rätt skönt att slippa ha med sig en massa kontanter på fickan om man ska åka runt en vecka och titta, och iom att man bara över den summan man ska betala så slipper man ha en massa kontanter med sig hem som man får betala växlingsavgift för andra gången på om man vill växla tillbaka dom till svensk valuta. Är det större belopp, (över 200 hundra tusen har jag för mig) så kan Din bank pruta lite på växelkursen åt Dig. Dom jag har handlat av har inte varit pigga på att ta typ VISA-kort då dom får betala en saftig avgift då. MVH M-Maker |
|
| Till tyskland ska du ha något som heter BLZ vilket identifierar bankkontoret pengarna ska till, bankens namn samt mottagarens kontonummer. Har du dessa uppgifter så tar betalningen max 3 bankdagar att komma fram till mottagaren(oavsett vad aftonbladet eller importguiden säger. Försenade betalningar beror alltid på felaktiga uppgifter). Om du vill att mottagaren ska få beloppet ograverat så väljer du att betala mottagarens bankuppgifter. En fördel med detta är att man då vet exakt hur mycket som kommer fram vilket minskar risken att mottagaren inte hittar det belopp du säger att du skickat honom. Han har normalt fått några 10or mindre. Tyska banker tar till skillnad från svenska oftast en procentsats av beloppet som avgift så tänk på att detta kan bli ganska mycket pengar om du köper en dyr bil. Kom överens med mottagaren innan vem som står för bankkostnaderna så slipper du tjafs i efterhand. | |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej! Ville bara göra ett inlägg ang. det ovanstående och det jag skrivit i importguiden. Expressbetalning ska ta ett dygn, normalbetalning två dygn till Tyskland. Det är säkert riktigt att det ska ta max tre dagar och att det bara beror på felaktiga uppgifter om det tar längre. Problemet är att de tyska bilfirmorna kanske inte har gett alla uppgifter! Jag har bla fått vänta längre för att de inte gav mig något kundnummer, så de hittade inte pengarna. Oavsett hur duktig och noggrann man själv är, så kan det strula till sig ordentligt! Mvh Johan |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.