AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.375

En fråga om fubktionerna i tiptronic E39 -02

Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Påverkas andra funktioner i bilen när man petar i Sportläget? Typ styrning och stötdämpning.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Nej inte på din modell såvitt jag vet.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Nej, bara förarens mentalitet ändras!

Btw: Tiptronic växlar du med i Audi, i BMW så sitter Steptronic.
pa
182
paa
530DA Touring -02
Har en fråga angående steptronic, har en 530 dA -02 ibland verkar den gå på sportläget, trots att jag inte valt detta, vad kan det bero på?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Paa: Kall eller varm bil?
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Och vilket körsätt har du? Lådan är ju adaptiv och anpassar sig till din stil.

Göran

FWD - Nej tack!
pa
182
paa
530DA Touring -02
Det kommer oregelbundet när bilen är varm. Jag märker det oftast när jag kör stadstrafik i lugn takt, då växlar den i bland up senare än normalt. Det kan också hända att den inte lägger i lock up i normal motorvägsfart och om jag då lägger i sportläget så växlar den inte ner, så det verkar som den redan ligger i sportläget. Växlar jag då manuellt så går den i lock up direkt.
Några ideer?
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
kan vara dax för ett olje/filter byte i lådan..det kan hjälpa mot många sådana störningar.

schnellfahrer baumvelt
the force is with mee
pa
182
paa
530DA Touring -02
Det har ju diskuterats "tusen gånger" här om man ska byta eller inte, inte lätt att veta vad som är bäst. Ibland får jag för mig att bilen tappar lite efekt och det kan väl ge samma symptom på lådan?
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
bara en tanke... billigare å byta olja å försöka förebygga eventuellt haveri.. vad vet jag..

schnellfahrer baumvelt
the force is with mee
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Hur länge upplever du att sportprogram ligger i? Hela tiden eller kort tid? Lådan är som sagt adaptiv så att den lägger själv i sportprogrammet (XS) om man gör stora och snabba pedalrörelser. Men slutar man med detta och kör i jämn fart, går den tillbaka till vanligt ekonomiprogram (XE) redan efter 10-15 sekunder.

Vid långsam kökörning växlar den från ekonomiprogram till stop and go program vilket innebär att den startar på 2an. Den återgår till ekonomiprogram (XE) igen när farten passerar ca 40 km/h.

Kanske kan det vara något av detta du upplever?

molle
pa
182
paa
530DA Touring -02
Det kan ligga i flera kilometer, går jag över till "manuell" och växlar upp så går lock up i men går jag tillbaka till aut. så växlar den ner igen. Detta händer inte alltid, ibland funkar den helt normalt.
Jag har ett svagt motlut på vägen hem och även om jag försöker köra likadant = mjuk axelration så kan det skilja nästan 1000r/m vid uppväxlingstillfällena.
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
ok då är det inte den normala adaptiva funktionen utan nåt fel. Du kan börja med att kolla lufttrycken i däcken o tempgivaren i lådan. Ger tempgivaren för lågt värde går inte lock up in och den ligger kvar i kallstartprogram (påminner om sportprogram) 3 min efter varje motorstart trots att bilen är varm.

molle
pa
182
paa
530DA Touring -02
Borde det inte lämna felkoder? Ibland får jag för mig att jag samtidigt tappar lite efekt så vridet blir mindre, skulle inte det ge samma symptom?

mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
nej inte så länge givarens motstånd ligger kvar inom normala tempintervallet men om motståndet går utanför ett gränsvärde tex om det skulle bli oändligt stort som tex vid glappkontakt blir det felkod

exakt när tappar den effekt menar du?

molle
pa
182
paa
530DA Touring -02
Lite svårt att säga, det kanske är inbillning men jag tycker att den har ett betydligt bättre vrid ibland,kan inte säga att det är under några speciella förutsättningar,kanske att den går bättre när det är kall. Jag har fått för mig att det kanske är fel på min lmm.
pa
182
paa
530DA Touring -02
Lite svårt att säga, det kanske är inbillning men jag tycker att den har ett betydligt bättre vrid ibland,kan inte säga att det är under några speciella förutsättningar,kanske att den går bättre när det är kall. Jag har fått för mig att det kanske är fel på min lmm.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.