|
|
|
|---|---|
|
Har problem med ett missljud som är något pulserande, ungefär som att man skulle ha mycket obalans. Ljudet uppstår kring 65 och är värst 70-90 ungefär. Men själva "pulserandet" finns kvar högt upp i farterna, ända tills man slutar höra det pga vindljudet. Det låter lite som däcksljud, därför har jag trott att det var vinterdäcken som låter, men ljudet kvarstod när jag slängde på sommarsulorna. Fick för mig att det var nått fel i handbromsen då bilen börjar rycka rätt ordentligt när man drar upp handbromsen samtidigt som man kör men då jag hade isär den hittade jag inget fel. Hade slitna drivaxlar med rejält glapp, så jag antog att det var de som lät, men efter byte idag så låter det ändå likadant. Finns inget kännbart glapp i hjullagren eller lagren till slutväxeln. Även slutväxeln känns fin och utan glapp när man snurrar den för hand. Vilket är mest troligt, fel i handbromsen/skev bromsskiva eller ett icke glappt lager som håller på att ge med sig. | |
| låter som du har problem någon av bromskivorna eller oket,nån kolv som ligger ann... | |
| Hmm hoppas du har rätt, ska gå ut och kolla över bromsarna nu. | |
|
Nu har jag gett bromsarna en översyn och mätt bromsskivorna, de har en skevhet på ~0.1mm vilket jag inte har någon aning om ifall det är ok eller inte, men det är ju lite ivf.. Ljudet är fortfarande kvar så nu återstår att låna syrrans däck och testa med. Blir det inte bättre då är det väl bara byta hjullager på vinst och förlust. |
|
|
Liten uppdatering för den som kan vara intresserad. Gick över bromsarna, bytte drivaxlar, däck och stödlagret till mellanaxeln utan att det blev någon egentlig skillnad därför chansade jag och bytte bakhjulslager. Visade sig att det var hjullagret höger bak som var på väg att kasta in handduken. Problemet för felsökningen var att det inte kändes nått glapp i lagret, men vid demontering så upptäckte jag att det blivit rejäla skador i lagerbanan. Så nu går den tyst och fint, så tyst nu en e36 touring kan göra med 245:or ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.