AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
972

325td hackande/hostande och rullande tomgång? 93:a e36:a/Varm

m2
223
m20power
BMW 535i E28:a modifierad
BMW 530d E39:a Touring
Hej..

den går helt perfekt när den är kall men när motor tempen börjar stiga så kommer misständningar... och när den är normal varm går den väldigt orent och rullar mykket på tomgången... och ryker mykke svart rök.. är som om den får håt h-vete för mykke soppa..

det är ny insprutning pump på den.. tank pumpen går också

det ända jag hittar är att det kommer luft i returslangen...

någon som har ett bra tipps för bilen är obrukbar som läget är nu tyvär

tacksam för svar

//Danne
m2
223
m20power
någon som har en aning om va det kan vara..?? någon??

känns som om det måste vara pump tubbel igen men tycker ändå det ska va otroligt när bilen knappt gått 500 mil sedan den va bytt

//Danne
m2
223
m20power
har hittat en trubbel till nu har luft i retur bränslet...

så är det någon som har en gissning om vad det kan vara..?

//Danne
är den verkligen injusterad som den ska? ,
det handlar ju bara om 0.02mm +- för att den ska gå lite sämre

och har du bytt filter på senaste tid?

det kommer alltså inga luftbubblor från filtret till pumpen eller?

är rören från pumpen till spridarna rättkopplade?
många frågor men det är lättare att hjälpa om man vet lite mera

Länk
m2
223
m20power
ja den är rätt injusterad annars skulle den inte ha gått bra vilket den gjode och nu går den helt okej när den är kall...

och med kall menar jag HELT kall måste stå över natten räcker inte bara några timmar så man ser att temp mätaren inte stiger nått utan en hel natt sedan så går den bra igen tills den blir varm...

har tyvär inte kunnat kolla det luft trubblet men skall göras nu på torsdag när ja inte jobbar

ja rören är rätt kopplade...
pumpen ny..
ser inget lekage..

en sak jag tänkt på är om styrboxen kan ha nått med saken att göra..?? förra ägaren har nämligen bytt box till jag vet inte vad.. tro det är en tdi box har prövat byta box mellan en som följde med men ingen skillnad..

en annan sak kan det vara så att ja vad fan kallas det på diselspråk hmm ja men kall starten..?? kan den ligga i och mata soppa fast motorn blir varm..??

den ryker ju massa svart rök så den måste ju få för mycke soppa..

//Danne
m2
223
m20power
ja som sagt nu är alla slangar osv kollade ingen luft elle små små små pytte små bubblor i returen typ som skum men jätte lite..

ingen luft mellan filter å pump..

fixade så att tankpumpen går nu åxxå kabel brott men fortfarande ingen bättring går fortfarande lika orent..

någon som vet vart man kan få tag i en verkstads handbok till denna bil 325 td e36 93:a skulle vilja kollla lite saker för ja kan dra bort i stort sett alla kontakter och bilen går lika illa ändå...

vad är det för el saker som sitter överst till soppa filltret..?

och en annan sak... kan det vara spridarna som ger upp när dom blir varm..??
för bilen måste stå över en natt innan den går som det ska igen kall...

//Danne
tack vare att autopower inte vill ha en dieselrelaterat forum så försvinner de frågorna i mängden så jag har inte sett den förrens nu.

"elsakerna" som du har till filtret är en sk värmare så inte bränslet ska frysa på vintern och den sker automatiskt

spridarna för dig har nog gått länge på den svenska skitbränslet vilket gör att kolven inuti kärvar till slut och fastnar när motorn blir varm. sk självnyp som du kanske vet från moppetiden,hehe
på min var dom så tighta innan jag började trimma dieseln så dom gick inte ens att dra ut med polygrip.

Nu vet jag inte hur långt din har gått men efter runt 25000mil så är det definitivt dags för en service på dom. öppningstrycket har förmodligen också sänkts och likaså sprutbilden som är värdelös redan original dock.

du kan ju lätt ta lös en och se hur den ser ut inuti eller låta en firma göra det

Länk
m2
223
m20power
jo de är rätt irriterande att det inte finns ett sådant forum..

jepps elsakerna komme jag på vad det var också..

har kollat spridarna nu.. lämnade in dom å han provtryckte dom alla å ja det va då inget farligt det lilla det diffade sa då han inte skulle göra nått och sprut bilden var helt okej enligt han iaf...

men kan det hända att dom kärvar när dom blir varma..?? vad kostar nya..? hittade nå priser på ca650:- kan det stämma..? låter lite billigt tycker jag..

//Danne
m2
223
m20power
Så nu har man kollat upp mer 2 st värkstäder säger att det är pumpen igen men firman som bytt den vägrar typ... ja har garatin kvar men ändå så börjar han tjafsa om allt möjligt...

så ja finns det något enkelst sätt att kollaom det är pumpen..??

//Danne
om spridarna är bra så är det nog pumpen tyvärr som sviktar. ring till konsumentvägverket och få råd

min hemsida Länk
m2
223
m20power
okej jo det är pumpen skall fixa den imorgon men tyvär så orkar jag inte tjafsa med en oduglig hjärndöd disel skmekare som gjort jobbet.. han e bara för dum för att orkar prata med men ja ska vilket fall dra det vidare...

//Danne
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.