|
|
|
|---|---|
|
Är inte ABSgivarna induktiva? dvs förenklat sagt magneter. Jag undrar varför de går sönder och om de går att laga. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Problemet är övervägande små sprickor och fukt som tränger in. Del 2 länk. Länk ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso/Folke: F-n va bra redovisat, så här ska fel analyseras och presenteras. Hade tydligen missat det tidigare vid min "rundvandring" i ämnet. Hade jag fysiskt klarat det, hade jag kastat mig under och skruvat ner alla sensorer och mätt upp och modifierat samt bytt felaktig(a). Och som vanligt står INTE priset på sensorerna i proportion till komponenterna de är gjorda av!!! Säkert inte kostnaden för byte heller??? Nu får jag dessvärre förlita mig på någon verkstad som "kan det där" och inte kör upp mig, ska dock kräva att få de ev. felaktiga delarna för egen analys. Toson |
|
|
hej, tack för ett förnämligt svar. Instämmer i att de verkar för dyra med tanke på vad de innehåller. Jag fick inte ut min höger bak på första försöket varför jag får göra en riktig insates med vulktejp o tryckluft i högfsta hugg. ps. Kanke länken till Infineon skall uppdateras. Länk ds. |
|
|
Mitt bidrag till hågade. Jag letade på vulktejp och fann på ELFA - Länk samt Deltaco (företagskunder dock) - Länk |
|
|
Hasso & Folke: Förrutom vulktapen, tätade ni "runt" sensorn i hålet när ni monterade tillbaks? T.ex. med fett för att få det ytterligare "vattentätt"? Det verkar ju ganska skitigt (sand med vägsalt) i området så det behöver sannolikt så tät behandling som möjligt, eller? Nåja, har det hållt tätt i 10.000 mil så håller det väl så länge jag har den! Toson |
|
Paap Reeder |
... varje år ... eller åtminstone vartannat år åker sensorerna ut bak och omfettas med Castrol marinfett som tål saltvattnet i Barents hav. Jäklar ... såg i journalen att det nu snabbt blivit 4 år sedan sist. Detta med ABS-sensorernas läge och konstruktion är lika illa planerat av biltillverkarna som om man skulle förvara sin reservoarpenna i gödselhögen på en grisfarm ... MVH /// Paap R |
|
MotorNord tar 675:- /st både för fram och bakgivare medan Mekonomen tar 1245:25 för fram- och 758:75 för bakgivare. Någon som vet vad BMW "orginal" kostar? Någon skillnad? MotorNord har också felkodsläsare för1950:- till 2375:- någon som vet hur vettiga dessa är till t.ex. ABS/ASC felsökning? Toson |
|
|
BMW tar runt 800:- för givarna. Siemens och Hella är ett par OEM-tillverkare. Förmodligen hjälper det inte mycket i längden att smörja på fett eller vulka med tejp osv, det som händer är att det uppstår små mikrosprickor som drar in fukt osv. Givarna sitter i utsatta lägen men visst kunde de kanske tillverkas av ännu tåligare material eller placeras bättre, iaf bak där de lika gärna kunde sitta inne vid diffen t.ex. Trösta er med att andra biltillverkare också har problemen, och förmodligen samma typ/tillverkare av givare dessutom. FP |
|
|
ataim: Jag ser inget samband riktigt med hallgivarna och länken till Infinion CC6 i länken ovan. Vet att jag länkade till nån tillverkare för en del av komponenterna i ABS-givarna för länge sen, förmodligen själva hallelementet. FP |
|
|
Ingen tröst att andra bilmärken har samma ABS-givare OCH samma problem, men i "sanningens namn": borde inte BMW (som har så hög status och påstådd kvalitet) var betudligt bättre än andra då? Toson |
|
|
Glömde fråga igen om MotorNords felkodläsare? Toson |
|
|
Nja, kvaliten ligger knappast på komponentnivå eftersom det mycket ofta är samma tillverkare eller samma komponenter i många bilar, oavsett märket bak på bilen. I synnerhet i elsystemen osv, givare, kontrollboxar, batterier, tändstift, småmotorer, generator/startmotor, mm, mm är det ju t.ex Bosch, Hella, Valeo m.fl som regerar. Varken BMW, Audi, Volvo eller varför inte RollsRoyce gör några egna elprylar, även om man ibland försöker påskina detta eller sätter egna loggor på prylarna. Ang. Motornords läsare (som kommer från annat håll...) har jag inte testat, men prisläget är väl "normalt". Det finns flera andra att välja på men se upp så det inte "bara" rör sig om standardkoder från OBD-II systemet. Många bilar har egna system för felkoder osv från de olika systemen i bilen, inkl ABS osv. Sök t.ex på carsoft på forumet. OBD-II läsare innebär i första hand miljörelaterade felkoder från t.ex motorstyrning, bränsle, drivlina osv. FP |
|
|
Folke: Med all respekt för ditt stora kunnande och att du delar med dig om ALLT här på forumet. Jag har läst mycket om ODB och CarSoft men inte hittat något konkret "vad man ska köpa" för att läsa av vad man behöver. Förstår att det finns många alternativ men några brukar vara kändare och säkrare förmodar jag. Nu spårade tråden ur och kom in på Carsoft men det finns ett klart samband tycker jag. Om jag kunnat läsa av felkoder och kunnat "översätta" det till "fel" så visste både jag och verkstaden vad som kan attakeras. Angående sensorerna så kan man uttrycka sig som att vi alla åker t.ex. Skoda det ser bara ut som det är en BMW för att dom råkar ha satt ihop komponenterna med sitt märke och till ett högre pris!!!?. Jag är INTE pessimistisk Bara frustrerad när jag inte kan få se i klartext/kod varför några varningslampor plötsligt börjar lysa och kasta mig in i en felsökning på den nivån bilen kräver det. Toson |
|
|
En bilverkstad bör inte ha några problem med att avläsa felkoder osv. Även allbilsverkstäder har oftast vad som behövs, och exempelvis Mekonomens verkstäder har diagnosutrustningar och centralt stöd inkl uppgraderingar osv. Bosch har kompletta och avancerade system för oberoende verkstäder osv, och alla märkesverkstäder har givetvis sina egna system, som t.ex BMW:s DIS och MoDic osv. För hobbybruk eller hemmamekare är det lite annorlunda. Man bör ha intresse och vissa kunskaper för att använda och analysera resultatet. En dator i garaget är en första förutsättning och ett givet redskap. Det finns handhållna enklare utrystningar för framför allt OBD-avläsning och annan diagnos men oftast får man bara koder som sedan måste översättas med hjälp av tabeller osv. Sen finns t.ex Carsoft som är rätt populärt för BMW och MB. Vi pratar då om "inofficiella" och crackade program, originalet kostar allt för mycket för hemmapulare. På trådarna om Carsoft finns det mesta att läsa om detta. Många tror tyvärr att felen går att hitta och avhjälpa med diagnossystemen, lampor och felindikeringar kan släckas osv, man glömmer ibland att felorsaken naturligvis måste åtgärdas först, sen raderar man felminnet osv. FP |
|
| ang Infineon länken. Av mindre vikt men jag förmodar att ni som la upp den vet vilken skall vara. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.