AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.198

Låter i både broms och kopplings-anordningar

Nä´r jag trycker ner kopplingen så kommer det ett ljud precis som att det saknas smörjning och likadant när jag tycker ner bromspedalen...

Kan detta bero på att jag ska byta bromsvätska? Koppling och bromssystem går väl på samma olja?
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Ljudet kommer inte ifrån gammal vätska utan mer troligt ifrån pedalstället eller ngn annan rörlig del i mekanismen.
Blir tokig på detta... Var under bilen och känner klart o tydligt hur det är det där lilla metallröret som är anslutet till torpedvägen och sedan går in till pedalen... Metallröret går sedan in i kopplingen... Men tydligen kan man inte smörja upp den... Låter så trist när man kommer i hyfsad ny bil..:P
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Prova att spraya ngn smörjspray på de delarna du kommer åt så tystnar det säkert.
Har gjort det nu... Händer ingenting... Tog bort hela plastkåpan och började spruta på både riktigt fett och sedan 5-56... Ljudet är dock kvar fortfarande..

Kan nån svara på hur kopplingen fungerar? Man trycker ju ner pedalen som ser till att en fjäder och lite grejer trycks ut... En givare finns även inne i bilen...

Sedan finns ju även en liten kolv som jag har sprutat fett på... Denna kolven försvinner sedan i ett stålrör som går ut genom torpedväggen och rätt in till kopplingen under bilen (genom torpedväggen)
Och dessutom... Det låter ju utanför bilen... Man hör egentligen inget om man har stängt alla fönster... Men vad kan man smörja under egentligen?
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Du har en huvudcylinder i torpeden eller i motorutrymmet som axeln ifrån pedalen påverkar sedan överför den rörelsen hydrauliskt till en slavcylinder under bilen vid kopplingskåpan och som vidare befodrar rörelsen direkt till kopplingens tryckplatta(enkelt förklarat). Om det låter utifrån men ej inuti bilen tror jag ljudet uppkommer ifrån ngn av de rörliga delarna runt själva kopplingen under bilen , det du kan smörja där är väl de synliga delarna som rör sig vid frikoppling men gnisslet kan komma ifrån själva kopplingen också typ urtrampningslager,tryckplatt eller lamell och dessa skall smörjas med kopplings fett(högtemp?) och för att göra detta riktigt måste nog växellådan demonteras.
Låter krångligt.. Det finns inga rörliga delar runt kopplingen under bilen såvitt jag förstår... Allt går ju egentligen in i växellådan och kopplingen...
Det låter föresten oavsett om man har igång bilen el ej..
De
163
Devva
520i -89 E34
Men hur låter det?
Hjälpte en kompis i veckan att lufta slavcylindern, han hade innan haft ett lätt knarrande/gnekande missljud då han tryckte ner kopplingen. Efter luftningen blev den tyst och fin. Kanske något sådant som spökar för dig?

//Devva
Devva Hur luftar man den då?

Det låter som att man drar ut ett ljud på nåt sett... Knarrande och gnirkande typ... Trycker man fortare ...Då kommer ljudet snabbare... Det kommer vid lite mer en halva kopplingen nedtryckt...och håller på tills botten är nådd och då upphör det... Kommer tillbaks när man släpper pedalen igen...

Har ju vart under bilen och hittat en nippel med ett litet gummiskydd... En luftnippel antar jag?

Varför hade det blivit så på din kompis bil?
Till helgen blir det byte av vätskan/oljan och luftning.. Återkommer med info

De
163
Devva
520i -89 E34
Orsaken till luft i systemet på polarens bil var som på så många andra e36or läckage i slavcylindern. Kan vätskan läka ur kan luften komma in.

Antar av ditt sista inlägg att du lyckats söka reda på hur lufta, och ja, det är luftnippeln på slavcylindern du upptäckt ;) Finns ju flera sätt att lufta, men kanske enklast att trycksätta behållaren om du liks ska byta i hela systemet. Lycka till!

//Devva
Vantage
Hur gick det m-johan84 ??
Har ett liknande fel nu på min E39:a -01.
Kopplingen låter som fn utanför bilen när man kopplar ur !!
Var till min BMW-mek och fick ett hett tips vad det var som orsakade felet !!
Från Koppling-cylindern så går det en arm inuti sprängkåpan som trycker på urtrampningslagret.
Armen är ledad från Cylindern och sprängkåpan.
Kulan vid sprängkåpan sitter mot en platskopp och den torkar ur från Olja/fett eller vad den är smord med från början och lätet blir ett knirr/knarrande.
Tipset jag fick var att demontera cylindern från sitt fäste på lådan och försöka spraya typ WD40 el liknande tvärsöver och träffa ledkulan/koppen på andra sidan ??!!
Tyvärr så sitter det en koppling i vägen för detta så hur fn man ska lyckas med detta kvarstår att se då jag inte testat detta ännu.
En annan grej var naturligtvis att lämna in bilen så dom får dela låda/motor och smörja upp leden.
När meken gör detta så skulle han borra ett hål när lådan är demonterad så att man kan smörja leden framöver.
Problemet att borra på stället är ju att man inte kan se vart man ska borra, men när jag lämnat in bilen och gjort detta så återkommer jag med mått vart han borrat på lådan så fler kan göra detta utan att demontera låda/motor.
Synd att BMW-teknikerna inte listat ut detta tidigare bara ....suck....
Återkommer som sagt med info ang detta.

Vantage
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.