|
|
|
|---|---|
|
Jag har dels köpt en helt ny olackat kåpa till sidospegeln på förarsidan. Jag köpte även en lackspray i bilens färg (köpte på BMW) och ska spraya den själv. Det följde med två sprayflaskor i förpackningen, en med nån slags grundfärg antar jag. Bör jag först spraya kåpan med grundfärgen en/flera gånger och sen ta ett/två varv med den riktiga färgen? Tänkte även spraya på två skrapmärken på bilens nederkant bakom bakdäcket på förarsidan. Nåt jag behöver tänka på där förutom att tvätta rent innan? Antar att det är samma grej där som att spraya kåpan, d.v.s först nåt varv med grundlacken och sen med den riktiga färgen? mvh | |
|
Är det inte färg och klarlack. Om du har en metaliclack så måste man lägga på klarlack efteråt. Läs ordentligt på burkarna så det blir rätt. mackan |
|
| Skrubba upp ytan på kåpan litet med tex en disksvamps gröna sida för annars kan du få lacksläpp efter ett tag. | |
|
Jag misslyckades rätt rejält... Jag började rätt och ruggade upp kåpan med fint sandpapper. Jag tror sedan att jag var för otålig plus att jag var lite orutinerad så jag sprayade för mycket i början. Sen fick jag till tekniken men p.g.a brist på lämpliga lokaler så höll jag till på balkongen och höll i kåpan med en kniptång och hade en plastpåse över handen. Precis när det började gå bra så tappade jag kåpan på balkonggolvet och då var det kört. Färgen tog slut också, kan man köpa större flaskor av samma färg nån annanstans? Jag skulle behöva ta bort färgen jag sprayat på kåpan nu, är det thinner som gäller då eller? |
|
|
Du slipar ner färgen som blivit skadad, du behöver inte ta bort det som blev bra. Använd 600-våtslippapper eller finare. Sen är det bara att spraya igen. Försök att fästa kåpan på nån pinne eller nåt med tejp så att du slipper hålla den. På det sättet behöver du inte ändra grepp eller nåt. Bara att sluta spraya och låta prylen torka. Vet inte om det är större burk, men det finns att köpa på OK med. På't igen bara helt enkelt. Du kommer att få till det men hav tålamod och låt de olika lagren torka ordentligt. När du sen lagt på det sista lagret lack och det har torkat ett tag ute på balkongen så ta in grejen i värmen och låt den torka 1 dygn så att det är ordentligt genomtorrt. Svårt att låta bli, jag vet, men ta dig den tiden. Lycka till! Niklas Fransosen |
|
|
Hej! Jag har gjort samma som du. BMW:s sprayburk är helt värdelös.. Jag köpte på mekonomen i bilens org. kulör 400ml för 98:- funkar mycket bättre! Testa den, jag är helnöjd med den. Lycka till i framtiden. |
|
|
Corona: jag köpte också på mekonomen och märkte tyvärr att den färgen blev mörkare än originalfärgen så jag får väl typ köpa en till burk på bmw bara för att vara säker på att få rätt färg...men det känns konstigt att man inte kan få exakt samma färg på mekonomen!? Som tur är syns det inte alltför mycket eftersom spegeln sitter "separat" från bilen men om jag t.ex hade sprayat över en lackskada så hade det blivit jättetydligt att det är en nyansskillnad... :( Hur fungerar det egentligen med färgkoderna? |
|
|
Hmm vad konstigt. jag lackade nedre delen av bagageluckan med mekonomen färgen och det blev jätte bra. Men jag var noga med polerandet efteråt och använde en väldigt ljus primer. sånt kan spela lite roll om man lackar med burk då man kanske inte gör så många lager. Jag gjorde 4lager färg. |
|
| Jag använde ingen primer utan lackade direkt på plasten efter att ha ruggat ytan lite. Kan det vara det som gör skillnaden? | |
|
Fedorov ang färgnyans på sprayburk, om ev omskakning, vissa färger är blandade av olika kulörer och finns det vitt i färgen så sjunker den till botten likaså metallic kornen ligger som en gröt på botten, det går alltså inte att bara skaka burken lite ett tips är att inte skaka burken upp och ner utan skaka den i cirkelrörelser tills kulan i botten hörs fortsätt så i cirkelrörelser åt olika håll tills all bottensats är upprörd och har burken stått länge kan bottensatsen vara väl så svår att få upp fortsätt länge kanske 5 minuter för får du inte upp alla ingridienser i färgen ja då får du fel kulör likaså om man använt burken och sprayat och fortätter sedan vid annan tidpunkt och första gången inte rört upp ordentligt men gör det vid nästa tillfälle ja då får man för mycket färgpigment från botten till den mängd färg som finns kvar i burken och då får man också fel kulör alltså: färgen håller antagligen rätt kulör från början men bottensatsen är inte upprörd ordentligt, sedan en sak till är det metallic lack och där är det en teknik i sig att applicera läggs den på för mycket så sjunker metallickornen däri och på så sätt får man också fel kulör likaså om man "torrsprutar" det enklaste är solida kulörer mvh Uffe/bildock |
