|
|
|
|---|---|
|
är helt ny inom bmw har haft mb och audi tidigare undrar lite om 525tds touring 92-95 vilken ska man satsa på vanliga fel? skriv era erfarenheter om de tack på förhand | |
|
Vart bor du? kan få kika på mim om du vill veta hur dom går etc. kolla dieselpumpen, min är troligtvis dålig, för den går inte om det är mindre än 20 liter i tanken, det är väldigt vanligt att dom strejkar! En manuell drar betydligt mindre om du kör lugnt/i stan, kör du många mil fort på motorväg så drar en automat mindre, pga. överväxeln. Kolla efter fukt/diesel runt spridarna. Det är en billig, stor och hyffsat pigg landsvägskryssare! |
|
|
hejsan ja de verkar som pumpen är ett vanligt fel! hehe motor väg har man ca 15-20 mil till:-P ja bor själv i mora du då jonas_e30? behöver lite fler råd va man ska kolla ska åka på lördag å kika på en 95a ligger på blocket i värmland. någon som känner till något om den? |
|
|
jonas: det är din förpump i tanken som krånglar det går att koppla bort den om man vill och köra utan om du inte vill byta ut den. Länk |
|
|
Jonas menar nog förpumpen vid tanken. Spelar ingen roll om den är ok, eller inte. Den kostar inte många kronor och är lätt att byta. Startproblem efter en stunds parkering i uppförsbacke tyder på läckage vid någon slang. Om felet kvarstår efter slangbyte kan man montera backventil vid förpumpen. Billigt. Viktigare då att högtryckspumpen är ok. Symptomen är ojämn tomgång vid stillastående och växellåan i D. Kostar mycket. Ny pump=35K. Renoverad=20K. Stödlager till kardan och bakvagnsbussningar brukar ge vibrationer vid acc. Annars är de problemfria. Göran FWD - Nej tack! |
|
|
-helgonet Okej, tack för infon, har aldrig skruvat dieselbil förut, men jag ska koppla ur den pumpen när jag får tid, är mitt uppe i mitt 540 projekt nu, och dieseln går ju utmärkt bara man har över 20 liter i tanken! -gorth Bilen är aldrig svårstartad eller går ojämnt, sålänge det är över 20-25 liter i den, varesig man står i uppförsbacke eller nerförsbacke! -enduro500 Här får du en fingervisning om dieselkonsumptionen på plan väg i 120km/h [URL=Länk Bor i Uppsala, min Bmw är dock inte till salu, tänkte du kunde fått kika på den bara om du bott nära, dumt och ta upp annonsörers tid genom att provköra om man är osäker på vilken bil man vill ha, tycker jag! Är det den som är ute för 33k du ska titta på? Snyggt med breda njurarna, vita blinkers runt om och svart skin. Lite saker du kan fråga säljaren och kolla extra noga på! Varför sitter det olika fälgar fram och bak? Saknas det en spoiler på framstötfångaren? Kolla rost där tröskel/golv/bakskärm möts framför bakhjulen. På alla e34or jag har haft har bromsskivorna blivit vinda, kör/bromsar ganska hårt, känn efter vibrationer. Varmkör den riktigt och se så den inte går upp för mycket i temp. Lukta ur fläkthålen med acn på, brukar lukta väldigt illa på vissa bmw. Kolla så den inte läcker diesel runt slangar/filter/spridare i motorrummet. |
|
| nytt försök med bilden! Länk | |
|
japp den för 33k har pratat med han som har den ang olika hjul så e de tvärsluta sommardäck (bakfälgarna) fram satt vinterdäck spoilern fram va lite trasig! rost fri helt under ytters lite i karossen inge vibrationer acn kyler dåligt! är det nya kylsystemet? frågade även om pumpen han sa att när han köpte den så va de lite fukt runt den men inte nu längre! har bara haft den sen 20mars! va skulle ni betalat för den? håller på å diskuterar pris för de blir ju någa tusen till med nya däck,fylla ac mm blev fundersam ang fukten runt pumpen!! |
|
|
jonas: när och om du ska koppla bort den så ta slangen som går från armaturen till förpumpen och ta lös den från förpumpen fäst bara slangen sedan under fästet (som består av plast) ta givetvis också bort förpumpen, den sitter bara klämd med två clips som man trycker ihop med händerna. en ny kostar ca 1500kr att köpa. om du nu vill ha en backventil så skaffa en som är både backventil och handpump och montera den i motorrummet den finns att köpa hos välsorterade dieselfirmor och brukar ligga runt 150kr. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.