|
| Tack för utlägget bildock! Det skulle kunna vara som du säger i mitt fall. Jag sprayade först en sidospegel-kåpa och då tyckte jag att färgen var helt ok, dock snäppet mörkare än övriga bilen men det syns knappt eftersom sidospegeln sitter för sig själv. Dock testade jag spraya på ett skrap-märke på bakspoilern några veckor senare och den färgen blev som sagt betydligt mörkare än övriga bilen. Jag tror dock jag skakade ordentligt, säkert 10 minuter innan jag sprayade. Nåja, har köpt färg från BMW nu och ska testa igen. Blir det mörkare även denna gång så kanske jag inte skakat tillräckligt innan men lite på att jag kommer att skaka ordenligt bara för att vara säker denna gång! ;-) | |
| Bra tips bildock! oftast så "fuskar" man ju med skakningen. Jag visste att det var noga att skaka burken, men har aldrig tänkt på metallicen i botten. | |
|
jag har jobbat som lackare i min ungdom så lite kunskaper finns det och numera så har jag använt mycket spray till mina modeller så jag har gjort mina misstag jag också trots "kunskapen" men ang, metallic kornen så är de så tunga så att de sjunker till botten samt alla ljusa ingridienser är också så tunga så de sjunker först men fråga mig inte varför bara min erfarenhet som jag delar med mig och det är ju synd att sumpa ett bra jobb med dyr färg för att den inte blir ordetligt omrörd men trevligt att några har snappat upp mina erfarenheter mvh Uffe/bildock |
|
|
Bara en undran: Om man skakar dåligt så att den vita färgen samt metallic-kornen ligger på botten, borde inte färgen bli ljusare då när man sprayar med en burk som stått länge? Min färg blev ju mörkare...eller är det inte så det funkar med färgerna? |
|
|
nu förstår jag inte din undran, varför skulle färgen bli ljusare om den inte omskakas? om du har ljusare ingridienser i botten och som exempel sprutar ut färgen direkt utan omskakning så är det väl klart att färgen blir mörkare om inte det ljusa färgpigmentet kommer med i den totala mängden färg som finns i flaskan det vet du väl att häller du mjölk i kaffet så blir det ljusare eller? mvh Uffe/bildock |
|
| Hehe, jag kan förstå att jag var lite otydlig. Det jag menade var att när jag använde burken på slutet, efter att den stått två veckor, så blev färgen mörkare. Jag undrade om den inte borde blivit ljusare på slutet om man hade skakat dåligt från början? | |
|
Dricker inte kaffe för övrigt ;-) Är det så att all ljus färg verkligen lägger sig längst ned på botten så att även om man bara har ca en deciliter färg kvar i burken så blir färgen mörk? |
|
|
du behöver inte dricka kaffet du förstår väl blandningsförhållandet! uffe/bildock |
|
| Jag åkte till BMW och köpte deras färg för att garanterat få rätt färg för att spraya över några skrapmärken. Jag skakade burken absurdt noga i 10 min innan jag började spraya. Sedan skakade jag burken kontinuerligt hela tiden medan jag lät varje lager torka. Resultatet blev nu så bra som jag själv kan få det tror jag. Det syns iallafall ingenting förrän man kommer riktigt nära och vet vad man ska titta efter. Till min förvåning kan jag dock konstatera att min sprayade färg är aningen ljusare än originalfärgen...känner mig väldigt förvånad över detta... Jag kan utesluta möjligheten att burken var dåligt skakad. Jag tvättade bilen innan jag sprayade samt putsade med fint sandpapper på skrapmärkena och spolade bort slip-dammet med vatten och torkade med sämskinn över det jag slipat innan jag började spraya. Hur kan färgen ha blivit ljusare denna gång? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.